Gå til innhold

Skrivesituasjon- hvem bryr seg...


Anbefalte innlegg

Er du, som jeg, litt deppa over at alt på tv er veldig forutsigbart?

uansett hva som blir sagt, så vet man hva som kommer til å bli sagt.

det går lang tid mellom hver gang noen sier noe uventet.

jeg ser to viktige årsaker.

1. journalister vil bare ha uttalelser fra folk som vet hva de snakker om.

2. media har ikke tid til å la andre uttale seg.

 

problemet blir at bare de som har sterke interesser i den ene eller andre retning får sagt noe.

det eneste unntaket er statistisk sentral byrå. hva skal vi gjøre?

spør for eksempel ikke meg om handicap politikk. jeg har sterke personlige interesser innen dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som oftest er det jo en fordel at de man intervjuer vet hva de snakker om, er det ikke?

 

Det kunne jo selvsagt bli mer underholde dersom man intervjuet standupkomikere som ikke visste noe om nyhetssaken, men det er jo ikke derfor vi ser nyhetene.

Lenke til kommentar

Som oftest er det jo en fordel at de man intervjuer vet hva de snakker om, er det ikke?

 

Det kunne jo selvsagt bli mer underholde dersom man intervjuet standupkomikere som ikke visste noe om nyhetssaken, men det er jo ikke derfor vi ser nyhetene.

 

du har et poeng

men det er kjedelig :)

det er mange som kan si noe fornuftig uten at de selv er involvert

er du ikke enig at alt er forutsigbart?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner på ene siden hva du mener, men nyheter er kjedelige med mindre man har interesse av saken.

Spesielt hater jeg når feks nyhetskanalen driver dekning av en sak hvor de har minimalt med informasjon og gjentar denne til det uendelige i litt lange og omstendelige setninger. Det kommer gjerne da til at de begynner å fortelle ting som "at det er altså i denne salen med nummer 555 at vi snart skal få informasjon om videre utvikling i saken. Pressetalsmannen vil da sette seg på denne stolen og snakke i denne mikrofonen til de mange journalistene som er møtt opp."

 

Nyhetskanalen 5080 er sånnsett en god parodi på mange av disse "utingene"

 

 

Kan du gi noen eksempler på hva du ønsker å se?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner på ene siden hva du mener, men nyheter er kjedelige med mindre man har interesse av saken.

Spesielt hater jeg når feks nyhetskanalen driver dekning av en sak hvor de har minimalt med informasjon og gjentar denne til det uendelige i litt lange og omstendelige setninger. Det kommer gjerne da til at de begynner å fortelle ting som "at det er altså i denne salen med nummer 555 at vi snart skal få informasjon om videre utvikling i saken. Pressetalsmannen vil da sette seg på denne stolen og snakke i denne mikrofonen til de mange journalistene som er møtt opp."

 

Nyhetskanalen 5080 er sånnsett en god parodi på mange av disse "utingene"

 

 

Kan du gi noen eksempler på hva du ønsker å se?

 

 

For eksempel!

Noen som ikke er handikaped snakker om handikaped.

Noen friske snakker om dødshjelp.

Jeg utaler meg om fiskeri.

Skrivedamen min utaler seg økonomi!

Lenke til kommentar

Så la meg høre:

Hva mener du om fiskeripolitikken som føres i Norge for tiden? Du kan jo gjerne begynne med å fortelle litt om hva du synes om nåværende fiskeriminister i forhold til den forrige.

 

Jeg regner selvsagt med at du ikke kommer til å fuske ved å sette deg inn i saken (søke på nett) før du svarer.

Lenke til kommentar

Så la meg høre:

Hva mener du om fiskeripolitikken som føres i Norge for tiden? Du kan jo gjerne begynne med å fortelle litt om hva du synes om nåværende fiskeriminister i forhold til den forrige.

 

Jeg regner selvsagt med at du ikke kommer til å fuske ved å sette deg inn i saken (søke på nett) før du svarer.

 

neida

jeg mener ikke at man må være teit for å skrive. bare at man ikke har personlige interesser.

og jeg har lite fiskeri interesser. i fiske saken tenker jeg lett miljø det er viktig å beskytte miljøet.

oppdrettere må få strenge miljø krav, og straffes dersom de bryter kravene.

kvotene virker som om de er ganske bra?

Lenke til kommentar

Vel, ikke vet jeg noe om fiskeripolitikk heller, men et så generelt og uinteressant svar kunne jeg ha skrevet selv (sorry at jeg er litt krass, bare for å få frem et poeng). Det gav meg ingenting og på toppen virker det som at du er usikker på om det du skriver er riktig.

 

Noen eksempler jeg kan fint lite om:

 

Når det gjelder utbygging av vannkraft tenker jeg lett miljø det er viktig å beskytte miljøet.

utbyggerne må få strenge miljø krav, og straffes dersom de bryter kravene.

Lisensene per idag virker som om de er ganske bra?

 

Når det gjelder bilkjøring tenker jeg lett miljø det er viktig å beskytte miljøet.

Bilprodusentene må få strenge miljø krav, og straffes dersom de bryter kravene.

Utslippene per idag virker som om de er ganske dårlige?

 

Når det gjelder handicappede i Norge tenker jeg lett tilrettelegging det er viktig å tilrettelegge.

kommunene må få strenge byggekrav, og straffes dersom de bryter kravene.

Reglene per idag virker som om de er ganske bra?

 

 

Det er som regel vanskelig å finne noen som kan mye om noe de ikke har en interesse i. Kroneksempelet på dette er jo legen som nå har gått ut mot oppdrettsfisk i avisene.

Lenke til kommentar

Ser du? Du har like gode inspill en som har sterke personlige interesser i en eller annen.

Konklusjon ;

Du kan lage nyhetene helt aleine uten mye tankearbeid.

Nyhetene er forutsigbart vi trenger kreativitet

Kanskje det er løsning å tenke på hva som må gjøres heller en å bare beskrive problemet.

Det er lett å klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...