Gå til innhold

Galaxy Note 2 eller Xperia Z til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker mobilen en del som vanlig mobil, med samtaler og SMS, men egentlig mer som nettradio når jeg pusler rundt i huset og på hytta og jobber med forskjellige ting. Derfor er det viktig at den klarer seg greit i lomma. Jeg har sjekket i en annen tråd, og det virker som om Noten tåler en del juling. Jeg vil vel anta at en Experia Z, som er vanntett i tillegg, tåler minst like mye. Men så er det mitt tredje bruksområde: Når jeg legger meg, leser jeg på senga. Jeg har til nå brukt mobilen til Slashdot (palm-utgaven med ren tekst er veldig grei å lese der), mens jeg har brukt et 10" nettbrett til vanlige nettaviser, som min HTC HD2 ikke har taklet så bra. Vil en Note være grei nok til at jeg faktisk kan lese de vanlige nettavisene (hovedsakelig Dagbladet, Aftenposten, DN, ITAvisen og E24) og ikke trenger å bruke nettbrett til det? Vil Z være bra nok der? Jeg vet jo at den har en mindre skjerm, men samtidig har den høyere oppløsning.

 

To ting er det bare å se bort fra i sammenligningen: Film/video i enhver format, og kameraet. Jeg ser ikke på noe mindre enn en 55" skjerm når jeg skal se film, jeg ser nesten aldri YouTube klipp, og fotografering gjør jeg med digitalt speilrefleks i tilnærmet proffklasse. Det eneste jeg bruker mobilkameraet til, er når det må sendes en MMS om et eller annet, og der har kameraet i HD2-en vært mer enn bra nok. Da holder nok hva som helst som er nyere... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker mobilen en del som vanlig mobil, med samtaler og SMS, men egentlig mer som nettradio når jeg pusler rundt i huset og på hytta og jobber med forskjellige ting. Derfor er det viktig at den klarer seg greit i lomma. Jeg har sjekket i en annen tråd, og det virker som om Noten tåler en del juling. Jeg vil vel anta at en Experia Z, som er vanntett i tillegg, tåler minst like mye. Men så er det mitt tredje bruksområde: Når jeg legger meg, leser jeg på senga. Jeg har til nå brukt mobilen til Slashdot (palm-utgaven med ren tekst er veldig grei å lese der), mens jeg har brukt et 10" nettbrett til vanlige nettaviser, som min HTC HD2 ikke har taklet så bra. Vil en Note være grei nok til at jeg faktisk kan lese de vanlige nettavisene (hovedsakelig Dagbladet, Aftenposten, DN, ITAvisen og E24) og ikke trenger å bruke nettbrett til det? Vil Z være bra nok der? Jeg vet jo at den har en mindre skjerm, men samtidig har den høyere oppløsning.

 

To ting er det bare å se bort fra i sammenligningen: Film/video i enhver format, og kameraet. Jeg ser ikke på noe mindre enn en 55" skjerm når jeg skal se film, jeg ser nesten aldri YouTube klipp, og fotografering gjør jeg med digitalt speilrefleks i tilnærmet proffklasse. Det eneste jeg bruker mobilkameraet til, er når det må sendes en MMS om et eller annet, og der har kameraet i HD2-en vært mer enn bra nok. Da holder nok hva som helst som er nyere... ;)

 

Jeg hadde samme dilemma men bestemte meg for Note 2 som jeg kjøpte i dag Grunnen er enkel for meg: Overlegen batteritid og større skjerm for å lese aviser. Jeg har både ipad3 10", nexus 7" og galaxy S2 4,3". Jeg synes at S2 med sin 4,3" skjerm ble i minste laget og brukte dermed nexus 7" for avislesing i stedet. (Ipaden er for tung) Med Note 2 blir nok Nexusen pensjonert da jeg synes den er glimrende å lese på. Jeg testet både e24 og itavisen og begge disse viser sidene pent i både landskap og portrett mode.

Når det gjelder størrelsen så _er_ den jo stor, men den er tynn og går ned i de lommene jeg har. Jeg synes jeg det nå er deilig å ha bare en "device" jeg kan bruke til alt. Håper dette hjalp :-)

Ellers så kommer det jo masse "snacks" nå utover våren hvis du ikke har bråhast...

Lenke til kommentar

Hva er det forresten som kommer utover våren? Er det noe som kan overgå Note 2/Experia Z?

Galaxy S4 kommer jo med 5" skjerm i følge ryktene 14 mars. Denne har (antagelig) den nye 8 kjernes prosessoren som skal være svært strømsparende ved lett bruk. http://www.dinside.no/912272/samsung-galaxy-s-4-kommer-14-mars

 

Ellers så er jo 2013 året som toppmodellene kommer med 1080p skjermer. Men jeg _vet_ ikke så mye jeg altså :-)

Lenke til kommentar

Akkurat det med 1080p er ikke noen stor sak for meg, bare skjermen ser brukbar ut å lese nettaviser på. :) Det virker som om S4 ikke vil komme med den nevnte superprosessoren, ifølge såkalt informerte kilder på grunn av varmeproblemer:

 

http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2013/02/25/samsung-galaxy-s4-release-announced-but-is-it-ready-for-prime-time/

 

Tror egentlig Note 2 vil passe bedre for meg, jeg syns min sønns S3 er for liten hvis jeg skal bruke den som "sengelektyre", så jeg vil nok teste en Note 2.

Lenke til kommentar

Akkurat det med 1080p er ikke noen stor sak for meg, bare skjermen ser brukbar ut å lese nettaviser på. :) Det virker som om S4 ikke vil komme med den nevnte superprosessoren, ifølge såkalt informerte kilder på grunn av varmeproblemer:

 

http://www.forbes.co...for-prime-time/

 

Tror egentlig Note 2 vil passe bedre for meg, jeg syns min sønns S3 er for liten hvis jeg skal bruke den som "sengelektyre", så jeg vil nok teste en Note 2.

Hvis det er bare sengelektyre du er ute etter og du vil spare noen kroner er også Nexus 7" lett og fin. Den får du for 2000 kroner. Men det blir litt stor å ha i lomma...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...