Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen norsk for vg3 2013


Anbefalte innlegg

Hei, ser ikke at noen har opprettet noe tråd for denne eksamenen i år.

 

Oppgavetypene:

 

Eksamen i norsk skriftlig finnes i to varianter:

-Én kortsvarsoppgave + én langsvarsoppgave

-Kun én langsvarsoppgave

 

Blant langsvarsoppgavene kan du som regel velge mellom disse oppgavetypene:

- Artikkel

- Tolkningsoppgave

- Retorisk analyse

- Essay

- Kåseri

 

Du finner ikke alle oppgavetypene i hvert eksamenssett, men artikkel, tolkning, essay og retorisk analyse finnes nesten alltid.

 

Noen som vet hva temaet er for i år (hvis det blir gitt på forhånd)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, ser ikke at noen har opprettet noe tråd for denne eksamenen i år.

 

Oppgavetypene:

 

Eksamen i norsk skriftlig finnes i to varianter:

-Én kortsvarsoppgave + én langsvarsoppgave

-Kun én langsvarsoppgave

 

Blant langsvarsoppgavene kan du som regel velge mellom disse oppgavetypene:

- Artikkel

- Tolkningsoppgave

- Retorisk analyse

- Essay

- Kåseri

 

Du finner ikke alle oppgavetypene i hvert eksamenssett, men artikkel, tolkning, essay og retorisk analyse finnes nesten alltid.

 

Noen som vet hva temaet er for i år (hvis det blir gitt på forhånd)?

 

Temaet er sikkert noe om kvinner og samfunnet, kjærlighet og hundreårsjubileum stemmerett for kvinner. Kan være noe om språk og (Ivar Aasen f.eks).

Lenke til kommentar

Jeg har temaet kropp og kjærlighet, noen som har noen tips?

Nå bare slenger jeg opp en mulig slagplan

 

Camilla Collett - Amtmandens Døttre

Henrik Ibsen - Et Dukkehjem og Gengangere

Tuborg Nederaas - Av Måneskinn Gror Det Ingenting

Gerd Brantenberg - Egalias Døtre

Lars Ove Seljestad - Blind (2005) - Faren i boken mener at det nå er menn som lever uverdige liv i ekteskap. Altså, at situasjonen har blitt snudd på hodet siden Collett skrev om kvinnerollen i det borgerlige ekteskap. Utrolig god bok, jeg hadde tenkt til å bruke den for å forklare hele den realistiske tradisjonen hvis det var det jeg endte opp med å trekke.

 

 

Lurt å se dette i lys av kvinners rettigheter og likestilling. Her er noen litterære verker som kan ta deg fra norges første tendensroman, som tar for seg hvordan kvinner lever uverdige liv som selskapskoner (Collett) til det moderne gjennombrudd (Ibsen), til naturalismen (Gengangere delvis naturalistisk), til Nederaas som tar for seg selvbestemt abort (allerede i 1947!), til satire og feministisk litteratur på 70-tallet (Egalias døtre), til nåtiden (Blind)

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt ugangspunkt i Georg Brandes artikkel "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur". Forfatterene skulle ta til seg politikkens oppgave (husk at Collett skrev Amtmandens Døttre før dette og at hun var tidlig ute). Litteraturen skulle forbedre samfunnet ved å sette et speil opp foran leser/publikum. De skulle bevisstgjøre samfunnet om dets problemer og legge opp til debatt. Den ufrie og til dels undertrykte kvinnen var da en av samfunnets problemer, sammen med blant annet klasseskille. Det handler om å endre samfunnets kollektive tankegang.

 

Er aldri lett å sette opp en problemstilling, men hvis du leser noen utdrag/sammendrag fra de ulike tekstene jeg skrev opp (start med Brandes) vil du nok komme opp med en på egenhånd. Jeg har studert som privatist og har derfor bare fått spørsmål servert :wee:

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Må det være fra romantikken, eller er det du som ønsker å snakke om romantikken?

 

Byen er lettere å ta for seg ved modernistiske tekster, hvis det er en mulighet for deg.

Jeg har tatt for meg både ''storbynatt'' av Rudolf Nilsen og ''signaler'' av Rolf Jacobsen, men gjerne ha noe annet å snakke om senere ved samtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...