Gå til innhold

[Løst] Friluftslinje på folkehøyskole


Anbefalte innlegg

Hvordan var det i helgene, måte du kjøpe deg mat selv eller var det inkludert som i hverdagene?

Mat hver eneste helg. selv i frihelgene! Vi hadde 4 måltider om dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds hvor man som regel smørte nattmat! (natten er lang på folkehøgskule)

 

Var det mange studenter med slanke lommebøker?

De fleste jeg kjente hadde ikke nåla i veggen! Man ble frelst av en snus boks eller røyk pakke! og noen hadde pappas kreditkort. Altså stor forkskjell i økonomien.

 

Tok du flere valgfag eller bare ett i løpet av skoleåret?

På skolen min kunne man ta så mange valgfag man ville. Minimum 2 valgfag var påkrevd. Personlig valgte jeg Ukulele, sjakk og Søppel før jul. etter Jul hadde jeg Sjakk og Film og Folk (så på film). Noen hadde 8 valgfag i uka!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan var din opplevelse på friluftslinje?

 

Eg har hatt eit fantastisk år på friluftslinja på Agder FHS. Eg har opplevd ting eg aldri sko tru eg sko få oppleva, gjort ting eg bare hadde drømt om! Eg har hatt ein lerar som har utfordra meg og oppmuntra meg. Eg anbefale absolutt friluft, foto og miljø( som har endra navn t friluftsliv og fotoopplevelser) på Agder FHS!

 

Hvordan var din helse da du begynte?

 

Min fysiske helsa eksisterte meste ikkje, hang etter når me gjekk tur osv.. Psykisk, så va det greit nok. I dag så e begge deler mykje betre! Gjekk ned 20 kg på 4 mnd!

 

Hadde du noe erfraring da du begynte?

Litt kurs ifra Røde kors, men hadde kje fått brukt så møkje av dette tidl.

Hvor gammel var de eldste elevene du møte på da du gikk FHS?

I overkant av 30 år...

 

Lyst å sjå kossen mitt år har vært?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilket utstyr hadde du under oppholde på friluftslinjen?

Dette spørs jo litt hva slags linje og profil den friluftslinja du skal begynne på har. Vi fikk et skriv i forkant med blant annet liste over nødvendig utstyr. For min linje som fokuserte på klatring og ski så var det personlig klatreutstyr (sko, sele, taubrems, 120-slynge, skrukarabiner, men ikke tau eller ekspresslynger), Toppturski, altså enten rando eller telemarkski med feller. På noen av de andre linjene så var det noen som nøyde seg med kraftige fjellski. De to linjene som sto aller mest på ski krevde også at alle hadde egen skredsøker, vi andre fikk låne av skolen. Uansett vil jeg si at du trenger:

  • Fjellsko
  • Dagstursekk, ca 40 liter
  • Større sekk, til lengre turer, minst 70 liter
  • Sovepose, egentlig to soveposer. Enten en til vinter og en annen til vår/sommer/høst, eller å bruke to mindre soveposer om vinteren (altså den ene av de hele året).
  • Liggeunderlag
  • Kniv, har man Leatherman eller tilsvarende så er det et fint supplement, men ingen god erstatning. (Jeg glemte å ta med kniven min i starten, det er ikke noe man MÅ ha, men personlig er det noe jeg alltid vil ha med meg på de fleste turer, spesielt de som strekker seg over mer enn en dag.
  • Vannflaske®, drikkeblære er også veldig kjekt (selv om jeg ikke har det selv), men på vinteren er det bare flasker som gjelder.
  • Førstehjelpsutstyr, dette er neppe obligatorisk fra "offentlig" hold, men jeg mener det er noe som bør være med på de aller fleste turer. Enkle kit er ganske rimelige, men det er viktig å sette seg inn i hva det inneholder og evt ta ut det du ikke kommer til å trenge og supplere med andre ting som er kjekt å ha.
  • Hodelykt

Hvis ski og topptur er relevant, så ville jeg også hatt med:

  • Toppturski (rando eller telemark)
  • Staver, teleskopstaver er det beste, selv brukte jeg vanlige fjellskistaver gjennom hele året, det er viktig med skikkelige trinser, derfor er vanlige slalomstaver et dårlig valg.
  • Hjelm, obligatorisk på min FHS, sannsynligvis på de fleste, uannsett lurt å bruke.
  • Skredutstyr, spade, søkestang og skredsøker er grunnleggende sikkerhetsutstyr som alle bør ha. Skredsøker er dyrt, så det er god sjanse for at dere kan låne det av skolen, spade og søkestang må man etter min erfaring stille med selv. (Spade er kjekt å ha uansett om man trenger å grave ut folk med den eller ikke)
  • Feller til skia

Ellers spørs det en del hva dere har tenkt til å drive mye med. Skolen har nok bedre oversikt over hva dere trenger. Det er heller ikke nødvendig å stresse veldig med å ha alt på plass før skolestart, det går ann å kjøpe ting underveis ettersom man ser behov for det. Selv hadde jeg skaffa det meste nødvendige til skolestart og kjøpte lite underveis, men har supplert litt i ettertid (teleskopstaver, primus, isøks, stegjern, klatretau, ekspresslynger...)

 

Lista er tatt uti fra eget hode her jeg sitter og egentlig skulle lest til eksamen, så jeg kan ha glemt noe.

 

Gjorde et kjapt søk og fant bl.a. utstyrsliste fra Øytun folkehøgskole, de har egen liste for hver linje, for det spørs jo som sagt litt hva du skal drive med, her er lista for linja Bergtatt.

 

Edit: Glemte helt å nevne klær, det er jo også en viktig del av utstyret, si fra hvis jeg skal skrive en liten liste på det og.

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Hvilket utstyr hadde du under oppholde på friluftslinjen?

Hvilket utstyr hadde du under oppholde på friluftslinjen?

 

- Hvis du ska kjøpa sovepose, kjøp ein som iallefall går ned t -6 grader.. kjeme an på kor kaldt det kan bli der dåke ska overnatta. Laken/flis pose kan vær greit det og, som tillegg :)

 

- Gode fjellsko, som tåle litt vatn.. fordel at dei e inngått

 

- Gode regnkler/goretex

 

- ullkler, fordel med både genser, sokkar og til å ha onda

 

- Ski

 

- Sekk, stor med minst 70-75 kg og ein liten dagstursekk

 

- Ei god turbuksa

 

- camelback anbefales!

 

- matboks som inkludere kniv, gaffel, skjei, kopp osv(greit å ha) koste ca 99 kr på XXL

 

- termos

 

- leatherman/kniv e greit å ha

 

- liggeunderlag

 

- På XXL så har dei puta som blåse seg opp sjøl, tar lite plass og e møkje bedre enn å sova rett på bakken elle nåke:)

 

- gamasjer, fantastisk å bruka enten det e i snø elle i skogen.. mindre sjans for å få flått:)

 

- hanskar/vottar

 

-buff/hals

 

- hodelykt

 

- førstehjelpsutstyr

 

- sportstape(greit å ha ved lengre gåturar, teipe evt gnagesårplassar før du går, så sleppe du gnagesår:) )

 

- snøspade

 

- fiskastang+ krokar

 

- redningsvest

 

- kompass

 

- hua

 

e detta eg kjeme på no:)

Lenke til kommentar

Husk på at for varm sovepose kan være et problem, jeg ville ikke skaffa meg bare en pose som går til -6, det er ikke noe særlig når det er varmt i været. Det går an å lufte, men det kan være vanskelig å finne balansen der. (Også har man jo situasjoner som den jeg var i for en drøy uke siden, vi sov ute under åpen himmel i Estenstadmarka (Trondheim), men det var masse mygg, så vi snørte igjen så godt vi kunne, i tillegg til at det begynte å regne i løpet av natta, da er det ikke noe særlig med halv-åpen sovepose.)

Lenke til kommentar

For meg så var -6 heilt perfekt, men e selvfølgelig forskjellig frå person t person, eg sov med ullundertøy i tillegg.. men e unødvendig å kjøpa 2 forskjellige soveposar, når du kanskje kje kjeme t å bruka dei så møkje igjen ette på.. man må også senka terskelen for soveforholda når me e ute på tur:)

 

Eg brukte soveposen min innonda open himmel med eit par + grader, -10 i telt og lavvo, og i øve 30+ grader i Thailand, funka heilt fint:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...