Gå til innhold

[Løst] Klasse B og moped


Anbefalte innlegg

Hei, har et kjapt spørsmål. Lett litt rundt på nettet men har ikke funne så veldig mye.

 

Snart har jeg oppkjøring i klasse B, og jeg lurer på om jeg med det sertifikatet kan kjøre moped?

 

Har hørt noe snakk om det, noen som sier jeg kan, andre som sier det var gamle regler og det er komt nye osv.

Kjørelæreren vet ikke, skolen har ikke moped.

 

 

Vil være kjekt å vite før jeg tar meg ut på mopeden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat:

 

Utvidede førerrettigheter i klasse B

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

traktor generelt, med eller uten tilhenger, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005

traktor generelt med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er tatt etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg, i tillegg større motorredskap med konstruktiv hastighet høyst 50 km/t, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er tatt etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

beltemotorsykkel/snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er tatt før 1. juli 2006

Med «høyhastighetstraktor» forstås traktor med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Disse traktorene kan ikke kjøres med klasse T som har et «tak» på 40 km/t. Kjøring med høyhastighetstraktor krever klasse B, C1 eller C – alt etter kjøretøyets tillatte totalvekt.

Førerkort i klasse B1 gjelder for føring av 4-hjuls motorsykkel. Etter 3. førerkort-direktiv er det frivillig for EØS-landene om de vil innføre egen opplæring og førerprøve for klasse B1. Blir førerkortklassen ikke innført, må medlemsstatene kreve klasse B for føring av 4-hjuls motorsykkel. Norge har valgt den siste løsningen. Piktogrammet for klasse B1 på det nye norske førerkortet, er tatt med av hensyn til innflyttere fra andre EØS-land som eventuelt bytter sin klasse B1 til norsk førerkort. Den tidligere adgangen til å benytte klasse B kode 73 som alternativ til klasse B1, er fjernet i førerkortdirektivet.

 

 

http://www.vegvesen....se+B+og+B+96%29

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...