Gå til innhold

CD-ROMen "stjeler" CPU'en


|Battery|

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem ved at hver gang jeg skal kopiere fra en cd, eller brenne til en cd, så vips er 100% av CPU'en min i bruk. Alt begynner og hakke (til og med winamp) :(

 

Jeg kjører WinXP og dette dukket opp etter ca en måned. Jeg hadde forøvrig det samme problemet med min gamle data.

 

Jeg har:

 

512MB DDR RAM

2.4 GHz Pentium

Plextor 24x / Pioneer 40x

...

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brenneren din opererer sikkert ikke i såkalt DMA-modus. Da blir CPU belastet noe inni gamperæva når du skal lese/skrive til CD'er i den brennern.

 

Slik fixer du det:

 

Kontrollpanel -> System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling -> Egenskaper for primær/sekundær harddiskkontroller.

 

Der skal det velge "DMA hvis tilgjengelig", istedenfor "PIO". Reboot og så skal det funke MYE bedre.

 

 

NB : Jeg har lagt merke til at noen hovedkort med VIA-chipset noen ganger oppgir at de opererer i DMA, mens de i virkeligheten bruker PIO (PIO = treg). Det du da må gjøre er; sett alle slave/master på Primary og secondary harddisk-kontroller til PIO -> Reboot -> Sett alle til DMA -> Reboot => Nå bør det funke fett.

Lenke til kommentar

Det høres ut som at du ikke har skrudd på DMA. (eller at det har blitt skrudd av ved en feiltagelse) Windows kan finne på å skru det av hvis det er mange feil med overføringen. :-? Det nedsetter ytelsen drastisk i mange situasjoner.

 

For å skru det på:

Device manager -> IDE/ATAPI controllers -> Primary / Secondary IDE channel (avhengig av hvor disken står) -> Advanced -> Transfer mode: Sett til 'DMA if availabe'.

 

Hvis alternativet ikke finnes, så sjekk at det ikke er disabled i BIOS. Prøv eventuelt å ta ut CDrom-en, starte maskinen en gang, skru den av, og sett inn CDrom-en igjen

 

Edit: Ufo var visst ute før meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...