Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilfeldig kræsj/frysing


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier så opplever jeg tilfeldig kræsj/frysing når jeg bruker min stasjonære. Dette hender som regel når jeg spille "tynge" spill samt av og til ved idle. Har hatt dette problemet siden pcen var ny.

Jeg finner det dessverre vanskelig å forklare nøyaktig men jeg vil prøve så godt jeg kan ved å beskrive forskjellige scenarioer:

 

* Når jeg spiller f.eks: gjennom steam eller andre spill BORTSETT fra minecraft. Da kan det gå mellom 5 minutter og flere timer(sitter dog å vente på kræsj).

* Når PCen står idle/lettere oppgaver som film/musikk og Minecraft: alt fra timer til dager uten kræsj.

 

Når jeg først opplever kræsjet skjer dette: alt fryser og det kommer en "drrrrr-lyd". Løser problemet ved å restarte PCen manuelt. Får ikke opp noe blåskjerm/ venter kanskje ikke lenge nok.

 

Dette har har jeg av maskinvare:

 

HDD: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

SSD: OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC

CPU kjøler: NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3

CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

GPU: GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

Kabinet: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

Nettverk: D-LINK DWA-525 WIRELESS N 150 PCI ADAPTER

PSU: CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

Hovedkort: P8P67 B3 P67 S-1155 ATX

 

Jeg har prøvd dette for å løse problemet:

 

*Oppdatert alt av drivere(inkludert nyeste firmwire for SSDen)

*Reklamert SSDen

*Kjørt memtest

*Holdt et øye på temperaturen

*Ingenting er overklokket.

 

Nå vet jeg ikke lenger hva jeg kan prøve og tålmodigheten begynne å nå slutten. Håper derfor noen her på forumet kan hjelpe meg videre i min jakt på stabil PC.

 

Om du/dere trenger mer info så bare spør!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å oppdatere BIOS først? Siste versjon er 3602 fra november 2012. Fiks er bla:

1.Improve system stability.

2.Enhance compatibility with some USB devices.

3.Fixed Nvidia GTX 680 hang when runing with UEFI driver.

4.Support new CPUs.

 

Ikke noe stort problem å sjekke skjermkort, stress det med Furmark eller Unigine Heaven. Burde føre til at skjermkortet får hikke hvis det er noe med det.

Lenke til kommentar

Prøvd å oppdatere BIOS først? Siste versjon er 3602 fra november 2012. Fiks er bla:

1.Improve system stability.

2.Enhance compatibility with some USB devices.

3.Fixed Nvidia GTX 680 hang when runing with UEFI driver.

4.Support new CPUs.

 

Ikke noe stort problem å sjekke skjermkort, stress det med Furmark eller Unigine Heaven. Burde føre til at skjermkortet får hikke hvis det er noe med det.

 

Takk for forslaget! Skal testes ut:) aldri oppdatert BIOS (tror jeg!) men det burde være en smal sak når en har google/formuet til hjelp.

 

Resultat dokumenteres fortløpende.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget! Skal testes ut:) aldri oppdatert BIOS (tror jeg!) men det burde være en smal sak når en har google/formuet til hjelp.

 

Resultat dokumenteres fortløpende.

 

Etter det du har skrevet så er jeg veldig sikker på at du har problemer med skjermkortet ditt. Lån deg et annet skjermkort å prøv dette. Får du samme feil igjen så er det SSD'en din. Da må du installere nye drivere for hovedkortet ditt og sjekke instillinger. (aldri la SSD'en få idle etc++..) Det er 1 av de to som lager problemer. Bombesikkert! BIOS oppdatering er ikke viktig med det problemet du beskriver, men du kan like godt gjøre det etter at du har installerert nye hovedkort drivere!

Lenke til kommentar

Har allerede nyeste firmware, første som ble gjort når den nye kom i posten for ikke lenge siden. Det skal dog være sagt at det er forferdelig travelt på trådløstnettverk og OCZ toolbox da du ikke kan kjøre OS samtidig som den skal oppdateres og linux destroen som brukes fra usb ikke støtter nettverkskortet...

 

Bios oppdateres "as we speak", om det ikke hjelper så skal jeg kjøre stresstest på skjermkortet over natten og evt låne et kort i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar

Etter det du har skrevet så er jeg veldig sikker på at du har problemer med skjermkortet ditt. Lån deg et annet skjermkort å prøv dette. Får du samme feil igjen så er det SSD'en din. Da må du installere nye drivere for hovedkortet ditt og sjekke instillinger. (aldri la SSD'en få idle etc++..) Det er 1 av de to som lager problemer. Bombesikkert! BIOS oppdatering er ikke viktig med det problemet du beskriver, men du kan like godt gjøre det etter at du har installerert nye hovedkort drivere!

Etter det du har skrevet så er jeg veldig sikker på at du har problemer med skjermkortet ditt. Lån deg et annet skjermkort å prøv dette. Får du samme feil igjen så er det SSD'en din. Da må du installere nye drivere for hovedkortet ditt og sjekke instillinger. (aldri la SSD'en få idle etc++..) Det er 1 av de to som lager problemer. Bombesikkert! BIOS oppdatering er ikke viktig med det problemet du beskriver, men du kan like godt gjøre det etter at du har installerert nye hovedkort drivere!

 

Når du sier ikke la SSD'en idle, så skjønner jeg ikke helt for selv om jeg ser film samtidig som jeg spiller og avspillingsprogrammet ligger på nettopp SSD'en så kræsjer jeg.

Lenke til kommentar

 

Når du sier ikke la SSD'en idle, så skjønner jeg ikke helt for selv om jeg ser film samtidig som jeg spiller og avspillingsprogrammet ligger på nettopp SSD'en så kræsjer jeg.

 

Det har ikke noe å si om du gjør 10 ting samtidig, som henter info fra SSD'en din på f.eks /:c....ikke la SSD'en din få idle - slå av funksjonen som gjør at SSD'en din har mulighet til å idle! Da den ofte er sensitiv til denne instillingen! High power profile!

Lenke til kommentar

 

Når du sier ikke la SSD'en idle, så skjønner jeg ikke helt for selv om jeg ser film samtidig som jeg spiller og avspillingsprogrammet ligger på nettopp SSD'en så kræsjer jeg.

 

Har hatt problemer 2 ganger tidligere med 2 ulike skjermkort som fryste OS og jeg fikk da den karakteristiske >brrrrrr< >drrrrrr< lyden som du beskriver. Ville testet ett nytt skjermkort....before trying anything else...

Lenke til kommentar

Kan meddele at efter biosoppdateringen så har ikke problemet oppstått enda.

Om problemet skulle oppstå igjen blir neste steg å prøve et annet kort, kommer da tilbake med en oppdatering tilfelle noen finner det interessant :)

Vil også benytte anledningen til å takke alle for at de tok seg tid til å hjelpe meg så langt :)

 

EDIT: da tok det 13 timer fra jeg skrev innlegget til problemet oppstod igjen, og jeg som var så glad lol.

Endret av jacekv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...