Gå til innhold

Hjemmeserver og "tynn klienter" ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver med noe servere hjemme som hobby, som brukes til websider, lagring, mediaserver og noe slike ting. Totalt er det 6 maskiner, alle er av eldre kaliber med dual core prosessorer. Nå har jeg fått fatt i en LITT sprekere maskin, med quad core prosessor og 16gb ram, og jeg har 4 ssd disker jeg skal ha i denne.

 

Jeg har nå tenkt å utvide min "kunnskap" noe, og derfor har jeg en "ide".

 

I alle år har jeg formatert maskiner støtt, fordi de blir treige, jeg bytter ut noe hardware eller ett eller annet. Derfor kunne jeg tenke meg å prøve meg på en form for tynnklient oppsett.

 

-Jeg vil kunne logge meg på fra hvilken som helst maskin i huset, og få opp samme desktop, filer, programmer osv.

-Jeg vil kunne bruke maskinen "offline", og at den "synkroniserer seg med serveren neste gang nett er tilgjengelig.

-Jeg vil kunne kjøre installerte programmer på alle klientene.

-Jeg vil kunne sette opp flere brukere.

 

Så kommer spørsmålene :

-Hvis jeg installerer wow på serveren. Vil jeg da kunne logge inn fra hvilken som helst maskin, og bare starte det ? Vil dette fungere mtp drivere, hardware og installasjonen ?

-Blir det voldsomt tap av ytelse av maskinen ? Er det i det hele tatt mulig å kjøre noe som wow ?

-Hvor blir ressursene brukt ? Vil serveren eller "klienten" bruke ressursene for at jeg skal kunne kjøre wow eller programmer på klienten ?

 

 

Beklager rotete post. Håper noen som har litt peiling kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, når du prater om å virtualisere skrivebordet ditt må du huske på at det er host-maskinen som vil kjøre applikasjonene.

 

Angående spilling kan ting bli litt krevende:

F.eks Xen Desktop er en løsning som støtter HDX 3D - her er det host maskinen som kjører programmet og trenger en kraftig GPU med passthrough og så vidt jeg har lest er kravet at det er en Nvidia GPU med CUDA-Støtte.

 

En annen ting du kan se på er RemoteFX som er en RDP-løsning fra Microsoft.

 

EDIT:

Har null erfaring med dette - bare noe jeg leste meg kjapt opp på akkurat nå.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Vel, når du prater om å virtualisere skrivebordet ditt må du huske på at det er host-maskinen som vil kjøre applikasjonene.

 

Angående spilling kan ting bli litt krevende:

F.eks Xen Desktop er en løsning som støtter HDX 3D - her er det host maskinen som kjører programmet og trenger en kraftig GPU med passthrough og så vidt jeg har lest er kravet at det er en Nvidia GPU med CUDA-Støtte.

 

En annen ting du kan se på er RemoteFX som er en RDP-løsning fra Microsoft.

 

EDIT:

Har null erfaring med dette - bare noe jeg leste meg kjapt opp på akkurat nå.

 

Takk for svar.

 

Jeg har 2 stk ATI radeon HD 4870x2 kort jeg hadde tenkt å bruke i SLI i denne maskinen isåfall, uten at jeg vet at dette er kraftig nok. Men etter det jeg forstår, vil dette igjen kreve at jeg har kontakt med serveren HELE tiden i form av nettverk eller internett ?

 

Det at host maskinen kjører aplikasjonene gjør fint lite, mtp at klientene jeg har tenkt å bruke er gamle laptopper fra 1800 og helvette.

Lenke til kommentar

Vel, når du prater om å virtualisere skrivebordet ditt må du huske på at det er host-maskinen som vil kjøre applikasjonene.

 

Angående spilling kan ting bli litt krevende:

F.eks Xen Desktop er en løsning som støtter HDX 3D - her er det host maskinen som kjører programmet og trenger en kraftig GPU med passthrough og så vidt jeg har lest er kravet at det er en Nvidia GPU med CUDA-Støtte.

 

En annen ting du kan se på er RemoteFX som er en RDP-løsning fra Microsoft.

 

EDIT:

Har null erfaring med dette - bare noe jeg leste meg kjapt opp på akkurat nå.

 

Har nå sett litt på youtube, ser ut som at XenServer er noe som kunne fungert bra egentlig. MEN. Den koster 1000 dollar, for den billigste ? Etter det jeg ser hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...