Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bli mindre avhengig av andres aksept?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Helt enig. Det er litt vanskelig å skjønne hvordan det er å slite når man hele livet har seilt i medvind. Råd blir da gitt i et "winner's perspective", ofte utelukkende basert på egen erfaring(anekdotiske bevis) enn på forskning/kunnskap om menneskelig psykologi.

 

Det kan godt hende at slike råd fungerer for personer som ikke sliter så mye, men jeg mistenker at det blir en kortvarig fiks for som folk som virkelig sliter. Slike problemer er sjeldent overfladiske, og å rydde opp i negative tankemønstre kan ta lang tid, opptil flere år.

 

Jeg har både egne og mer profesjonelle erfaringer med endringsarbeid, og nettopp det å klare å slippe sine egne tanker og forstå at man behøver ikke "tenke" sammen med dem, men heller forholde seg til at man har tanker, og se dem på avstand, kan gi en kjapp klarhet i hvor problemet egentlig ligger, eller at problemet egentlig er at man ikke tør satse på seg selv, og atter en gang utsetter man det til man liksom finner den riktige personen som skal si det riktige trylleformularet.

 

Så stemmer det at det ikke er så greit for alle å få til det som er kjappest, mens andre bare trenger å høre de rette ordene/kommando fra noen andre, og rett tid og rett sted sammenfaller, og endring skjer øyeblikkelig.

 

Jeg har erfart at det beste er det enkle, og har helt mistet sansen for å sitte i evige pratemøter med all denne ekspertisen (psykologer ol), og hvor alt bunner ut i prat.

 

Uansett hva som hjelper i dette tilfellet, er det flott å se at folk bidrar med sine beste forslag.

 

:)

 

Edit: glemte å få med noe jeg synes er veldig viktig. Alle forslag jeg kommer med, har jeg enten brukt på meg selv med gode resultater, eller har brukt de som "verktøy" for å utvikle andre mennesker. Derfor kan jeg i det minste si at jeg vet at dette kan virke veldig bra for noen andre, uten å gi noen garantier så klart

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Takk for svar alle sammen! :)

 

Vanvittige sky, har du noen andre tips til hvordan jeg kan "ta kontroll" over mitt eget liv igjen? Anonym poster: e576510088c6ca111f2dfd48ef7edebe

 

Det beste og så klart kjappeste, er hvis du klarer ta innover deg denne:

 

For å bli fri til noe, må du først bli fri fra noe

 

Forstår du den - og ser du hva du kan kvitte deg med?

 

Ellers kan jeg kanskje anbefale deg å titte litt på denne tråden, hvor jeg har samlet på endel nyttig stoff

 

bare spør hvis du vil

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...