Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klar til eksamen 13V - EMS3527 Eiendomsmegling I - 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med eksamensoppgaver nå og det går forsåvidt greit! men ser på konteeksamen fra 2012, og fy den er seig! sannsynligheten for at vi får lignende spørsmål som i fjor er vel veldig liten!

 

men her er et par oppgaver jeg gjerne skulle hatt hjelp til

 

Eksamen 27.04.2011

Oppgave 3b)

 

Mulighetene for å finansiere fellestiltak med pant i gården (borettslag og eierseksjon)

 

 

Oppgave 4)

 

Redegjør for, og gi eksempel på, hvordan rettspraksis kan påbirke hvilke opplysninger megler gir kjøper og selger.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke helt taket på alle dokumentene som må innhentes. Hvordan ligger du an med det?

Grunboksutskrift innhentes. Kopier av tinglyste erklæringer innhentes og kontrolleres. Samt info ang objektet. Egenerklæring fra selger,

Lenke til kommentar

Fullmakt; "De fem punkter"

1. Hvem gir? Husk! personnummer!

2. Hvem får?

3. Hvilken eiendom (bnr,gnr,snr,kommunenr)

4. Omfanget av fullmakten(rettshandler)- ( håndtering av bud, kjøpekontrakt, osv.) Man kan også gjøre begrensninger som at megler ikke skal "ikke motta oppgjør ved salg"

5. Formalia, (jeg er gift/ugift, vitner, underskrift osv)

 

Gift/ugift? hvis gift, så må ektefelle samtykke (gjelder felles bolig) jf. ekteskapsloven §32.

 

Det finnes 3 typer fullmakt:

 

Skriftlig fullmakt, ugjenkallelig fullmakt og tidsbestemt fullmakt.

 

I all hovedsak så går disse på hvordan fullmakten kan/kan ikke avvilkles.

Skriftlig: Kan kreves tilbake jf. avtaleloven § 16

Ugjenkallelig: Der i en spesifert periode der fullmakten ikke kan kalles tilbake.

Tidsbestemt fullmakt: Tidsmessig begrenset, bortfaller uten videre når tiden er utløpt.

Endret av Fred190
Lenke til kommentar

Sitter med eksamensoppgaver nå og det går forsåvidt greit! men ser på konteeksamen fra 2012, og fy den er seig! sannsynligheten for at vi får lignende spørsmål som i fjor er vel veldig liten!

 

men her er et par oppgaver jeg gjerne skulle hatt hjelp til

 

Eksamen 27.04.2011

Oppgave 3b)

 

Mulighetene for å finansiere fellestiltak med pant i gården (borettslag og eierseksjon)

 

 

Oppgave 4)

 

Redegjør for, og gi eksempel på, hvordan rettspraksis kan påbirke hvilke opplysninger megler gir kjøper og selger.

 

 

oppgave 3b Mulighetene for å finansiere fellestiltak med pant i gården (borettslag og eierseksjon)

 

Borettslagets eiendom(skjøte) er registrert i SKU (Statens kartverk ullensvang) og eierseksjon er registrert ved STH Statens kartverk Hønefoss.

 

Borettslagets panedokument og skjøte har en avgift (hver seg) på 1/2 R som er 860/2 = 430 kr.

 

Eierseksjonens pantedokument og skjøte har en avgift (Hver seg) på 1,233 R som er 860*1233=1060 kr

 

I tillegg kommer dokumentavgiften på 2,5% av eiendommens markedsverdi.( dette gjelder IKKE Borettslag)

 

Når det er snakk om mulighetene for å finansiere fellestiltak med pant i gården og med gården så mener vi selve borettslaget. Så er dette ja! dette lånet vil da finansieres av beboerne, eks høyere felleskostnader. "Fellesfinansiering" kaller vi dette.

 

Eierseksjonssameie har også felleskostnader, som fasadeutbedrigner og generelt vedlikehold. dette deles med grunnlag i sameiebrøken. Eierseksjon så eier alle sin egen del, og har derfor full rettslig råderett, dvs. at han står fritt til å selge seksjonen eller pantsette den.

 

Oppgave 4, forteller om Rettspraksis som rettskilefaktor. Altså at like tilfeller skal behandles likt. Der en eller annen domstol fattet en dom, og som da affekterer ander like saker.

Endret av Fred190
Lenke til kommentar

Foreleseren har så og si sagt at vi får om de forskjellige eieformene (eierseksjon, borettslag, selveid enebolig, aksjeleilighet og evnt ideel andel)

i tillegg sa han fullmakt og noe fra boligkjøperboka.

 

Noe fra boligkjøperboka, bygningsstruktur? bygningsskader? kan du være litt mer spesifik? hvis det er mulig :xmas:

Lenke til kommentar

 

Grunboksutskrift innhentes. Kopier av tinglyste erklæringer innhentes og kontrolleres. Samt info ang objektet. Egenerklæring fra selger,

Takk! Eksamen 30.11.12 er virkelig seig ja! Har du noe oversikt over de spørsmålene som omhandler dokumenter og skjemaer? Det samme spørsmålet går jo igjen gjennom hele oppgaven (hvilke journaler og/eller skjemaer skal være utfylt hittil.

 

Angående spørsmål fra boligkjøperboken er det vel bad, kjeller, loft og tak som jeg ser på som mest relevant.

Lenke til kommentar

Takk! Eksamen 30.11.12 er virkelig seig ja! Har du noe oversikt over de spørsmålene som omhandler dokumenter og skjemaer? Det samme spørsmålet går jo igjen gjennom hele oppgaven (hvilke journaler og/eller skjemaer skal være utfylt hittil.

 

Angående spørsmål fra boligkjøperboken er det vel bad, kjeller, loft og tak som jeg ser på som mest relevant.

 

ja, med journaler så har vi følgende:

Oppdragsjournal, dette skal føres snarest mulig etter at oppdraget har kommet in; som skal inneholde jf emgll 3-2

Meglingsjournal: her skal alle formidlinger som kommer frem føres. jf emgll 3-3

Budjournal: alle bud som eiendomsmeglerforetaket motar skal snarest mulig innføres i en budjournal. jf emgll 3-5

Journalføring for oppgjøreforetak - gjelder for oppdrag som kun gjelder oppgjør for andre eiendomsmeglerforetak jf. emgll 3-4

Depotjournal her skal skjøter, pantobligasjoner, andelsbevis jf. emgll 3-6

 

Den oppgaven som du reffererer til, så skal du nevne hvilke(n) journaler som skal føres/opprettes i takt med salgsprosessen.

 

HUSK! Når rettelser foretas i journalene så MÅ dette dokumenteres. Altså tidligere "utkast" skal være mulig å spores. jf emgll § 3-1.

 

alt dette står i NEF håndbok 33. årgang s. 41

 

Takk! Eksamen 30.11.12 er virkelig seig ja! Har du noe oversikt over de spørsmålene som omhandler dokumenter og skjemaer? Det samme spørsmålet går jo igjen gjennom hele oppgaven (hvilke journaler og/eller skjemaer skal være utfylt hittil.

 

Angående spørsmål fra boligkjøperboken er det vel bad, kjeller, loft og tak som jeg ser på som mest relevant.

 

takk! Skal se litt nærmere på de tingene :)

Lenke til kommentar

Jeg føler det gikk veldig bra! Overraskende enkle spørsmål spør du meg.

 

Med deg da? Hvor i landet går du forresten?

 

Helt enig! Når jeg først leste igjennom eksamen... fy jeg var lykkelig!

Noe jeg vet jeg surret til var at i oppdragsavtalen så skulle jeg nok ha dratt in Hvitvaskingsloven og jeg surret det litt til på skifte av eier i eierseksjon

Går på BI i Oslo Satt på Jordal seksjon 5

Endret av Fred190
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...