Gå til innhold

Hjelp til valg av el-gitar


demiurgen

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny el-gitar og har et budsjett på ca 7000 kr.

Jeg skal ikke ha noen startpakke.

Jeg er ute etter en bestemt lyd - nemlig Metallica lyden.

 

De bruker jo ESP og de koster langt over mitt budsjett på 7000 kr så jeg skjønner at jeg må kompromisse litt her.

 

Jeg skjønner at forsterkeren m.m. også har mye å si for å få bra Metallica_lyd men her er jeg kun ute etter råd om el-gitar.

 

Er det noen som har noen forslag til en el-gitar innenfor mitt budsjett som gir noe ala Metallica-lyden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Selv så syns jeg 1000-serien til LTD var bra, jeg lurer på om ikke de også er produsert i et annet land enn de andre - ala høyere kvalitet - Husker desverre ikke detaljene på dette. Har selv hatt en LTD MH-1000, digget halsen på den.

 

Pickups - EMG 81/85 er sikkert vel og bra til Metallica, regner faktisk med at Kirk Hammet bruker det oppsettet på flere av gitarene, hvis det ikke er 81/60 eller hvordan det nå var.

Jeg personlig liker ikke disse pga for mye vreng, greide omtrent ikke spille på min blackstar HT-5 uten å få vreng(clean channel). Regner med at dette ikke blir noe problem siden du sikkert er ute etter masse vreng, dessuten får man kraftigere forsterkere enn min på 5W.

 

Du kan jo ta en kikk her:

http://www.gitarhuset.no/products/gitarer/ltd

 

Regner med at EC og MH er nokså greie modeller med tanke på design.

Lenke til kommentar

Ja de bruker mye Gibson. Problemet jeg har med Gibson er at jeg er lat og ikke gidder å stemme gitaren hele tiden :wee: så jeg må ha gitar med Floyd Rose.

 

Det høres ut på meg som om kanskje det er EMG pickuper som er viktigst for å få Metallica lyd?

 

Jeg så noen av de LTD gitarene hadde ESP pickuper. Er det noen som vet om de er gode?

Lenke til kommentar

Tro meg, Floyd Rose er ikke en enklere løsning, jeg personlig vil heller stemme gitaren "ofte" enn å skifte strenger/stemme en FR. Var vel strengt tatt noe av grunnen til at jeg solgte min LTD.

 

Nå har ikke jeg sånn super peil på metallica "the sound", men mener på at det er en del brukt gibsons til en gode priser på finn, selv så har jeg en gibson standard faded - digger resonansen, lyden og kvaliteten!

 

Hvilken forsterker har du fra før av?

 

Tipper de er helt ok, vet at gitaristen i nightwish bruker/brukte LTD MH-401 eller noe i den duren til øving, så helt dårlige er de vel ikke, men har selv ikke prøvd en lavere modell enn mh-1000 deluxe.

Er jo samme pickups på deluxe serien som på mange andre ltd'er forsåvidt så lyden vil jo bli ca den samme, men kvaliteten varierer nok litt - eksempelvis hvordan den holder på stemmingen, hardware og evt floyd rose.

 

Ellers så kan jeg legge til at du finner brukt ESP til rundt 9k.

 

Edit:

Om interessant så kan du se utstyret til Kirk her:

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/67-metallica-kirk-hammetts-guitar-gear-rig-and-equipment

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Ikke helt Metallica kanskje, men jeg kjøpte nylig en finfin gitar på lagersalg på sound1.com.

http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=6048

 

Gikk da for 6.000, men er nå satt opp til 7.500. Ganske rimelig for en usa-strat. Strat'ene er jo kjent for sin allsidighet, i fall du skulle få lyst til å spille mer en Metallica :-)

 

Ellers er jo Gibson LP og SG klassiske rockefeler, som også ser fantastiske ut. Der finnes det mange modeller i ulike prisklasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...