Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 16 år gammel og går på VG1 studiespesialisering, vi hadde nylig besøk av en person fra forsvaret og jeg stilte han noen spørsmål, for jeg vil nemlig selv inn i luftforsvaret for å bli pilot. (ska prøve å bli pilot på Hercules)

 

Han fra forsvaret snakket litt, og sa bl.a. at det ikke er nødvendig med utdypning i matte og fysikk. Men jeg skal allikevel velge fordypning i dette.

 

Han sa også dette: "Jeg har ikke lyst til å skremme noen, men det er kun omtrent 2% sjanse for å komme seg gjennom luftforsvaret."

 

Pilotyrket gjennom forsvaret har alltid vært min livslange drøm. Er det virkelig så ekstrem liten sjanse for å komme gjennom? For det høres nesten ut som at jeg burde bare glemme det...

 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til han sikkert sier det er fordi du vil bli på stilt på lik linje med de som f.eks skal blir jagerfly piloter også (Gjelder Herculesen,Orion,f16,Bell helikopter.. Alt begynner felles fra Fase 1, så etter hvert så så bikker man inn på det spesifike man har tenkt og blir, om jeg ikke tar helt feil..

Lenke til kommentar

De tar utgangspunkt i at alle skal bli jagerfly piloter, men det fungerer ikke slik at de går å leiter etter grunner til å kaste folk ut i fra opptaket.

 

Selv om sjangsen er liten, så er det bare gi gass.

Om ikke du blir pilot, så kan du også bli lastemester, får flydd mye hercules da og.

Lenke til kommentar

Joa, jeg skal gå videre, har gode karakterer og er i veldig god fysisk form! Men det hørtes bare veldig "spesielt" ut når han sa "kun 2%"... det var ikke veldig motiverende for å si det slik... :/

 

Jeg var vernepliktig på Rygge der jeg tror alle som søker pilot må igjennom legetester etc. for å komme til grov uttaket på FOS, hadde ikke noe med de å gjøre. Men det var vel nesten hver dag et nytt kull med pilot søkere i en måned alt ifra 10-20 eller noe sånt. Det er veldig mange som vil blir pilot og det er veldig få som får drømmen oppfylt. Etter grov uttaket skal det bare en dårlg dag på en av de uttallige prøvene du kommer til å ha for at du ryker ut. Forsvaret vil bare ha de beste som takler mye jobb. Du må huske på at i en krigssituasjon er stresset og alvoret i situasjonen mye høyere enn på skolebenken i luftforsvaret. Så det er nok sant det at bare 2% kommer videre men da må du huske at dette er hele søkermassen hvor mange tror du ikke får nekt pga. det fysiske ifra skader og defekter til det om du er fysisk skikket sikkert en stor del av søkermassen som ryker der og på FOS. Det er nok også slik at de fleste jobber i forsvaret som er spennende er det bare en liten minioritet som får plassene.

 

Det eneste som kreves av deg er hardt arbeid de neste årene framover og en liten porsjon flaks selv om flaks kommer av hard jobbing som regel :)

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...