Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Historie og Filosofi 2 - våren 2013 (skriftlig)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres bra ut!

Har selv kommet opp i hisfil, og føler meg litt lost. Eneste jeg gjør nå er å lese litt fra boken, og prøve å skrive ned ting som er viktig å kunne..

 

Hvilken bok er det dere bruker?

Skrevet

Flott! Forberedelsesdel legges ut på udir sine sider i morgen tidlig. Satser på at vi kan dele litt ideer før eksamen på torsdag.

Bruker boken "Historie og filosofi 2" fra Cappelen.

Skrevet

Vi bruker også "Historie og filosofi 2" fra Cappelen. Satser på det kommer fram mange gode ideer, stikkord og notater som vi kan dele med hverandre i morgen. Krysser fingrene for at det er et "ok" tema.

Skrevet

Tema: Likestilling mellom kjønnene!

Sier nesten seg selv, ettersom det er 100 års jubileet til kvinnelig stemmerett.

 

(Jeg bruker forresten boken Tid & Tanke fra Aschehoug. )

Skrevet

Da er temaet ute, hva tenker dere om det? Jeg tror ikke det er det vanskeligste vi kunne fått, men vi får se etter litt forberedelse..Jeg skal begynne å lese igjennom nå. :)

Skrevet

Virker som et veldig greit tema, men er mye detaljer som er viktig å ta ta med!

Skal gå igjennom tekstene og andre kilder, og høre med læreren.

Skrevet

Hei, også kommet opp i historie og filosofi. Samme tema! Veldig interessant, håper det kommer mye gode tanker rundt dette, skal delta ivrig :) Bruker Cappelen Damm

Skrevet

"Drøfte hvordan kjønn, etnisitet og sosial og religiøs tilhørighet har satt grenser for menneskers utfoldelse og valgmuligheter, og gi eksempler fra historien på hvordan slike grenser har vært overskredet eller endret." Et godt utganspunkt. Læreplanmål hentet fra kapittel felleskap, produskjon og forbruk. Cappelen Damm. Historie og filosofi 2.

  • Liker 1
Skrevet

Lærer sier at Tid & Tanke faktisk er en bedre bok på mange måter, da den skriver alt mye mer konkret. Vi bruker også Cappelen Damm's Historie & Filosofi, i likhet med 90 % av norske videregående skoler (igjen i følge lærer).

Skrevet (endret)

Har også middelmådige erfaringer med Cappelen Damms HIFI-bok, læreren vår kopierte faktisk moderniseringskapittelet fra en annen lærebok for at vi skulle få lese på noe litt mindre svevende.

 

Har ikke fullført den store idemyldringen enda, men opplagte ting å komme inn på er selvsagt feminisme, Simone de Beavoir, Mill/Taylor, konservatisme/liberalisme, religion og sikkert mye mer.

Endret av ShampooMacTavish
Skrevet
Har også middelmådige erfaringer med Cappelen Damms HIFI-bok, læreren vår kopierte faktisk moderniseringskapittelet fra en annen lærebok for at vi skulle få lese på noe litt mindre svevende. Har ikke fullført den store idemyldringen enda, men opplagte ting å komme inn på er selvsagt feminisme, Simone de Beavoir, Mill/Taylor, konservatisme/liberalisme, religion og sikkert mye mer.

 

Gode tanker, jeg håper folk er villig og får stimulert en god drøfting her. Det kan jo hjelpe mange til å få vekt noen tanker og idéer. Her i klassen leser vi på liberalismen og feminisme i CD's HiFi-bok, s. 338-365 og Fascisme s. 384-385. Vi har også denne tråden på SmartBoard i klassen i dag (forberedelsesdag, naturligvis).

Skrevet

Lærer sier at Tid & Tanke faktisk er en bedre bok på mange måter, da den skriver alt mye mer konkret. Vi bruker også Cappelen Damm's Historie & Filosofi, i likhet med 90 % av norske videregående skoler (igjen i følge lærer).

 

Åå? Jeg føler helt motsatt. Her kopierer læreren fra Cappelen sin bok, ettersom vår er så komplisert. Er mye nyttig fakta ja, men er skrevet ganske vanskelig.

 

Men fortsatt, kan være interessant for oss (faglig) å se ulikhetene mellom de forskjellige bøkene :)

Skrevet

Jeg har også kommet opp i historie og filosofi. Har snakket med læreren og han mener det kommer en del om filosofi, en del om historie og en drøftingsdel. Selvsagt her er feminismen og Beauvoir. Fascismens kvinnespørsmål kan også være en ting å trekke inn. Han mener vi kommer til å måtte redgjøre for to av de oppgitte tekstene, og mest sannsynlig blir det tekst nr 3 og 4 fordi de er rake motsetninger. Vi skal altså sette disse opp mot hverandre. Også sannsynlig at oppgaven vil dreie seg om å skrive om utvikling av forhold mellom kjønnene etter krigen. Viktig: 70-tallet og kvinnebevegelsen. Utvikling av kvinnerollen og feminisme. Også viktig å se på feminismens 3 hovdpunkter. Kan også skrive noen om det religiøse kvinneperspektivet i for eksempel kristnendommen.

  • Liker 1
Skrevet

Åå? Jeg føler helt motsatt. Her kopierer læreren fra Cappelen sin bok, ettersom vår er så komplisert. Er mye nyttig fakta ja, men er skrevet ganske vanskelig.

 

Men fortsatt, kan være interessant for oss (faglig) å se ulikhetene mellom de forskjellige bøkene :)

 

Det kan så være, jeg vet ikke, jeg syns bare at enkelte ting kunne vært lettere spesifisert i CD's HiFi. Skulle gjerne hatt Tid & Tanke. Lærer prater om å skal plukke ut nyttige sider og kopiere opp for oss, så vi får se senere på dagen hvordan min oppfatning blir! Skal oppdatere!

Skrevet (endret)

@Mariaa94: Sette tekstene opp mot hverandre? Har ikke sett at slike forberedelsestekster (i HIFI) blir direkte knyttet til selve eksamensoppgaven før, det hørtes rart ut. Det pleier jo vanligvis å være snakk om at man skal kunne få litt inspirasjon fra tekstene, og kanskje trekke inn enkelte momenter som nevnes i dem. Eventuelt om man lar drøftingen sin ta utgangspunkt i innholdet til en (eller flere) av dem, men det ville overraske meg om oppgaven blir noe à la "sett vedleggene om Adolf Hitlers 'Tale til det nazistiske kvinneforbundet' og Simone de Beauvoirs 'Det annet kjønn' opp mot hverandre, og drøft synene som kommer fram i tekstene opp mot hverandre" - eller noe i den dur.

Endret av ShampooMacTavish
Skrevet

Ja, det høres noe rart ut syntes jeg.. Jeg tror tekstene i forbredelsesdelen kun er til insprasjon og for å få deg i gang.

Skrevet

Det fikk vi på en heldagsprøve som var en tidligere eksamensoppgave, ikke akkurat sette de mot hverandre, men diskutere synspunktene i de to tekstene og komme til en konklusjon om hva du synes om tekstene. Læreren min har vært sensor i alle år og er veldig vandt med typiske eksamens oppgaver og dette var hvertfall hans mening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...