Gå til innhold

Om å gjøre om akustisk låter til elektrisk


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål som jeg håper noen har noe input på.

I løpet av mine 15 år som trommis har jeg møtt på den største utfordringen jeg noensinne har vært borti. Nemlig å ta en akustisk låt og gjøre den elektrisk. Det er sykt vanskelig å få en god dynamikk, og sørge for at det ikke blir for "mye". Dette gjelder da egenkomponerte låter.

 

 

F. eks har jeg lagd masse låter på kassegitar. Disse høres helt fint ut, i sin enkle form. Og kassegitaren er nok rytme. Men så fort jeg slenger på trommer eller flere elementer så blir det lett for mye. Og det ender opp med å høres jævlig flatt ut. Eller at det blir veldig grøtete.

 

I går prøvde vi ut forskjellige ting på en slik låt. Ene gitaristen spilte akkordene slik jeg gjør på de opprinnelige opptakene. Nemlig strumming med kassegitaren. Fast og fin rytme, helt steady. Så la gitaristen på litt småtteri som ikke var for dominerende og bassisten spilte forholdsvis enkelt. Så lenge trommene ikke gjør altfor mye så høres det ok ut egentlig.

 

Men jo flere elementer som legges til, jo mere "søl" blir det.

Dette må jeg si har overrasket meg veldig. Jeg ante ikke at det var så sinnsykt vanskelig å spille enkelt. Men mulig det har med valg av instrumenter å gjøre også.

 

Låten går i Am7, Am7/C, C/F. Deretter Bm, Am7, Dsus2, A#maj7, F, G.

Jeg bruker veldig ofte m7 og maj-korder, fordi jeg er veldig opptatt av melodi og harmonier. Og bruker veldig ofte 2 og 3-stemte vokallinjer. Disse høres drit nice ut på vanlige opptak. Men så fort de spilles mer elektrisk så blir det grøt veldig lett.

 

Mulig at det pga akkordene er for mange toner? Slik at jo flere instrumenter som legges til, jo mer grøtete blir det? Noen som har tips?

 

Jeg gjorde meg noen tanken i går kveld da jeg skulle legge meg. At man kanskje bare må ta element for element. Legge på litt etter litt og se det an når det blir for mye. Dynamikken blir jo også helt ødelagt dersom det er for mye som skjer til enhver tid. Musikken må få tid til å puste også, og gå opp og ned i energinivå. Litt problematisk når alle i bandet har lyst til å "vise seg" eller gjøre "sin ting". Så blir det bare flere kokker og mere søl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har drevet og produsert musikk siden 1999 så vet vell hva jeg snakker om. Det høres ut som om dere ikke kan så mye om mixing, og jeg anbefaler på det sterkeste at dere lesere dere opp på dette. Jeg vil anbefale å panorere ( gjøre slik at enkelte lyder kommer fra siden). Det gjør lydbilde en del klarere.

 

Det er også viktig å bruke EQ på en bra måte. (rydde i frekvensene) Hvis man har for mange lyder som går på for eksempell 4000 hz, så høres det veldig rotete ut, det er da man bruker EQ for å "rydde" opp i frekvensene slik at det høres bra ut. Altså at to instrumenter som dominerer samme frekvensområdet gjerne får sin del av kaken, og at man kutter vekk noe på den ene delen, mens man kutter vekk noe på den andre delen slik at de har 50/50 av frekvens spekteret. Dette er bare generelle tips, man må jo selvfølgelig bruke øret, og høre hva som blir fett.

 

Noe som kan gjøre låtene enda klarere, og mindre grøtete er hvis man bruker klang (reverb) rett. Dette gjør at lyden høres ut som om den kommer lengre vekke fra, men vær forsiktig, det kan fort bli for mye. Og da blir det bare vondt verre.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste at dere tar en tur innom et litt stort bibliotek og låner en bok om miksing. Jeg har lest flere.

 

ps hvilke program bruker dere? Fl? Cubase? protools? Jeg selv har god kjennskap til cubase, og litt til FL. Hvis dere lurer på noe er det bare å sende en melding via diskusjon.no. Jeg derrimot vekke i en uke nå, men lykke til med prosjektet deres!

 

OG JA, spill inn hvert element for seg. Hvis dere bare bruker en mikrofon. Jeg har gjerne 16 eller flere spor på en låt.

Endret av Hallelaja2
Lenke til kommentar

Avhengig av hvor mange toner akkorden inneholder, betyr voicing mye (spesielt på piano). Med altererte akkorder, eller akkorder med metningstoner er det lurt å legge tette toner langt fra hverandre. Er vanskelig å gi tips når jeg ikke har hørt låta, men som Hallelaja2 sier, miksen spiller en stor rolle. Panorering, EQ og kompressor er nøkkelord.

 

Det var også en litt snodig akkordrekke?

Lenke til kommentar

Takker for svar! Snodige akkordrekker er noe av det som fascinerer meg mest. Ikke bare for at akkordene skal være "snodig", men når melodien over ikke er snodig i heletatt. Men heller catchy. Det synes jeg er svært fascinerende :) Og åpner opp for veldig mye interessante ting :)

 

Men ja, jeg har lest litt om miksing, EQ og alt det der. På innspillinger fungerer det greit, men det er live det er litt problematisk. Har tenkt litt på dette i det siste, og jeg tror at vi må bruke begrepet "less is more" veldig flittig.

Lenke til kommentar

Ja det er ofte lett å ta inn for mange elementer. Dersom dere skal spille inn live, så er det viktig å kjøre trommene på en seperat kanal. Hvis man spiller inn med bare ett opptak av alt, så blir trommene som regel for lave, fordi tromme mikrofonene er lavere innstilt enn de andre mikrofonene. Dette er fordi de lager en del lyd fra før av, og trenger ikke like mye forsterkning av lyden. Live kan det høres helt bra ut, men på opptak høres nesten ikke trommene. Gjorde denne feilen på en turne engang, skulle tatt med ett ekstra lydkort..... :ph34r:

Lenke til kommentar

Trommene er mikket opp med Glyn Johns method. En sm57 på skarpen, beta 52 på stortromme. Og to AKG c214 som overheads. Gitar og bass har også sin egen input med hver sin sm57. Vokal har også egen input, mens kassegitar er kobler rett til med Jack.

 

Tror problemet ligger mest i at mange av låtene mine er lagd på kassegitar. Og har derfor den naturlige strummingen, uten trommer som utgangspunkt. Så det er på en måte nok rytme fra før av. Skal prøve ut å ha en god kassert i bunn, så la stratocastern spille litt småplukk her og der. Ikke fulle korder, som kasserten har.

 

Jeg er opprinnelig trommis også, og er best på beats, gjerne litt småjazzy funk. Og det er en stor utfordring å ikke overspille på disse låtene. Det passer lissom ikke alltid. Mer perkusjon, kanskje en stortromme og hi-hat er nok. Kanskje tamburin eller egg passer også? Slike type ting må nesten kartlegges, ettersom det kan få stor påvirkning på arrangementet.

 

Merkelig hvor mye mer vanskelig det er å spille mer "raffinert" rock, enn plain Rock'n roll.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkordene spiller også med en hel del, utifra 7er og maj akkorder så vil jeg anta at dere har arrangement som er nærmere jazz enn rocknroll... hvis du har hørt noe på jazz så er det ekstremt minimalistisk lydbilde for nettopp å få fram maj/7er/9er tonene (og følselsen selvsagt).

 

Muligheter:

Tenk at den som spiller/synger maj/7er-tonene har en solo, enten det er rytmegitar/lead/vokalist. Alle andre må ligge bakpå med enten powerchords eller små standard chords, samt mikses riktig. Dette gir rom for tonene.

 

Skru lydbildet helt ned (kompressor, picking isteden for strumming osv.), elektrisk jazz kind of.

 

Spill akustisk hvis sangen er awesome.

Lenke til kommentar

Wow, det var bra tips! :) Jo, vi ligger nærmere jazz enn vanlig rock, uten tvil. Vel, det er kanskje en mer blanding av jazz og country, så rock på enkelte partier. Det fine med dette er at man har så mye mer rom for dynamikk og volumnivå. Er man allerede på topp så har man ingenting å gå på.

 

Sangene ER awesome :p Og jeg vet de fungerer akustisk, for jeg har spilt dem inn alene rent akustisk til å begynne med. Nå prøver vi å finne ut hvilke låter som kler å bli elektrisk. Og hvilke som bare må forbli akustisk.

 

Det med m7 og maj-korder, melodien blir som oftest lagd med disse kordene bak. Så om man bytter ut disse kordene med vanlige dur og moll-korder så mister melodien særpreget sitt.

 

Vi prøvde ut sist å kun ha gitarpicking, bass og mellotron-fløyte med de hele kordene istedet for rytmegitaren. Og det var meget interessant :)

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis ha akkorder bak for å fremheve melodien, Gotye - Somebody I used to know er et godt eksempel på latterlig enkele grunnkorder som alikevel har en fantastisk melodi uten at jeg har studert den av annet enn gehøret.

 

Mer "standard" jazz feks. Radka Toneff bruker er som oftest bare piano og vokal, begge har plass nok til å kjøre maj/7er toner. Er vanskelig å få plass til mye mer mid/high instrumenter uten at ting blir kluss.

 

Elektrisk sett er Jeff Beck et godt eksempel noen mer spesielle oppbygninger og toner, da igjen med veldig dominerende gitar som får all plassen.

 

Litt som med "oppskriften" på rock så har folk kommet fram til løsningen med jazz/maj/7er akkorder. Èn om gangen er det som gjelder med mindre du vil mikse instrumenter bort fra lydbildet. "Ulempen" er at noen kanskje må ta en pause fra å spille på en del, men det kan man snu til spennende dynamikk ved å introdusere et nytt instrument ved en solo/break osv.

 

Et siste forslag kan være å sjekke ut "powerchords" med jazzkorder, feks 3er og maj/7er tonen av grunnakkorden. Kanskje dele opp akkorden på forskjellige instrumenter. Poenget er at dere MÅ gi vokalisten/solisten rom til å velge toner, hvis ikke blir fort ting veldig døft og innsnevret. Har selv prøvd å ordne en solo til pianoakkorder med mye 7ere, aldri igjen... Powerchords/bass gjør meg mye gladere :)

Lenke til kommentar

De tingene der har jeg aldri tenkt noe særlig over, ihvertfall ikke når jeg lager låtene. Da kommer melodi og akkorder som oftest samtidig. Og jeg lytter kun på klangen og harmonien. Når jeg føler det er riktig så bruker jeg det sånn. Jeg går kun etter følelsene og bryr meg ikke nevneverdig om "hva" som skjer lissom. Men det er alltid interessant når andre påpeker hva jeg har gjort. F. eks at melodien går i parallelltoneart og slike ting. Sånt som jeg ikke forstår :p

 

Det du nevner med powerchords er noe jeg prøvde i går faktisk. Eller, hvorvidt jeg gjorde det "riktig" vet jeg jo ikke, men jeg spilte Am7, Cadd9 og C/F med kun de to eller tre øverste strengene. Og det åpnet opp en god del for den andre gitaren og det hele ble mye mer tight.

 

Du nevner det med at vokalisten/soloisten må få rom til å velge toner. Gitaristen er supergod, men har ikke nødvendig like godt gehør som meg. Så han går virkelig inn i teorien og ser på hvilke korder det er og plukker tonene ut fra den skalaen. Det er vel og bra, men det tar jævlig lang tid. Mulig det bare er sånn det må bli. Men tid tar jævlig mye lengre tid enn jeg hadde ønsket. Ikke minst fordi jeg lager låter så kjapt og ofte at vi får en huge back-log med låter.

 

For min greie er å mane frem melodi samtidig som jeg setter kordene. Da sitter jeg for meg selv, litt småstein på kjøkkenet og bare "maler" med lyd. Da renner det ut med vakre melodier og fler-stemmer, og kordene henger veldig sammen med melodien. Da er det fuckings crap at det må ta så satans lang tid å øve inn driten! Enkelte ganger hadde jeg skulle ønsket vi hadde spilt rock eller punk. Da slipper man å øve så jævlig mye. Og enda verre blir det når vi merker at det ikke er "bare bare" å øve det inn heller. Og at det kreves dyktige musikere for å få det til. Noe det ikke er abundance av her i Trondheim.

 

Edit: Med det mener jeg musikere som har både tid og dedikasjon vel og merke. Ihvertfall i min krets..

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Vet hvordan den følelsen er når man har ideer men ingen folk rundt til å følge opp. Prøvde selv å gå litt videre med musikken på FHS, men likte ikke settingen og miljøet veldig godt, så ble jobbår isteden. Har holdt på med gitar, piano, vokal og skriving/komposisjon, men må bare innse at det å bli skikkelig god tar tid og som du nevner, dedikasjon... noe det ikke er flust av i Norge med våre kroner og øre i andre jobber :)

 

Har egentlig blitt ganske dødt med planer for musikk mens jeg har lett etter og funnet jobb, men nå tok jeg meg bryet til å kjøpe in logic 9 og lære å lage elektronisk musikk, så har et prosjekt på gang. Har bare surret rundt med noe demoer og dårlig innspilte prosjekter i garageband fra før, men var virkelig en åpenbaring i logic.

 

For det første, fuck folk, muligheten er der til å lage ting selv, akkuratt som man vil ha det. Soundet og mulighetene er knallbra til elektronisk bruk, mens det erstatter selvfølgelig ikke en trommis/gitarist til rock/jazz/pop/joik.

 

Over til deg... prøv å holde sangene i nogenlunde samme toneart eller i nærheten værtfall (capo variasjoner til nød og neppe). Da er det lettere for både leadgitarist og vokalist til å finne et system og en rutine som gjør improvisasjon i nye låter lettere. Gjelder spesielt gitaristen da han kan "gjenbruke" ting han har lært før.

Lenke til kommentar

Heh, capo er jeg kjent for å bruke, noe de andre egentlig hater :p Det har mest med at vokalen min aldri har vært særlig sterk, med tanke på volum. Så jeg har brukt capo for å få tonene lysere og dermed mer trøkk. Det har fungert veldig fint. Capoen har som oftest vært på tredje eller femte bånd. Så sånn sett er det en viss logikk, men ja, det gjør det en del vanskeligere å lære, uten capo ihvertfall. Om jeg spiller en Bm med åpen e-streng med capoen på femte bånd så er ikke akkurat det en enkel kord å spille uten capo :p

 

Jeg har allerede tenkt at dersom det ikke funker med bandet slik det er nå så kjører jeg rent akustisk. Og driter i trommer, selv om trommene lissom er den ingrediensen jeg vil bruke for å virkelig krydre låtene med. Å kjøre beats på singer songwriter-låter er ikke akkurat vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...