Meridies Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 (endret) Haha, neida. Læreren min er awesome. Sakprega tekster trenger ikke være objektiv? Det er det min norsklærer sier og han sier også at hvis en artikkel skal være subjektiv, så må artikkelen være subjektiv på en indirekte måte, ved at du for eksempel skriver: Noen mener at xxx, mens vi andre mener xxx. Norsklæreren min er forresten den mest pirkete(strengeste) læreren jeg har hatt. Han har gitt seg litt nå, ettersom vi snart er ferdig på ungdomsskolen. Men han er en meget dyktig lærer for det. Har lært mye av han. Kanskje ikke så rart, da han er utdannet lektor og ikke bare norsklærer. Endret 23. april 2013 av sabba
Hansoen Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Det må du være veldig forsiktig med å skrive, ettersom det trolig er unntaket og ikke regelen. Etter min erfaring godtar universiteter og høyskoler ikke wikipedia som kilde. Ettersom det er en usikker kilde som kan endre seg fra dag til dag. Hvis du har erfaring fra det, så vet du vel at du skal oppgi hvilken dato du var inne på siden og hentet ut informasjonen. Når jeg begynte på universitet, så var de fleste skeptiske til Wikipedia. Siste 2-3 årene har de fleste skiftet mening, iallefall av de professorene som jeg har vært i kontakt med.
Sapientia Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Hvis du har erfaring fra det, så vet du vel at du skal oppgi hvilken dato du var inne på siden og hentet ut informasjonen. Når jeg begynte på universitet, så var de fleste skeptiske til Wikipedia. Siste 2-3 årene har de fleste skiftet mening, iallefall av de professorene som jeg har vært i kontakt med. Min erfaring er at professorene godtar og tildels oppfordrer til å søke opp informasjon på wikipedia, men at det du finner på wikipedia -alltid- skal sjekkes opp mot en mer pålitelig kilde.
hurdava Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Ja, ja. Kommer egentlig an på hvilket forhold du har til læreren din. Tuller han alltid, så er det vel ikke så ille. Men synes det er rart at han ønsker at du skal bruke du og eg/jeg da en artikkel skal være objektiv. Norsklæreren min sier at vi aldri skal bruke jeg i en artikkel. Men har du nynorsk som sidemål. Sjekket profilen din, der står det at du kommer fra Bergen. Har ikke Bergen nynorsk som hovedmål. Er bare litt nysgjerrig... Dette her var hovedmålstentamen... Det er vist byttet slik at sakpreget tekst har blitt hovedmål og skjønnlitteratur er sidemål. Slik kommer det også til å være på en eventuell eksamen...
hurdava Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Satset på 5- siden jeg ligger mellom 4 og 5 i norsk. Men venter fortsatt på svar på sidemål. Satset på 5- siden jeg ligger mellom 4 og 5 i norsk. Men venter fortsatt på svar på sidemål. Kanskje du kan poste sidemålsstilen din her også? Kunne vært interresant å se hva andre elever valgte å løse oppgavene...Her er i hvert fall min: Sidemål vår 2013 Novelle, Dobbeltliv.docx
Meridies Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Kan poste min jeg skrev før jul til temaet løgn og sannhet, men som sagt så aner jeg ikke hvordan jeg gjør det og hvordan man laster ned en skrivebeskyttet fil...
omnomnomnivore Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 (endret) Det er greit å slå opp ting i Wikipedia, men husk at man kan ikke bruke Wikipedia som kilde - man kan derimot bruke kildene som er *i* Wikipedia f.eks. Jeg stoler forsåvidt på Wiki, men ikke blindt. Skulle jeg skrevet noe i en artikkel ville jeg definitivt dobbeltsjekket, og aldri i livet brukt en wikipedialink som kilde Også ble jo dette en veldig kort artikkel. For å få karakter 5-6 selv i videregående skole skal du faktisk skrive på et ganske høyt og akademisk nivå. For en sekser skal det være feilfritt og nærme seg universitetsnivå. Jeg driver og tar opp noen fag på studiespesialisering og har 6 i bla. norsk og engelsk og selv om jeg sikkert er dobbelt så gammel som deg, så har jeg faktisk måttet legge litt arbeid inn i skriveriene (og jeg er forferdelig lat av meg). EDIT: Hvis du spør læreren så har de skjemaer som viser hva som forventes i forhold til karakterer. Endret 23. april 2013 av omnomnomnivore 1
hurdava Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Kan poste min jeg skrev før jul til temaet løgn og sannhet, men som sagt så aner jeg ikke hvordan jeg gjør det og hvordan man laster ned en skrivebeskyttet fil... Du kan laste opp en fil her på Diskusjon.no ved å trykke på den "knappen" det står "bruk full editor" på. Det kommer da opp en boks der du kan velge hvilke filer du vil inkludere i innlegget. Husk å trykke på "legg ved denne filen" før du poster innlegget...
Emzyen Skrevet 23. april 2013 Forfatter Skrevet 23. april 2013 Kanskje du kan poste sidemålsstilen din her også? Kunne vært interresant å se hva andre elever valgte å løse oppgavene... Her er i hvert fall min: Kan sende på PM, har ikke fått svar på den enda.
hurdava Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Kan sende på PM, har ikke fått svar på den enda. Så klart, det tenkte jeg ikke på.... Hva er PM?
Emzyen Skrevet 23. april 2013 Forfatter Skrevet 23. april 2013 Så klart, det tenkte jeg ikke på.... Hva er PM? Privat melding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå