Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen økonomi og leiing V2013


Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om evt. tvister vi får imorgen?

 

Og under hvilket marked vil dere plassere bedriften per dags dato? Vi i klassen kom fram til at det var fri konkurranse, men det kommer ann på om vi får oppgave i og lage markedstilpasning, kap. behov og analyse av et unikt produkt - derav monopol...

 

hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i forhold til hva boka tilsier, så vil man jo kunne plassere bedriften under fri konkurranse? Monopolistisk føler jeg har andre kjennetegn enn hva vi har fått sett så langt.

 

Tanker?

 

Vi snakket i allefall om at dette så ut til å være monopolistisk konkurranse da det helt sikkert er flere produsenter på markedet, men alle har enerett på sitt produkt.

"Monopolistisk konkurranse har vi når mange selgere tilbyr varer som dekker omtrent de samme behovene hos kjøperne. Ingen av tilbyderne er store nok til å dominere markedet." Og hvis jeg ikke husker helt feil så er vel kjennetegnet på monopolistisk marked fallende priskurve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imorgen blir det nok lettere med å se hvilken markedsform dette firmaet opererer i, men etter å sett litt nærmere på dette så vil nok monopolistisk stemme ganske godt.

 

Hvilke tvister tror dere vi kan være så "heldige" å få?

 

Undrer litt på om vi får noe om at de donerer 1% bort til "de trengende", veeldig usikker...

Lenke til kommentar

Hei, hei

 

Jeg har også eksamen til i morgen, også lurte jeg på hvilken markedsform passer best i denne sammenhengen. Selv mener jeg at monopolistisk konkurranse passer best, men det kunne være fint å vite, hva dere andre mener da? :)

Er nokk monopolistisk konkurranse ja :) med imorgen så ser vi det tydlig på "prisgrafen" i markedstilpasningsmodellen :)

Lenke til kommentar

Men tror dere ikke at de som laga oppgaven i år brukte Stormberg i situasjonsbeskrivelsen, bare at de byttet navnet på firma? :D ser veldig morsomt ut. Jeg tror at denne donasjonen ble oppgitt for å vise at de har en god forretningsetikk.

 

Er nokk monopolistisk konkurranse ja :) med imorgen så ser vi det tydlig på "prisgrafen" i markedstilpasningsmodellen :)

 

Det var det jeg tenkte :))) bare tvilte litt.. mangler tilstrekkelig selvtillit ^^

Lenke til kommentar

Har noen en sånn oppskrift på investeringsanalyse? Jeg sliter å kommentere talene jeg får på en følsomhetsanalyse. Hvordan skal jeg liksom kommentere og argumentere de greiene? Jeg blir veldig takknemlig for hjelpen !!!

 

Eneste jeg kan tenke meg er at du bør kommentere på hvor god/dårlig margin de forskjellige postene har i følsomhetsanalyse, og hvor mye negativ endring bedriften tåler før den går i minus. :green:

 

Men en ting jeg lurer på er hvordan man lager en organisasjonsplan til en slik bedrift med 140 tilsette, noen som har noen forklaring her? Skal jeg liksom bare lage noen lignende det her?

http://ndla.no/sites/default/files/images/linje-stab_organisasjon3_nynorsk.jpg

Lenke til kommentar

Men en ting jeg lurer på er hvordan man lager en organisasjonsplan til en slik bedrift med 140 tilsette, noen som har noen forklaring her? Skal jeg liksom bare lage noen lignende det her?

http://ndla.no/sites...on3_nynorsk.jpg

 

Det er i allefall slik jeg ser for meg at det kan være lurt å gjøre det med linje- og stabsorganisasjon. Men jeg har valgt å ikke ha med produksjon i organisasjonsplanen da dette skjer i Kina. Men det kan jo kanskje være lurt å ha med en slags "konroll"-funksjon som følger med på produksjonen i Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, så jeg burde ikke ta med produksjonsavdeling. Noen som har forslag til avdelinger i en slik organisasjonsplan? Markedsføring, økonomi og regnskapsavdeling, salg..Har ikke noen aning selv.

 

Har sett etter Stormbergs organisasjonskart , men har ikke sjangs å finne det.

Endret av Skogen321
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg er at du bør kommentere på hvor god/dårlig margin de forskjellige postene har i følsomhetsanalyse, og hvor mye negativ endring bedriften tåler før den går i minus. :green:

 

Men en ting jeg lurer på er hvordan man lager en organisasjonsplan til en slik bedrift med 140 tilsette, noen som har noen forklaring her? Skal jeg liksom bare lage noen lignende det her?

http://ndla.no/sites...on3_nynorsk.jpg

Det kan jeg, men er det mulig å tilføye med noe mer enn det? :roll:

Lenke til kommentar

Det er i allefall slik jeg ser for meg at det kan være lurt å gjøre det med linje- og stabsorganisasjon. Men jeg har valgt å ikke ha med produksjon i organisasjonsplanen da dette skjer i Kina. Men det kan jo kanskje være lurt å ha med en slags "konroll"-funksjon som følger med på produksjonen i Kina.

I forberedelsesdelen står at de utvikler og designer i Norge, kanskje det er lurt å ha sånn tilvirkningsavdeling da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...