Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort - Pcen vil ikke slå seg på


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte alle mine tidligere deler til å bygge pcen med for en stund tilbake, men nå var det på tide å oppgradere skjermkortet.

Så jeg kjøpte et XFX Radeon 7950, og var klar til å plugge dette inn, å starte å spille... Men dette var ikke mulig.

 

 

Mitt forrige skjermkort trengte bare en 6-pin, mens dette nye trengte både en 6-pin og en 8-pin. (bilde under)

Nytt skjermkort:

9ftez6.jpg

 

Jeg letet gjennom alle tingene mine for å finne restene fra når jeg bygget pcen for å se om jeg fant en 8-pin liggende, men det virker som foreldrene mine har klart å kaste alt av kabler og manualer som følgte med delene jeg kjøpte.

 

Jeg kontaktet komplett.no (jeg kjøpte skjermkortet fra dem), og dem sendte meg en 8pin to 2x 3pin molex (som du kan se på bildet under).

afhdua.jpg

 

Men ettersom jeg ikke hadde noen plass hvor denne molexen kunne kobles på, endte jeg med å kontakte både dustin, komplett og postet på 3 forskjellige forum (ink. diskusjon) om hva jeg skulle gjøre med den.

 

Jeg ble bedt om å enten få tak i en 4pin female-kabel hvor denne molexen kunne kobles, å kontakte den med strømforsyningen. Eller å få en 8pin to 6+2 / 8 pin kabel som kunne kontakte skjermkortet med PSUen.

 

 

Så jeg kontaktet en venn av meg, som nylig hadde bygget en PC og hadde masse reserve deler. Han hadde både denne hun-molexen og en 8pin to 6+2pin (vist på bildet under)

30kejv8.jpg

 

I full forventing om at dette kom til å funke koblet jeg opp molexen først. Ingen kontakt. Jeg startet å lure; "hmm. Er det noe gale med skjermkortet, eller er det jeg som tuller?"

 

Jeg koblet fra molexen, og koblet til 8pin to 2x 6+2pin kabelen som jeg lånte, hvor jeg koblet 8pin slotten i PSUen, og den ene 6+2pinen i 8pin slotten på skjermkortet.

Ingen kontakt.

 

 

Etter det, tok jeg ut den originale 6pin kontakten som jeg tidligere har brukt med mitt forrige skjermkort (fungerer bra), og heller koblet opp den ene 6pinen på "8pin to 2x 6+2pin kabelen". Dermed hadde jeg én kabel som gikk fra strømforsyningen (8pin) som gikk videre til skjermkortet med en 6+2pin som dekket 8pin slotten på skjermkortet, og den andre 6+2pinnen brukte jeg bare 6pinnen til å koble 6pin slotten på skjermkortet og lot "+2" ligge løst. Fortsatt ingen kontakt.

 

Dette startet å få meg på tanken om at det kanskje var noe galt med skjermkortet.

Er det så at PSUer bruker unike PCI-E kabler, og grunnen til at skjermkortet mitt ikke går på er at jeg har lånt kabel av vennen min istedetfor orignal kabelen?

 

Specs:

Windows 7 Professional

Intel Core i5 -2500k CPU @3.30 GHz 3.60 GHz

8GB RAM

Nåværende skjermkort: AMD Radeon 7700 Series

Nye skjermkort (som ikke vil funke): XFX Radeon 7950 Ghost

Min PSU: OCZ 600W MXSP

(bilde av PSUen)

10hovmx.jpg

 

En liten youtube video jeg lagde for å gjøre forklaringen liiitt lettere for dere her på forumet. (På engelsk grunnet; har lett etter svar på engelske forum også)

http://www.youtube.com/watch?v=HjlYvk0zmKE

 

 

Jeg lener meg trygt til dere, og håper dere har noe mer peilig på dette en hva jeg har (skal ikke mye til).

Jeg takker for alle svar!

 

PS: Dette er en repost av http://www.diskusjon...owtopic=1496265 som var postet på "skjermkort forumet", men her er all info samlet på en post for å gjøre det enklere for dere å få oversikt over hva problemet er, hva jeg har gjort for å løse det, og all annen info som ikke kommer så bra frem på den andre posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke ha noe å si om du har en egen kabel eller ikke. Jeg har selv et oppsett hvor jeg kjører alt gjennom kun en kabel, ved hjelp av molex-overganger, bortsett fra HK-koblingen. Dog krever skjermkortet ditt noe mer strøm enn mitt, så for å være på den sikre siden ville jeg hatt en egen dedikert kabel til 8-pinsen, enten med molex-8-pins eller med standard 8-pins(6+2)

 

Får du start i det hele tatt, men får ikke bootet windows? POSTer maskinen? Kan du gå inn i bios? Beklager hvis jeg har oversett dette i innlegget ditt, men føler det ikke kom helt klart frem om du får start, eller om den er helt dau.

 

Videre ville jeg ha prøvd med ditt gamle grafikkort for å utelukke at du ikke har grillet noe i bytteprosessen. Ta ut alt bortsett fra minimum. Én minnebrikke, CPU, HK, én HDD og ditt gamle grafikkort. Når det er utelukket prøver du akkurat det samme, men med ditt nye grafikkort.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Det skal ikke ha noe å si om du har en egen kabel eller ikke. Jeg har selv et oppsett hvor jeg kjører alt gjennom kun en kabel, ved hjelp av molex-overganger, bortsett fra HK-koblingen. Dog krever skjermkortet ditt noe mer strøm enn mitt, så for å være på den sikre siden ville jeg hatt en egen dedikert kabel til 8-pinsen, enten med molex-8-pins eller med standard 8-pins(6+2)

 

Får du start i det hele tatt, men får ikke bootet windows? POSTer maskinen? Kan du gå inn i bios? Beklager hvis jeg har oversett dette i innlegget ditt, men føler det ikke kom helt klart frem om du får start, eller om den er helt dau.

 

Videre ville jeg ha prøvd med ditt gamle grafikkort for å utelukke at du ikke har grillet noe i bytteprosessen. Ta ut alt bortsett fra minimum. Én minnebrikke, CPU, HK, én HDD og ditt gamle grafikkort. Når det er utelukket prøver du akkurat det samme, men med ditt nye grafikkort.

Som jeg sier på klippet jeg la ut; nei, jeg får ikke på pcen etter å ha koblet til dette skjermkortet.

Hvis jeg kobler på 6pinnen og 8pin molex i skjermkortet, uten å koble molexen videre så kommer maskinen på, men ingen tegn til display på skjermen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd skjermkortet i en annen PC? Kanskje kortet er DOA.

Nå er kortet testet på en annen maskin. Kortet stoppet ikke maskinen for å slå seg på, og virket bra.

 

Rart at det ikke funker på min da...

 

edit: han har 550w, jeg har 600w PSU

Endret av totemized
Lenke til kommentar

Kan nok med ganske god magefølelse si at det dreier seg om problemer med din strømforsyning, har hatt lignende problemer tidligere, som ordnet seg ved bytte til en ny PSU. Har du mulighet til å få fatt i en som du kan koble til for å teste om det er tilfellet? Antall "Watt" skrevet utpå PSU er desverre ikke alltid en helt pålitelig pekepinn på hvilke resultater den faktisk leverer, det kan jeg absolutt skrive under på! Hvor mange ampere leverer PSUen din på 12v og hva krever gpuen? Det burde gi en pekepinn på om PSUen er for svak eller ei ;-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...