Gå til innhold

[Løst] Fast eller zoom alternativ til Canon EF L 17-40mm


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har sett etter et vidvinkel-objektiv for Canon FF en stund nå. Jeg har en førstegenerasjons Canon EF L 24-70mm f/2.8, men den er svært tung og ganske lang. I tillegg kunne jeg tenke meg noe som er litt videre enn 24.

 

Det eneste objektivet som har fristet hittil har vært Canon EF L 17-40mm f/4. Jeg har testet den i butikken og liker størrelsen. Desverre har jeg ikke fått testet den på like høy oppløsning som 6D'en jeg bruker. Jeg skal bruke objektivet til landskap og cityscapes, så det er ikke noe stort problem at man må blende ned for hjørneskarphet. Men jeg lurer på om det er noen her som har forslag til andre objektiver, og lister dermed kriteriene under:

  • Minste brennvidde = 17-22
  • Kan godt være fastobjektiv
  • Veier mindre enn 550 gram
  • Ikke lengre enn 15 cm
  • Trenger ikke autofokus og stabiliserende
  • Skarpt på 22 megapiksler
  • Har ytre tråder for filtre (ulikt Samyang 14 mm)

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du får problemer. Vidvinkel objektiver er aldri små eller lette. Og er de skarpe så koster de også tilsvarende. 17-40mm objektivet du testet er nok det beste valget.

 

Her er de mest kjente jeg kom på i farten. Skarpeste på toppen. Ingen av dem fyller alle dine kriterier.

  1. Canon TS-E 17mm F1,4L
  2. Canon EF 14mm F2.8L II USM
  3. Nikon 14-24mm F2.8 G ED AF-S med Canon adapter.
  4. Canon EF 16-35mm F2.8L II USM
  5. Sigma 12-24mm F4.5-5.6 II DG HSM (tvilsom kvalitet)

+ Carl Zeiss Distagon vidvinklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle objektivene er fristende (untatt Sigma lol), men de er desverre ute av mine prisklasse for øyeblikket. 16-35 har jeg sett på tidligere, men kom frem til at den er for tung, lang og ser ut til å ha mer problemer med aberration enn 17-40 når de begge er blendet ned, ifølge tester. Det er mye snadder i listen du skrev opp. Hadde jeg hatt råd, ville nok Carl Zeiss-objektivene fristet meg mest, selv om jeg ikke har lest tester på de. Jeg liker manuell fokus, og det ville vært spesielt praktisk til landskap. Jeg har en Contax Yashica Carl Zeiss Planar T* 85mm f/1.4 som er sylskarp.

 

Tusen takk for svar:) Da vet jeg at det ikke er noe annet i brennvidde-rekkevidden jeg ser etter, som passer til det jeg trenger. Det er forresten 750 kr Cashback på 17-40 for øyeblikket, men jeg lurer på om jeg skal gå for brukt allikevel.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...