Gjest medlem-98070 Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Ut ifra alle bilder jeg har sett skal det være to mutrer der bremserør og bremseslange møtes. Slik at en holdes fast mens den andre skrus. Hos meg ser jeg kun en mutter på bremseslangen, på den andre siden der bremserøret møter er det bare en rund skive som mutteren skal være oppå. Så når jeg skrur på mutteren nede langs slangen så går det oppe bare rundt og rundt, så får aldri løsnet den! Har noen tips??? her er et bilde av sånn det skal være: den øverste muttern ved slutten av bremserøret er som sagt ikke der :S hva gjør jeg?
1BlueAnd1White Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 har du prøvd å holde det fast med en tang mens du skrur? eller sitter den for godt fast?
Gjest medlem-98070 Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Er alt for dårlig plass til å få noe skikkelig tak med tang. :/
SuperBlackBird Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Overlat det til et rimelig verksted, så mye bedre enn å drive å makke og plages med slikt.
Gjest medlem-98070 Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Jeg tar utfordringen! Men ja, rustne mutre (og mutre som ikke er der??) er noe dritt. Er en del jobb som skal gjøres og hvis jeg setter bort jobben må jeg jo sette av alt... da snakker vi visst 12 000 kr, så hvis jeg får noen geniale tips her til å takle vonde mutre så kommer jobben på 1500(!). Har noen forslag? Det eneste jeg har til nå er å bruke en klemme eller pappegøyetang, men hvis jegh older på bremserøret blir det vel lett skadet, + vet ikke om jeg får godt nok tak til å skru skikkelig på muttern på bremseslangen imens?
Inge Rognmo Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 I og med at det går rundt og rundt; et eller annet sted på bremserøret ER det en løs nippel med sekskant og gjenger som går enten inni eller utenpå slangen. Denne sekskanten er imidlertid kanskje på undersiden av festebraketten, se bedre etter der (og ta et bilde av hvordan det ser ut på akkurat din bil).
Gjest medlem-98070 Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Sånn ser det ut hos meg (sorry at bilde ble sidelengs): hvis du ser på slangen (til høyre) er det et tjukt gummihylster rundt slangen (hva er dette btw, den nye slangen min har ikke en sånn, skal den gamle settes på?). Over denne er en mutter, den får jeg skrudd på. Når jeg gjør det, går metallringen og gummiringen (på bremserør, venstre) rundt sammen. Å holde på selve bremserøret hjelper ikke, det roterer jo ikke - bare metallringen og gummuringen. Får ikke holdt sistnevnte særlig godt heller, iaffal ike med noe verktøy som jeg har. Også vet jeg heller ikke helt om rør skal holdes mens slange skrus, eller om mutter på slange holdes mens rør skrus. Hvis røret skal på noen måte skrus er jeg screwed :/ for jeg har ingenting å holde i der!
FBEN Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Ser ut som om det er en mutter på toppen, men at den er nesten helt borte pga av korrosjon. Jeg ville ha prøvd å få fjernet korrosjonen fra toppen, for å se hvor mye av mutteren som fortsatt er der. Mulig du også må ordne med nytt rør.
Gjest medlem-98070 Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Prøvd papegøyetang men det er nesten ingenting igjen av mutter og alt bare smuldrer når jeg holder igjen. Har jeg ingen andre muligheter enn å bytte bremserør?
Inge Rognmo Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Sveisetang (vise-grip) er mer effektivt enn vannpumpetang. Er nok enig i at nippelen ser ut som den må byttes; kanskje går det an å kappe noen cm av røret og kone det på nytt med ny nippel, men da kommer skjøten på feil plass i forhold til braketten. Dog neppe helt umulig. Å skjøte røret med en kort bit og to nipler er også et alternativ, men sjekk nå hvor mye rust det er på resten av røret først...
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. april 2013 Skrevet 26. april 2013 Bumper den her siden etterkontrollen nærmer seg med stormskritt og jeg har dårlig tid! Har fått meg en mutterkløyver som sikkert vil hjelpe de andre vonde mutrene, men her er det vel ikke noe jeg bare kan file av og bytte ut? Må definitivt bytte ut nippel på bremserør! Men hvordan får jeg den gamle ut?? Er det meningen den skal skrus UT av røret? Er både rør og slange festet til en nippel? Har leid hall til imorgen og må få gjort jobben ferdig! Men har ikke noe spes verktøy til skjøting av bremserør tror jeg, og må finne en måte å bytte ut nippelen! :/
KristobalM Skrevet 26. april 2013 Skrevet 26. april 2013 Hallo! Dra frem en kanne WD40 og en flattrekker og rengjør området litt først. Da blir det litt enklere å se sammenhengene. Roterer stoppskiva på bremserøret (området hvor du mangler en mutter) når du skrur på mutteren på bremseslangen? Isåfall kan du skjære av en bit på hver side av stoppskiva sånn at du får tak med tang, eventuelt skiftenøkkel. Ikke bruk varme når du jobber med bremsevæske, men spray godt med WD40 i god tid på forhånd. Kanskje får du skrapt frem den korroderte mutteren? 1
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. april 2013 Skrevet 26. april 2013 Takker for tipset, gjorde dette sist gang jeg holdt på og da fant jeg faktisk rester av mutteren men den er så og si umulig å få tak på, og "smuldrer" når jeg klemmer med tang. Stoppskiva på bremserøret roterer når jeg skrur mutteren på bremseslangen, men når jeg bruker kraft for å holde igjen resten av mutteren på røret så bare ødelegger jeg mutteren mer og mer :/ utrolig frustrerende! Hvis jeg ødelegger den så mye at det til slutt ikke er noe igjen av den er jeg vel helt screwed? Mutteren på slangen blir også rundere og rundere jo mer jeg sliter :/
KristobalM Skrevet 26. april 2013 Skrevet 26. april 2013 Bruker du fastnøkkel på den nederste mutteren? Her kan det være lurt å rykke fremfor å ta i for hardt. Og prøv også å stramme mutteren for så å prøve å løsne den igjen. Det et synd vi bruker salt på veiene her i Norge, men det er en annen diskusjon....
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. april 2013 Skrevet 26. april 2013 Prøvd med alt mulig rart... fastnøkkel, 6 kanta nøkler (kommer ikke på navnet i farta, men de skulle liksom være mye bedre enn vanlig fastnøkkel sto det i alle DIY´er), pappegøyetang og andre type klemmer... Lirket og prøvd alt mulig rart men uten hell... håper ting blir bedre på noe vis når jeg får leid bukk og kommet skikkelig til under bilen
Brian Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Istedet for å prakkes så lenge så hadde jeg bare bestilt rørbiten og bytta denne også. Hvis du får det av, hvordan har du uansett tenkt å få det på igjen? Røret må byttes uansett, så klipp skiten av og bytt røret i samme slengen. Se under hvor langt det går, evt kjøp flensesett på biltema og sett på et skjøtestykke et lite stykke bak på røret. Pass på å blokker på et vis så ikke all bremsevæsken renner ut for deg og du har mye mer jobb med lufting etterpå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå