Gå til innhold

Elinchrome BX500ri går av tilfeldig


Anbefalte innlegg

Får starte med at jeg ikke er fototeknisk kyndig i det hele tatt, jeg prøver bare å bidra meg hjelp til en tredjeperson :p

 

Har en Elinchrome BX500ri som nevnt i tittel, tilkoblet et EOS350 via kabel.

 

Hver gang jeg knipser et bilde så blinker displayet i blitzen, så da antar jeg at den får signal fra kameraet.

 

However er det tilsynelatende fullstendig random når blitzen faktisk går av. Dette gjelder både når jeg trykker på den manuelle test-knappen bak, eller tar bilder.

 

Hva kan være årsaken til dette, og hvordan skal jeg eventuelt feilsøke? Er det innstillinger på selve blitzen som kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være dårlig kontakt i ledning, enten at den er i bøy, ikke står helt i, den blir vridd i festet, eller at selve kontakten er dårlig. Har du skrudd på at den også skal reagere på blitslys? Kan av og til bli et problem når begge funksjonene er aktivert.

Lenke til kommentar

Er vel neppe ledningen når det er samme symptoner når trykker på testknappen bak på selve blitzen :)

 

Uhm var ikke sikkert på om jeg kunne slå av at den skal reagere på blitzlys. Får se litt i manualen :)

 

Edit; Eh jo, ganske sikker på at jeg prøvde både med og ute den påslått ja :)

Endret av eik
Lenke til kommentar

Muligens rusk med fotocellen da. Som regel vil problemet da oppstå med bruk av flere lamper, men kan også skje med en. Har vært borti det, men er mer vanlig at ledningen tuller seg. Men hvis den er sjekket ut, så er jo den det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...