Gå til innhold

Er det vanskelig å lære å spille trompet?


Skismøring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Null problem. Og kan du noter fra før bli det enda enklere. Jeg spiller ikke selv, men har spilt mye instrumenter før, så kan gi deg noen små tips.

 

Det første du må vende deg til er å få litt "hardere lepper". Du skal lage en slags "prompelyd" med munnen inn i munnstykket og det kan være vanskelig og kile litt om du har myke lepper, men dette blir du fort vant til. Anbefaler deg også å unngå uvanen mange får i starten med å lage bolleskinn. Prøv å stramme til kinnene litt. Innpusten kommer automatisk, så det trenger du sjelden tenke på.

 

Du har tre ventiler og bruker disse i forskjellige formasjoner for å representere noter og få frem ulike toner. Det er ganske simpelt. Når du først lærer deg trompet kan du også fort spille kornett, althorn, tuba og trombone grunnet samme blåseteknikk, og spesielt de førstnevnte blir enkle fordi de har de samme ventilene du er vant til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg spilte kornett i korps. Teori-biten er lett og kontroll-biten overkommelig. Muskelatur-biten tar en god stund. Drawback er: Volum - kjipt for naboene, og mute er tungt. Motivasjon - jeg syntes harmonier var det mest givende med messing. Kjedelig solo om man ikke er Edvartsen eller Thing. Økonomi - rimelige instrumenter er seige og tungspilte. Dessuten vil smerten i leppemusklatur overvinne kosen etter ca 15. minutter om man ikke trener jevnlig...

 

Om jeg skulle valgt et instrument for å kosespille solo nå ville jeg kjøpt meg et bedre munnspill. Like ekspressivt og mer praktisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...