Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopeden stopper opp ved økt fart


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den siste tiden har mopeden min begynt å oppføre seg rart. Når jeg gir gass, så begynner den etter kanskje 5-10 minutter å stoppe opp. Slipper jeg lett på gassen sakker den av og stopper helt opp hvis jeg ikke holder den i gang.

 

Det virker som at den "kveles" på en måte når den blir varm og belastet.

 

Det er snakk om en automatmoped fra Aprilia hvis det skulle være av betydning.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Den siste tiden har mopeden min begynt å oppføre seg rart. Når jeg gir gass, så begynner den etter kanskje 5-10 minutter å stoppe opp. Slipper jeg lett på gassen sakker den av og stopper helt opp hvis jeg ikke holder den i gang.

 

Det virker som at den "kveles" på en måte når den blir varm og belastet.

 

Det er snakk om en automatmoped fra Aprilia hvis det skulle være av betydning.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Nå er det uhyre lenge siden jeg kjørte moped, men jeg aner at du har feil med automat choken. Som du sikkert vet, så får choken motoren til å kjøre "rikere" når den er kald, dvs mer drivstoff og mindre luft. Når motoren er varm nok skal chokspjeldet gå tilbake til nøytral stilling slik at motoren får en magrere blanding. På mange motorer har man mulighet til å se om denne fungerer som den skal ved å ta av luftfiltret, kikke inn i innsuget på forgasseren, og se om spjeldet (det lokket som ligger inne i luftinntaket på forgasseren) åpner for fullt når motoren blir varm. Prøv å sjekke dette først før du begynner å justere blanding osv, da det er lett å skru seg bort hvis man ikke vet hva man driver med :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...