Gå til innhold

Pc bruker alllt for lang tid ved oppstart-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kan noen hjelpe meg med ett for meg stort problem?? når jeg slår på pcen går oppstarten helt greit til windows xp logo er vist deretter blir skjermen svart i ca 5 min også til slutt starter maskinen opp og jeg kan bruke den som vanlig.

Spec er som følger Asus p4p800 delløks p4 2,8 800. asus v9900(fx5800)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør som veldig mange andre må gjøre alt for ofte. Installer det talentløse operativsystemet på nytt. Eller gjør som en del har begynt å gjøre. PROTESTER og bytt til et annet operativsystem!

Skrevet
Hei kan noen hjelpe meg med ett for meg stort problem?? når jeg slår på pcen går oppstarten helt greit til windows xp logo er vist deretter blir skjermen svart i ca 5 min også til slutt starter maskinen opp og jeg kan bruke den som vanlig.

Spec er som følger Asus p4p800 delløks p4 2,8 800. asus v9900(fx5800)

Kan du gi en oversikt over komponentene i maskinen din? Ofte hjelper en formatering av systemdisken. Ellers kan windows update være lurt å prøve. Har det vært sånn lenge? Når oppstod problemet, og er det noe som tilsier at et slikt problem kunne oppstå? Konflikter, oppgradering, osv.

Øystein

Skrevet

Har hatt akkurat samme symtomene (brukte ca 10 min på oppstart) på min pc i dag...årsaken hos meg var at min E-partisjon var full og fuc..a opp..etter at jeg formaterte den med partition magic fra floppy ble maskinen helt ok igjenn....Ganske rart at allt skulle bli så tregt av at en partisjon er full!!!

Konklusjon: sjekk at dine partisjoner (dersom du har noen) ikke er full eller ødelagt.

Skrevet

Vet at nettverkskort kan senke saker å ting ganske mye, men 5 min er da litt drøyt for også det!

Kan du høre om det hardisken(ene) jobber mye under disse 5 min. Vist de gjør de så har du nok et problem med hd'en..

Ellers så er det aldri noe ide å ha masse prg. i oppstarten på toolbaren..

Dette er også med på å senke farten. Vær litt kritisk til hva du innstalerer. Ha heller en extra partion med os'en og bruk den til å teste. Også lurt å bruke programer som Ghost da du kan ta et speil kopi av hele partionen med jevne mellomrom.

Skrevet

Takker for svar men har ikke funnet løsningen ennå. harddisken jobber nesten ikke under tiden det tar før oppstart er ferdig. har skjekket oppstart lista og der er det ryddig. Nå begynner jeg å helle mot at det er nvidia driveren som kræsjer mot noe annet---- :shrug:

min speck er som følger:asus p4p800 delux

p4 2,8-3,08

corsair twinx1024-3200ll

asus v9900/td (fx5800)

colorcase m/2vifter

orion lcd 15"

3dmark03 5889

Skrevet
Takker for svar men har ikke funnet løsningen ennå. harddisken jobber nesten ikke under tiden det tar før oppstart er ferdig. har skjekket oppstart lista og der er det ryddig. Nå begynner jeg å helle mot at det er nvidia driveren som kræsjer mot noe annet---- :shrug:

Har noe av de samme symtomene som deg her. Og får meg er det helt klart siste nvidia driver som er problemet. Periodevis har jeg totalt crash. Har tenkt på en liten nedgradering her så fort jeg får tid.

Skrevet

Hadde NØYAKTIG samme symptom som deg. Etter XP logo forsvant gikk skjermen i svart leeenge, harddisken jobbet nesten ikke, og etter en stund kom velkomstskjermen opp. Gikk litt tregt det første halvminuttet etter dette også, men deretter funket den helt fint. Den ene harddisken (ikke systemdisken) ble noen ganger funnet når jeg startet opp windows utforsker, men andre ganger ikke.

Jeg prøvde å bytte IDE kanal, prøvde å bytte IDE kabel, men det hjalp ikke. Til slutt formaterte jeg denne disken (etter å ha tatt backup av den på en annen disk), og etter det har maskinen fungert akkurat som den skal. Dette er 2-3 dager siden.

Jeg har WD 80GB disk... har hørt flere har hatt lignende problemer med den disken. Hva slags harddisk har du?

(har foresten ingen NVIDIA drivere installert, ikke Norton internett security heller.

Skrevet
Gjør som veldig mange andre må gjøre alt for ofte. Installer det talentløse operativsystemet på nytt. Eller gjør som en del har begynt å gjøre. PROTESTER og bytt til et annet operativsystem!

En alt for hastig konklusjon! De aller fleste problemer med Windows XP kan faktisk løses. Men du tar vel bare å formaterer så fort maskinen oppfører seg litt rart, og har ikke funnet ut dette? Eller kanskje du ikke bruker XP en gang?

Mange problemer er ikke XP-relatert i det hele tatt. I dette tilfellet mistenker jeg harddisken evt. IDE kontrolleren.

XP er faktisk veldig stabilt... jeg har aldri hatt behov for å installere det på nytt etter jeg fikk det for 2 år siden, men har gjort det ett par ganger allikevel, en gang ved bytte av hovedkort (reinstallasjon anbefales ved bytte av hk ettersom XP installerer egne drivere for visse funksjoner på hovedkortet), en annen gang ved bytte av harddisk.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...