Gå til innhold

Haster pga angrerett: Pioneer vsx-527 og Sub Andersson HIS 3.1


Anbefalte innlegg

Passer Anderson Subwoofer HIS 3.1 sammen med Pioneer receiver VSX-527?

 

Guttungen har kjøpt dette og vi får den ikke til å virke. Jeg har dessverre null peiling på sånt som dette :(

 

Det finnes en rca utgang bak på receiveren hvor det står Subwoofer. Jeg antar at det skal holde å strekke en vanlig rca kabel til Inn-delen av Sub'en?

 

Jeg har koblet den opp slik og kjørt automatisk kalibrering med den medfølgende mic'en og alt, men når han spiller musikk så er det ikke trøkk i det hele tatt.

 

MÅ en sub som kobles til denne receiveren ha innebygd forsterker? Denne har ikke det, men det står at det er en AKTIV sub?

 

Vi har en dag igjen av angrefristen, så jeg håper noen kan gi oss et tips eller to.

 

Det er forresten av budsjettmessige årsaker at han har valgt en sub til 1500kr. Jeg foreslo å kjøpe HiFi klubbens Argon(8"). Den har innebygd forsterker, så da vil det vel brumle litt når han spiller av musikk?

 

Anderson Sub'en:

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hjemmekino/hoyttaler/subwoofer/andersson-his31-subwoofer/167005.4325/

 

Pioneer receiver:

http://www.hjemmekino.no/database/ampinfo.aspx?ID=357

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er nå ikke noe som "ikke passer sammen" som kan forklare dette. Enten så er det ikke særlig futt i subben sett i forhold til rommet den står i, men kan også være plasseringen som er helt feil.

Eller så er det recieveren eller kilden som ikke er satt opp korrekt for å ta i bruk subwooferen.

 

Ps: Subwooferen er aktiv som du sier, og dette betyr følgelig at den har en innebygd forsterker. Så lenge det er Phono/RCA-inngang så betyr det følgelig at den har forsterker. (signalkabler kan ikke overføre noe i nærheten av strømmen som trengs for å drive noe slikt akkurat)

Det skal sies at den er på 100W, den innebygde forsterkeren altså. :)

 

Selvsagt er subwooferen koblet til strømnettet og skrudd på? :p

 

Ellers kan det hjelpe å stille på phasen (eller ha den midt på) og lydstyrken.

Lenke til kommentar

Dette skal fungere sammen, så årsakene til at du ikke får lyd fra sub når du spiller musikk er antakeligvis at frontene er satt som large/fullrange og musikken ikke har et LFE-spor. Prøv å sett frontene som small og se hva som skjer da.

Hvordan sjekker jeg om musikken har LFE spor, og hvordan setter jeg frontene som small? Føler meg passe teit her, men skitt au...
Lenke til kommentar

Altså, det er nå ikke noe som "ikke passer sammen" som kan forklare dette. Enten så er det ikke særlig futt i subben sett i forhold til rommet den står i, men kan også være plasseringen som er helt feil.

Eller så er det recieveren eller kilden som ikke er satt opp korrekt for å ta i bruk subwooferen.

 

Ps: Subwooferen er aktiv som du sier, og dette betyr følgelig at den har en innebygd forsterker. Så lenge det er Phono/RCA-inngang så betyr det følgelig at den har forsterker. (signalkabler kan ikke overføre noe i nærheten av strømmen som trengs for å drive noe slikt akkurat)

Det skal sies at den er på 100W, den innebygde forsterkeren altså. :)

 

Selvsagt er subwooferen koblet til strømnettet og skrudd på? :p

 

Ellers kan det hjelpe å stille på phasen (eller ha den midt på) og lydstyrken.

Har stilt på phasen uten resultat og strømmen er på :D

 

I instruksjonsboken står det at jeg skal gå inn i menyen på Pre Out menyen der og velge mellom back og Height(height var visstnok fronthøyttalerne).

 

Status quo her dessverre :(

Lenke til kommentar

Har du Front-høyttaler preout? Du kan jo teste at alt står bra til på subwoofersiden, ved å dobbeltsjekke at den funker bra ved å koble subwooferen til på en av front-høyttalerene sine sin preout. Den vil da motta signalene som den ene høyttaleren skulle få, for så å filtrere bort det høyfrekvente med filteret som jeg antar er innebygget i sbwooferen. Kort sagt så vil du nå få en del bass-lyd, right?

 

Nå har jeg ikke pioneer lenger, og er såpass mange år siden at jeg ikke husker hvordan det var der, men hos meg er det visse lydmoduser som ikke sender signal til subwoofer når du kobler til en stereo-kilde, eller kilden ikke sender noe på bass-sporet. På yamaha så heter det straigth og pure direct.

For musikk har jo ikke noe eget spor for bassen, og om forsterkeren ikke er satt til å fordele/mikse om signalet til subwooferen så vil jo den ikke bli brukt før du faktisk har en lydspor med egen bass. (surround)

Lenke til kommentar

Takker, Andrull. Skal teste forslaget ditt.

 

Jeg har så dårlig peiling på dette at jeg lurer på om guttungen har kjøpt feil produkt. Han er ute etter TRØKK og SMELL i lyden. Buldring og brumming når han spiller musikk. Er Subwoofer feil produkt? Finnes det noe annet vi må koble til da?

Lenke til kommentar

DER fant jeg hvor jeg setter frontene som Small. Det gjorde susen! Jeg diller sjelden med Manual Setup, som det stod, spesielt i dette tilfellet hvor jeg hadde kjørt lydkalibreringen og regnet med at maskinen visst bedre enn meg.

 

Nå er guttungen en smule gladere gutt. Det eneste han savner nå, ungdom som han er, er mer bass når lydvolumet er lavt. Er det mulig å oppnå? Jeg prøver å si at lydbildet da ikke blir riktig, men i Dr,Beats og FannyWang verdenen han lever i er bass tingen.

 

Han ble likevel litt ettertenksom når jeg forlot ham med beskjed om at lydbildet da faktisk ikke er riktig.

 

Tusen takk for assistansen dere har gitt!

 

Edit:

Spørsmålet nå er om han, siden han definitivt prioriterer musikk over film/gaming/TV, om han burde bytte den til en annen modell som evt. er mer tilpasset musikk? Noen tips i 15-1800kr segmentet der? Hva med HiFi klubbens Argon serie? Jeg er klar over at ved å doble prisen så blir det nok mye bedre, men er man 17 år så er man 17 år. Det flyter ikke over i Sveits akkurat.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Jeg gjentar i grunn mitt tidligere tips om å kjøpe brukt. Billige subber gir sjelden mer enn rumling. Argon er helt ok, kanskje hakket vassere enn den dere kjøpte, men ikke mer enn det. Se om du finner en brukt XTZ, Dali eller SVS. Blir sikkert bedre!

 

Når det gjelder bass på lavt nivå så ville jeg sjekket etter en loudness-funksjon. Denne er ment å gi mer bass på lavt nivå. (Bare husk å skru den av på normale lyttenivåer).

 

LFE hører til filmverdenen, muligens et sidespor, men om du setter på en film (DVD eller BD) så har disse et eget spor som går til subwooferne. Når du setter frontene til small som du gjorde så sendes bass til subwoofer uansett.

Lenke til kommentar

Takker, Andrull. Skal teste forslaget ditt.

 

Jeg har så dårlig peiling på dette at jeg lurer på om guttungen har kjøpt feil produkt. Han er ute etter TRØKK og SMELL i lyden. Buldring og brumming når han spiller musikk. Er Subwoofer feil produkt? Finnes det noe annet vi må koble til da?

Med trøkk og smell så er subwoofer veien å gå. Skal man ha mer ren msikklytting så er det gjerne anbefalt med noen gode fornthøyttalere i steden for subwoofer. Så gttungen blir nok sikkert fornnøyd i noen år, og så kan han komme innom en Hi-Fi kjede etter et par år og høre hvor deilig det er med litt skikkelig lyd, slik det er ment. Ingen grunn å kaste bort penger på god lyd på en som ikke setter pris på det. ;)

 

For god lyd, og MYE lyd er to vidt forskjellige ting. :)

 

Som regel så finnes det enten et fysisk knapp på recieveren, eller at du må inn i menyene en ekstra gang (er som regel under manuel kalibrering) hvor du kan øke lydstyrken til hver enkelt høyttaler, eller subwooferen i dette tilfellet.

 

Ser jo egentlig ut som en volum-knapp på sbwooferen, stemmer dette?

 

Lydbildet kan selvsagt blir dårligere, men nå er det umulig for oss å dømme om det er for mye eller ei. (autoamtisk kalibrering tar som regel å justerer nivået, så sånnsett så tipper jeg det er rett, men det er ikke garantert ;))

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror subben er problemet ... :huh: hvem i all dager kjøper et anderson produkt i utgangspunktet?

En 17 åring uten peiling som også har en pappa uten peiling.

 

Skal forøvrig høre med ham om han vil returnere den(i morgen er deadline for angrerett) og gå får en brukt Sub istedet.

 

Skal ta turen innom menyene sammen med ham i kveld for å se om vi kan justere litt. Høyttalersettet han har er av merket Jamo. Jeg synes jo lyden er bra den, men det er meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...