Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

 

Jeg har akkurat startet på utdanningen som skal lede til en stilling som kabinansatt / flyvert hos Norwegian Air Shuttle. Kurset startet mandag 6. mai, og hvis alt går etter planen - er jeg i flyvende jobb fra midten av juni.

 

Da jeg selv gjorde research tidligere i år, fant jeg en del blogger som omhandlet yrket, men jeg synes ikke jeg fikk så mye ut av å lese dem. Derfor har jeg bestemt meg for å dokumentere alt som skjer, fra kursstart - til jobbhverdag, og gjennom hver eneste dag i luften. Til glede for meg selv så klart, og forhåpentligvis alle andre som går rundt og lurer på om dette yrket er noe for dem.

 

Bloggen min finner du på

flyverten.no

 

 

Jeg håper du tar en titt og ønsker å følge med underveis :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende :)

Er ikke alle som skjønner at kabinansatte ikke er der for å servere kaffe, men faktisk er der for sikkerheten ombord. Også en liten funfact at man må ha kabinansatte etter hvor mange seter det er i flyet. Det kan sitte 1 person i en boeng 737-800, men likevell må det være flere kabinansatte, hehe.

 

Var flygal for en periode tilbake. Bruker betegnelsen "gal" fordi det var altoppslukende og jeg tok til meg alt jeg kunne lære om fly. Nå har interessen roet seg litt, men jeg er fremdeles veldig opptatt av fly og kan en hel del som mannen i gata ikke kan. Tjenestegjorde som crew chief assistent på F16 blandt annet under førstegangstjenesten.

 

Søkte forsvaret, kom ikke inn som en av flere tusen søkere. Går ikke å søke flere ganger. Private studier ble dyrt og jobbutsiktene dårlige. La det litt fra meg og forsøker meg nå på litt tryggere arbeidsyrker.

 

Begynte på PPL-A for en stund tilbake og leste ved siden av jobb. Driver enda på med teorien på PPL og håper at jeg etter studier som jeg forhåpentligvis påbegynner nå, så skal jeg ha sertifikatet i lomma. Litt vanskelig å ta flytimer her hvor jeg bor, men det får vi heller ta etterhvert.

 

Ader en fun fact til.

Visste dere at 80% av løftet på vingen skjer OVER vingen. Kun 20% av løftet foregår på undersiden av vingen. Mange tror at flyet flyter oppå luften, men det er faktisk feil. Det er luftstrømmer som deler seg og møtes i bakkant av vingen som skaper løftet. Dersom disse strømmene ikke møtes, vil man få turbulens i bakkant av vingen og flyet staler - altså det faller ned.

 

34FFE5C5-6814-4C34-AEBBD1AA9D9FE7C4.jpg

 

airplane-angle-of-attack.gif

 

Lykke til i veien mot skyene! :w00t:

Endret av Mantoius
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Mantoius! :-)

 

 

Koselig at du svarer! Leit å høre at du ikke kom inn hos Forsvaret, men der er det jo rimelig stor konkurranse. Er ganske vrient å komme inn på flyfag i Tromsø også har jeg hørt.

 

Men gøy at du har begynt på PPL da. Det gjorde jeg for noen år siden også, men jeg har fortsatt ikke fullført. Jobben ødela når jeg først var godt i gang.

 

Du har rett i at jobben som kabinansatt er stort sett alt annet enn å servere kaffe. Jeg kan nesten ikke fatte hvor mye vi skal lære oss. Første test er på tirsdag, og jeg er neimen ikke sikker på at jeg kommer meg videre. Hvis jeg ikke består er det takk og farvel til hele greia. Grøss! Følg gjerne med på flyverten.no, så kan du se om det går eller ei :confused:

Lenke til kommentar

Dette klarer du om du bare vil det :) Tenk på de som sitter i cockpit hvor mye de må gjennom og det uten å stå med noe jobb etterpå, og de fleste der har jo greid det - fordi de har villet nok.

 

Snakket litt med en flyvertinne i SAS i en konfirmasjon for noen uker siden. Veldig hyggelig og utadvendt dame. Ble litt snikksnakk om fly over bordet og en av kara skulle imponere med at han visste hvor mange seter det var i en Boeng 737-500 innenlandsmaskin. Da måtte jeg skyte inn en del LN-registreringer på 500-maskinene og presisere at SAS hadde 737-505. Hun ble imponert da :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra du imponerer damene med fly-snakk. Veit ikke om det ALLTID funker, så du får se an publikum :green:

 

Mengden teori som trafikkflygerne må gjennom er vel nettopp grunnen til at jeg ikke sitter lengst fremme i flyet selv. Har mer enn nok med PPL-teorien. Men man skal ikke skimse av den kunnskapen de kabinansatte må ha heller... det er MYE som skal kunnes. Første test kommer i morra :confused:

Lenke til kommentar

Mengden teori som trafikkflygerne må gjennom er vel nettopp grunnen til at jeg ikke sitter lengst fremme i flyet selv. Har mer enn nok med PPL-teorien. Men man skal ikke skimse av den kunnskapen de kabinansatte må ha heller... det er MYE som skal kunnes. Første test kommer i morra :confused:

Det største problemet er vel å få seg jobb.. i alle fall i skandinavia.

Lenke til kommentar

Tja det siste er jo at folk betaler for typerating selv, og da begynner markedet å bli skummelt. Da begynner man plutselig å sile ut gode kandidater til fordel for kapitalistiske foreldre.

 

Problemet er at det i alle fall i europa er flere utdannede piloter med ATPL enn hva det er behov for. Det er i alle fall de siste prognosene jeg har lest, men det varierer litt avhengig av hvilken kilde det kommer fra. Flyskolene lover gull og grønne skoger i USA og framstiller markedet som mye mer atraktivt enn hva det er.

Kjenner minst to på min alder som begge har ATPL. Han ene jobber på bensinstasjon og har gjort det i 1 års tid og han andre karen kjører varetransport.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner også ferdigutdannede piloter som går rundt uten jobb. I de fleste tilfellene er det fordi de ikke har økonomi til å få tatt type rating på 737.

 

Problemet er at det i alle fall i europa er flere utdannede piloter med ATPL enn hva det er behov for.

 

Det kunne forsåvidt vært positivt, for man skulle jo da tro at det var de sterkeste kandidatene som fikk jobb. Men det er mulig det er som du sier - at det heller blir de "rikeste" kandidatene som stikker av med jobbene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...