Gå til innhold

Pc til Videoredigering og Fotoredigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer RAM, større strømforsyning og bedre skjermkort. Velg f.eks en 670 med 2GB GDDR5. Og en bedre skjerm, finn en med IPS panel :)

 

 

Dette vert berre ein ekstra skjerm altså så den treng ikkje vera bedre. (Har ein svindyr Dell Ultrasharp i frå før) Har 8gb på Bærbaren og trur vell det er nokk til redigering men ser og på 12 gb til Corsair

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Dette vert berre ein ekstra skjerm altså så den treng ikkje vera bedre. (Har ein svindyr Dell Ultrasharp i frå før)

 

Da er jeg med :)! Fint, jeg har to spørsmål: Hvilket kamera bruker du? Hvilke fotooppgaver skal maskinen utsettes for? Jeg må ha litt info om det, så kan jeg heller plukke ut komponenter :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Kamera: Contour Gps

Program: Pinnacle Studio 16 Ultimate og Photoshop elements 10.

 

Okei, så da er det H.264 codec. Det er også viktig å få vite hvor mye du kommer til å sitte med dette, jeg har nett bestilt meg noen komponenter til kraftigere maskin, dette er tho til Premiere Pro og Lightroom, men kan gi deg en pekepinn om du vil jeg ska skrive det inn. Så, hvor seriøst er dette? Antar det er sports edits fra ski etc., men blir det mye? Og hva er budsjettet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vert vell egentlig ganske mykje brukt. Har laga ein video ifrå før av på ein Dell Precision m4600, men synst det gjekk for treigt. Den var full av tunge program som Autocad og slekt.

 

Specs på Dell`en:

Intel core i7 3770k

8gb ram

1tb Harddisk

O.S.V

 

Altså dette er særiøst, men driv ikkje med noko storproduksjon.

 

Budsjett: maks 10.000kr

 

Kom også med tips med Bærbar. Men veit jo att ein får meir for pengane når ein kjøper stajoner pc.

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Utelukk bærbar fullstendig om du skal komme under 10 000. Det som gjør at det tar tid, er codec, her er det CPU og GPU som må legges MYE penger i, for å få en bedre opplevelse. Dette er fordi noen programmer utnytter skjermkortet under render og export. Om dette er mulig, går det MYE raskere. Skjermkortene er latterlig rask kontra en CPU.

 

Her har jeg et bilde, dette er eksempler, man finner det kanskje billigere andre plasser, så må du ha en SSD samt disker. Her er forskjellene små, men den samsung du hadde funnet selv, den er god. 120GB er nok om du kun skal ha OS + noen programmer, og 1TB klarer du deg lenge med om det kun er selvproduserte filmer/bilder :)

 

 

Så på profilen din at du ønsker deg en 60D, jeg har to 7D'er, og disse har omtrentlig lik bildekvalitet og opptak (grunnet samme sensor etc.). Derfor slenger jeg på hvordan mitt oppsett ser ut:

 

- i7 3930K

- Gigabyte X79-UP4

- Asus GTX 680 2GB GDDR5 (kjøpte noen mnd før 70'n kom ut)

- 16GB RAM (kan oppgraderes til 64GB ved å kjøpe flere brikker)

- 120GB Corsair Force 3 SSD

- 3TB WD Black 7200RPM disk til bilder og opptak

- Noctua NH-D14 CPU kjøler

- Fractal Design R3

 

+ skjermer, NAS diskene fra WD etc. etc. :)

 

Noen av disse komponentene er gamle, hadde i dag gått for HXXX serien til Corsair mtp. kjøling (la inn H60 hos deg, du kan godt ta H100i, da R4 kabinettet ble justert slik at det passer)

post-233573-0-11758300-1366651307_thumb.png

Endret av Rattata12
  • Liker 2
Lenke til kommentar

120GB er nok om du kun skal ha OS + noen programmer, og 1TB klarer du deg lenge med om det kun er selvproduserte filmer/bilder :)

 

Eg treng egentleg ikkje meir enn 500gb harddisk men det er vell greit og ha 1tb og det e jo ikkje so mykje dyrare. Men kor vart da av skjermen?

 

Er lyden på Hovudkortet bra nokk eller treng eg og kjøpa eit utanom?

 

Vill handla på Komplett!

 

E detta noko og sjå på?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757242#info

Lenke til kommentar

120GB er nok om du kun skal ha OS + noen programmer, og 1TB klarer du deg lenge med om det kun er selvproduserte filmer/bilder :)

 

Eg treng egentleg ikkje meir enn 500gb harddisk men det er vell greit og ha 1tb og det e jo ikkje so mykje dyrare. Men kor vart da av skjermen?

 

Er lyden på Hovudkortet bra nokk eller treng eg og kjøpa eit utanom?

 

Vill handla på Komplett!

 

E detta noko og sjå på?

 

http://www.komplett....sku=757242#info

 

Om du har en ultrasharp, er nok den 2. skjermen bare en "ekstra" skjerm til internett etc., så det er vilkårlig du tar da, ta en som passer med design og størrelse :)

 

Den pakken er grei den, men problemet er RAM brikkene, slik jeg satt det opp har du to plasser ledig, og kan derfor sette inn 16GB til, å få totalt 32GB, med den pakken må du kjøpe 4 nye brikker for å få 32GB, det er minuset. Angående hovedkort, så bare kjøp ett du synes ser bra ut, har nok innganger (SATA) til diskene dine etc.

 

Jeg vil anbefale 3770K og 670, men selvsagt, blir det for dyrt får vi gå over på nytt, alle andre komponenter "er ikke viktig", de går mer ut på hva du synes ser fint ut, og hva du selv trenger av plass.

 

Lyden på hovedkortet er godt nok med mindre du har headset til 10 000, eller anlegg som trenger grom-lyd (20 000 kroner ++) :)

 

Fractal Design R4 er et "ATX" kabinett, altså det største HK du kan ha er ATX, står det "E-ATX" er det for stort, husk også at sokkelen stemmer (1155), så kan du kjøpe hva du vil sånn sett :) Om du er usikker bare link så skal jeg svare :)

 

Husk også at videoredigering er det tyngste man kan utsette en maskin for, og å vente 1t på at det skal exporteres er ikke kjekt :p Så her er det CPU og GPU som utgjør en forskjell, så lenge man har 16GB RAM eller mer, er det ofte de som er flaskehalsen, og ikke SSD/HDD etc.

 

EDIT: Når du svarer må du quote noe av det jeg sa, slik at jeg får en varsling :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Dersom du ikke spiller så er det hysterisk å anbefale GTX670/680 over GTX 650 utifra det behovet du skisserer. Akselerasjonen på GTX 650 er ikke mye under de andre og å betale 2K ekstra for noen sekunder er ikke fornuftig. Selv en I5-3570 yter ikke mye under i7-3770 heller - til tross for hypertreading ol. Så dersom du ikke er helt proff kan du faktisk kjøpe de nevnte - selv om for så vidt i7-3770 er det beste.

 

Spiller du i tillegg, men ikke ekstremt, så anbefales GTX 660 til rundt 1500,- som drar de fleste spill. GTX 660 er også bra til video og fotoredigering. Det er faktisk nesten ikke forskjell på kort fra GTX 650 til GTX 680 til redigering.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke spiller så er det hysterisk å anbefale GTX670/680 over GTX 650 utifra det behovet du skisserer. Akselerasjonen på GTX 650 er ikke mye under de andre og å betale 2K ekstra for noen sekunder er ikke fornuftig. Selv en I5-3570 yter ikke mye under i7-3770 heller - til tross for hypertreading ol. Så dersom du ikke er helt proff kan du faktisk kjøpe de nevnte - selv om for så vidt i7-3770 er det beste.

 

Spiller du i tillegg, men ikke ekstremt, så anbefales GTX 660 til rundt 1500,- som drar de fleste spill. GTX 660 er også bra til video og fotoredigering. Det er faktisk nesten ikke forskjell på kort fra GTX 650 til GTX 680 til redigering.

 

Når TS snakker om å evt. kjøpe en 60D, trenger han all kraft han kan få...

Lenke til kommentar

Sånn her https://prisguiden.no/liste/140169 . Valgte no GTX 670

 

Det vil funke fint :) Men PSU er kanskje litt liten, men det vil gå fint. Husk at du nå ikke kan sette inn mer RAM uten å kjøpe 4 nye brikker :) Vil anbefale deg å prøve Premiere Pro CS6, da denne har CUDA støtte, slik at mye av oppgavene også går på 670'n.

 

Vil også minne deg på at om CPU blir for "svak", så kan du kjøpe en kjøler og klokke den opp :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. EIt lite spørsmål. Kva for eit program bruker du til videoredigering?

 

Premiere Pro CS6

 

 

http://www.dustinhom...tm_content=1029

 

Dette kan også fungere Rattata12. Skjermkortet er ikkje gtx 670 men gtx 660, det er vell nesten lika godt.

 

Det kan det, så fin ut den der, men om det skulle bli for dårlig om et halvt år, kan du bare kjøpe deg ett nytt kort, f.eks når 7XX serien kommer :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...