Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Historie og Filosofi 2 - våren 2013 (skriftlig)


Anbefalte innlegg

Læreren snakket litt løst og fast om det han tror kan være viktig å ta med:

 

[lærer]: Kan hende oppgaven er en slags variant av kvinne frigjøringkampen - kvinnens rolle opp igjennom tidene.

- Kan også være aktuelt å trekke inn religiøse syn (kan): feks kirkens sitt syn til kvinnene og dens påvirkningskraft.

- Kvinnesyn fra antikken (dominerende kvinneskikkelser kan her være dronning elizabeth, kleopatra - kvinner som har hatt ledende stillinger) Er helt klart frem til forårhundret at det har vært menn som har styrt. (I de tilfellene der det ikke har vært mannlige arvinger, har kvinnene hatt sin mulighet til å "step up".)

-Likhetsprinsipp kan dukke opp som aktuelt- frihetstanken. Identitet kan poppe inn.

 

- Historiske biten blir nok en måte å se på kampen om likestillingen.

 

-Her kan man trekke inn argumeter fra Beavoir, Wollenstoncraft, sufragett (feminismebevegelse på 1800-tallet).

- Platon & Arisitoteles,

- Kant (har et syn på skjønnhet),

- Mill (kan trekke inn alle sanheter, er veldig allvennnelig!).

- Kvinners rettigheter: den am revolusjon - (nevnes ikke kvinner. All men are created equal).

- Clara Zetkin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sentrale elementer/notater fra læreren:

 

Historisk utvikling gjennom tidene (kvinnefrigjøring)

- Områder innenfor likestilling: utdanning, eiendom, stemmerett, religion osv.

- Likestillingsloven

- Olympe De Gouges

- Suffragettene

- Allmenn stemmerett (!)

- FNs menneskerettigheter

- Simone De Beauvoir

- Feminismen

 

Var veldig viktig å sammenligne før og i dag, sa læreren.

Blant annet dominerende kvinneyrker og mannsyrker.

Kommer til å være en stor teoridel, der en må trekke inn filosofi og vise til historiske eksempler.

Endret av Ohgenius
Lenke til kommentar

For å få en ide om hvordan oppgaven i morgen er utformet kan det være lurt å se på eksamen fra våren 2009 da temaet var likhet. Litt løsere tema, men utformingen av vår eksamen blir nok i samme stil vil jeg tro.

Eksamen våren 2009:

Skriv en sammenhengende tekst om likhetsbegrepets betydning, historisk og i dag.

Du kan fritt disponere rekkefølgen og omfanget av momentene, men i besvarelsen din må du:

• gjøre kort rede for og sammenligne to ulike ideologiers syn på likhet;

• gi eksempler på samfunn der en av ideologiene har vært søkt gjennomført, og drøfte i hvilken grad dette har ført til mer eller mindre likhet;

• presentere ditt eget syn på likhet, og ut fra dette drøfte om dagens samfunn bør preges av mer eller mindre likhet på ulike områder. Du kan velge om du vil ta for deg bare Norge, et annet land eller se på verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar

Fant ikke oppgaven på nettet, men tema var teknologi og framskritt, og så vidt jeg husker var den ene oppgaven å sammenligne synspunktene i den ene teksten med den andre. Tekstene var utdrag av "Oppmålingen av verden" og "statsministerens nyttårstale"

Lenke til kommentar

Da er det jo en grei sak å ta hitler + nazismen opp mot feminisme + simone f. eks :) to ulike ideologiske syn er nok en oppgave som mest sannsynlig vil komme tror jeg. Fokuserer ihvertfall mye på å kunne om faminisme, de tre feministiske bølger. Hvordan det var før og hvordan det er nå.

Er det fortatt noen land/folkegrupper som har mye kvinneundertrykkelse?

- Dette er spørsmål jeg tar mitt utgangspunkt i. Noe annet jeg burde fokusere på?

Lenke til kommentar

Kanskje er det lurt å se nærmere på hva likestilling innebærer? Og hva er likhet? Betyr det at menn og kvinner er identiske?

 

Og hvordan kan man oppnå likestilling? Skal man tvinge det gjennom med kvotering? Dette spørsmålet vil man få ulike svar på avhengig av om du er sosialist, eksistensialist eller liberalist.

 

Da er det jo en grei sak å ta hitler + nazismen opp mot feminisme + simone f. eks :) to ulike ideologiske syn er nok en oppgave som mest sannsynlig vil komme tror jeg. Fokuserer ihvertfall mye på å kunne om faminisme, de tre feministiske bølger. Hvordan det var før og hvordan det er nå. Er det fortatt noen land/folkegrupper som har mye kvinneundertrykkelse? - Dette er spørsmål jeg tar mitt utgangspunkt i. Noe annet jeg burde fokusere på?

 

Hva med å stille spørsmål om det egentlig er kvinneundertrykkelse at kvinner har andre oppgaver i samfunnet enn menn? Man kan jo reflektere over kulturrelativisme.

Lenke til kommentar

Klart, og slike ting tas opp i feminisme-kapittelet til Cappelen Damm-boka. For å få svar på det første du etterlyser kan det være lurt å se på dette med likhetsfeminisme og forskjellsfeminisme. Videre står det også om borgerlig og sosialistisk feminisme, Mill/Taylor prater om likestilling fra et liberalistisk synspunkt, og de Beauvoir tar vel for seg det meste når det kommer til det eksistensielle synspunktet, selv om de andre kan dras inn i enkeltmomenter.

 

Dette med arbeidsdelingen i dagens samfunn nevnes av sosiolog Mari Teigen i det første vedlegget i heftet vi fikk.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Mye bra dere kommer med her! Jeg har ikke så mye å si enda. Jeg har satt meg mest inn i feminisme, kvinnekamp og Harriet Taylor Mill.

 

Klarer noen å finne den dokumentaren fra NRK? Jeg har søkt som bare det, men finner den ikke.. altså: Likestilte kvinner? Likestilling i historisk perspektiv.

Lenke til kommentar

Mye bra dere kommer med her! Jeg har ikke så mye å si enda. Jeg har satt meg mest inn i feminisme, kvinnekamp og Harriet Taylor Mill.

 

Klarer noen å finne den dokumentaren fra NRK? Jeg har søkt som bare det, men finner den ikke.. altså: Likestilte kvinner? Likestilling i historisk perspektiv.

 

Læreren min klarte å finne frem til dokumentaren og viste den for klassen, men jeg vet ikke hvordan hun fant frem :( Tror hun bare googlet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...