Gå til innhold

Kypros - Årets største bankran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som er best kan vel diskuteres, en ting som går i mot gull er at det har hatt en enorm prisoppgang de siste årene, så det kan hende det er en gullboble for øyeblikket. Det har hendt tidligere, så tviler ikke på at det vil skje igjen.

Gull verdien har knapt endret seg de siste 100 årene, det er verdien på papirpengene som har gått rett vest.
Så vidt jeg vet er det mindre sølv enn gull i verden, og sølv brukes også mer i industrien (sølv er den beste lederen for strøm vi vet om i dag(?)).

2/3 påstander direkte feil.

Lenke til kommentar

Gull verdien har knapt endret seg de siste 100 årene, det er verdien på papirpengene som har gått rett vest.

Så du ikke grafen jeg postet? Var justert for inflasjon, og kanskje reell inflasjon nok har vært litt større da inflasjon kun måles etter konsumprisindeksen (fra Wikipedia: Konsumprisindeksen (KPI) er et mål for prisnivået til konsumprodukter og viser prisutviklingen på varer og tjenester som private husholdninger etterspør. Den prosentvise endringen i KPI brukes ofte som et generelt mål for inflasjon i en økonomi.) Link Wikipedia artikkel: http://no.wikipedia....onsumprisindeks

 

Her er grafen jeg postet på forrige side: post-99953-0-11065200-1363729895_thumb.png

 

På 80-tallet endret prisen seg dramatisk, faktisk en 3-4 dobling/fall i pris på fem år.

 

Men ja, vil si gull er mye mer sikkert enn papirpenger som ikke har "noen" reell verdi.

 

Gull verdien har knapt endret seg de siste 100 årene, det er verdien på papirpengene som har gått rett vest.

2/3 påstander direkte feil.

Ser jeg bommet totalt på hvor mye sølv som er vs gull, sånn går det når man skriver noe man har lest en eller annen tilfeldig plass.

 

Av tall jeg fant, er gullreservene i verden på 34 913,7 tonn (http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve#World_gold_holdings), mens sølvreservene er på 540 000 tonn (http://www.statista.com/statistics/194150/silver-reserves-of-countries/), dvs over 10 ganger mer :p . Produksjonen av sølv er visst også en god del høyere; 23 800 tonn i året (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_silver_production), mot 2700 tonn gull (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_gold_production). Så har virkelig vært på bærtur ser jeg. Kommer av at jeg har lest en del artikler om at sølv visstnok kan bli lite av, men ser nå at jeg absolutt ikke er noe "bevis" for det.

 

Tørr sånn sett heller ikke lenger å si at sølv brukes mer i industrien, da det forsåvidt også er noe jeg bare har lest. Vet at gull ikke korrigerer ("ruster") så derfor er det veldig nyttig.

 

Men sånn sett er også prisforskjellen på gull og sølv stor, gull koster 55 ganger mer (http://www.silverseek.com/).

Lenke til kommentar

Jo, men ditt inflasjonstall er meningsløst.

Hvis man fokuserer på akkurat slutten av 70-tallet og starten av 80-tallet, kan man vel nesten påstå at gullprisen har variert noe voldsomt i de 10 årene (om man tar fra 75 til 85). Og om man ser på den grafen som ikke er justert etter inflasjon, burde den ha økt eller holdt seg jevn, ikke gått dramatisk nedover, om gull har holdt seg i verdi.

 

Men ja, inflasjonsjusteringen virket liten. Har funnet ut at det i det store og hele er vanskelig å måle inflasjon, Norge bruker i hvert fall kun konsumprisindeksen, og den er rimelig ubrukelig da den kun tar for seg konsumprodukter og tjenester. Litt interessant sånn sett å se på pengemengden, det er vel det beste tallet man finner på inflasjon, og er betydelig høyere enn den "offisielle" inflasjonen. Er sånn sett bare å se på boligprisene, så er det liten tvil om at det har vært en betydelig inflasjon.

 

post-99953-0-25677200-1363733997_thumb.png

 

Det var den du hadde rett i.

Sølv er en bedre leder enn gull, kobber er også bedre enn gull.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity

Lenke til kommentar

Litt interessant sånn sett å se på pengemengden, det er vel det beste tallet man finner på inflasjon, og er betydelig høyere enn den "offisielle" inflasjonen.

Den opprinnelige betydning av ordet inflasjon var økning av pengemenden.
Sølv er en bedre leder enn gull, kobber er også bedre enn gull.

Før eller etter at de har "rustet" (oxydert)?

Lenke til kommentar

Men ja, inflasjonsjusteringen virket liten. Har funnet ut at det i det store og hele er vanskelig å måle inflasjon, Norge bruker i hvert fall kun konsumprisindeksen, og den er rimelig ubrukelig da den kun tar for seg konsumprodukter og tjenester.

 

Målinger av denne typen makro-tall er alltid et ballpark guess.

 

Problemet med å vurdere inflasjon ut i fra pengemengden, er A) Reliabiliteten til de innrapporterte tallene, og B) Penger i omløp.

 

Inflasjonen oppstår ikke når pengene trykkes, ei heller når de først brukes. Men etterhvert som pengene sirkulerer, bidrar de til å justere prisnivået, når markedsaktørene tilpasser seg de endrede prissignalene.

 

Prisindekser har sine svakheter, men de måler iallefall ekte endringer i markedet. Grunnen til at de fremstår som såpass lite troverdige, er rett og slett fordi dataene manipuleres så sinnsykt. - Uavhengine prisindekser viser kontinuerlig inflasjonsrater LANGT over offentlig statistikk.

Lenke til kommentar

Hele problemet med Kypros er forøvrig så latterlig.

 

ALLE med en viss økonomisk innsikt, ser at hele den her sinnsyke baljen med gjeld er i ferd med å synke til bunns. Allikevel sitter sentralbankene der, og lesser på med bankpakker og sikringsfond, og pumper opp gjelden enda mer.

 

EN SKULLE TRO, at hvis en først hadde bestemt seg for å by opp til en "Inflationary Death-Waltz", så hadde de i det minste hjernebark nok til å forstå, at ILLUSJONEN OM SIKKERHET er rimelig meningsløs, hvis ILLUSJONEN IKKE OPPRETTHOLDES.

 

Jeg er sikker på, hele denne "10 % innkrevingen", er resultatet av at noen gikk med på et ett poengløst kompromiss, bare for åt det ikke skulle være *helt* smertefritt for Kypros. Det er så kortsiktig tenking at jeg nesten ikke tror det. Det samlede fallet i globale aksjer og obligasjoner, kommer til å bliastronomisk i forhold.

Lenke til kommentar
Politicians in Cyprus, eurozone leaders and the IMF want to hammer out a credible Plan B, he says, but until they have, the banks may well remain closed.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21855163

 

 

Jeg tviler på at bankene vil åpne igjen før etter påskeferien, forutsatt at de vil åpne igjen....

 

 

Lokal Kypriotisk nyhetskilde på engelsk: http://www.cyprus-mail.com/

Lenke til kommentar

Hmmm, ser ut som om Kypros isteden vil prøve seg på en annen Argentisk "løsning"

 

One MP said that an idea being floated is the nationalisation of state pension funds which could raise up to two to three billion euros, which still leaves an equal figure to be found.

http://www.cyprus-mail.com/bailout/deputies-throw-out-bailout-deal/20130320

 

 

 

Argentinas orginale versjon: http://online.wsj.com/article/SB122460155879054331.html

 

Det er vel verdt å nevne at Portugal og Ungarn allerede har gjort dette "raidet" av folks pensjonssparepenger.

Lenke til kommentar

Det som skjer på kypros nå er bare begynnelsen.

Det samme vil skje i hele Europa, og antakelig også i Norge. Det er derfor regjeringen og Norges bank kjører hardt nå for å ødelegge landts økonomi.

Lav rente slik som i dag er skadelig for økonomien og skaper en boligboble som vil ruinere folk flest når den sprekker, og "velferdssysemet" er designet bla for å være et bidrag til å ødelegge økonomien.

Nå får jo i tillegg innvandrere nesten dobbel uføretrygd uten å ha jobbet i landet, og innvandrere som kommer hit for å få trygd og deretter flytter ut av landet, de beholder fulle trygderettigheter fra Norge.

 

Alt dette er ikke ting regjeringen gjør med gode hensikter og av omsorg for folk eller ønsket om å hjelpe dem, men hensikten er bla å ødelegge landets økonomi uten at folk flest oppdager hva som er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar

Den opprinnelige betydning av ordet inflasjon var økning av pengemenden.

Men nå er vel betydningen forandret?

 

Før eller etter at de har "rustet" (oxydert)?

At det korrigerer har "kun" noe å si i kontaktpunkter, så derfor man har for eksempel gullbelagte kontakter. Ja, sølv som er er korrigert vil nok ikke gi like god kontakt, og dermed lede dårligere, men føler det blir litt annet en ledningsevne, for da kan man si sølv ikke leder i det hele tatt om man tenker seg at det er fullt ut korrigert.

 

Målinger av denne typen makro-tall er alltid et ballpark guess.

 

Problemet med å vurdere inflasjon ut i fra pengemengden, er A) Reliabiliteten til de innrapporterte tallene, og B) Penger i omløp.

 

Inflasjonen oppstår ikke når pengene trykkes, ei heller når de først brukes. Men etterhvert som pengene sirkulerer, bidrar de til å justere prisnivået, når markedsaktørene tilpasser seg de endrede prissignalene.

 

Prisindekser har sine svakheter, men de måler iallefall ekte endringer i markedet. Grunnen til at de fremstår som såpass lite troverdige, er rett og slett fordi dataene manipuleres så sinnsykt. - Uavhengine prisindekser viser kontinuerlig inflasjonsrater LANGT over offentlig statistikk.

Interessant. Hvor kan jeg finne disse uavhengige prisindiksene? Hadde vært artig å se.

Lenke til kommentar

Interessant. Hvor kan jeg finne disse uavhengige prisindiksene? Hadde vært artig å se.

 

Euro Pacific Capital, Peter Schiffs investeringsfirma, skriver jevnlig om CPI i USA, hvor de sammenligner egne målinger med offisiell statistikk. Men du må abonnere på nyhetsbrevet for full tilgang.

Peter Schiff selv legger noe av det opp på youtube, bla.

fra Januar.

 

Så har du ShadowStats, men her må du betale for for full tilgang. - Men grafene der sier vel egentlig det meste.

 

 

Tilsvarende data for Norge finnes så vidt jeg vet ikke. - Men situasjonen er akkurat den samme. - Målemetodene har innbakt noen massive feilkilder. Blandt annet fanges ikke prisveksten i boliger på annet en leiepriser. KPi tar heller ikke høyde for substitusjonseffekter, og "går ut i fra" (later som om), endringer i konsum av forskjellige varegrupper, utelukkende skyldes endrede preferanser. Det fører til underrapportering av tjenester som blir DYRERE, eksempelvis en time hos bilmekanikeren, siden vi vil bruke denne tjenesten mindre. Tilsvarende blir BILLIGE varer, som masseprodusert elektronikk fra Kina, overrepresentert pga økt konsum.

 

 

.... Men det er i det store å det hele småtterier, mot den sinnsyke fantasiverdenen av "verdier" i aksje og obligasjonsmarketed. - Når Jens går ut i media og snakker om sterk verdiskapning i oljesektoren... snakker han om noen som helst reell akkumulering av verdier? På ingen måte. - Det eneste vi "har fått", er totalt verdiløse statsobligasjoner fra gjeldstyngede land på randen av konkurs. - Vi gir fra oss "arvesølvet" (oljereservene), i bytte mot noen fancy A4 ark med tomme løfter fra Federal Reserve, - Langsiktige amerikanske statsobligasjoner.

 

 

Ser vi noensinne snurten av de pengene?

Mon tro hvor mye statsgjeld de der amerikanerne har...

 

 

us-debt-graph-2020.jpg

 

Ser ikke akkurat lovende ut.

Endret av Weyoun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

Men nå er vel betydningen forandret?

Tror mitt beste svar er dette:

Snapshot_2013_03_21_12_42_29.pnghttp://postimg.org/image/quwckvzgj/

 

 

At det korrigerer har "kun" noe å si i kontaktpunkter, så derfor man har for eksempel gullbelagte kontakter. Ja, sølv som er er korrigert vil nok ikke gi like god kontakt, og dermed lede dårligere, men føler det blir litt annet en ledningsevne, for da kan man si sølv ikke leder i det hele tatt om man tenker seg at det er fullt ut korrigert.
La meg korrigere deg slik:

 

Grunnen til at gull fortrekkes for visse elektroniske aplikasjoner er:

1. Det er dyrest

2. Det er best

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

<p>Tror mitt beste svar er dette:

 

 

Ser problemstillingen. Og har vel allerede innsett at ord har sterke begrensninger da alle har sin egen oppfatning av et ord. Men er et bra verktøy for å kommunisere :) .

 

La meg korrigere deg slik:

Grunnen til at gull fortrekkes for visse elektroniske aplikasjoner er:

1. Det er dyrest

2. Det er best

Hæ? Gull foretrekkes i kontaktpunkter da det ikke korrigerer, men er kun snakk om et tynt lag. Sølv har en bedre ledningsevne.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...