Gå til innhold

CD-ROMen "stjeler" CPU'en

|Battery|

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem ved at hver gang jeg skal kopiere fra en cd, eller brenne til en cd, så vips er 100% av CPU'en min i bruk. Alt begynner og hakke (til og med winamp) :(

Jeg kjører WinXP og dette dukket opp etter ca en måned. Jeg hadde forøvrig det samme problemet med min gamle data.

Jeg har:

512MB DDR RAM

2.4 GHz Pentium

Plextor 24x / Pioneer 40x

...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem av delene hadde du i den "gamle" datan din som du har i den nye, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt nærmere!

Skrevet

Brenneren din opererer sikkert ikke i såkalt DMA-modus. Da blir CPU belastet noe inni gamperæva når du skal lese/skrive til CD'er i den brennern.

Slik fixer du det:

Kontrollpanel -> System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling -> Egenskaper for primær/sekundær harddiskkontroller.

Der skal det velge "DMA hvis tilgjengelig", istedenfor "PIO". Reboot og så skal det funke MYE bedre.

NB : Jeg har lagt merke til at noen hovedkort med VIA-chipset noen ganger oppgir at de opererer i DMA, mens de i virkeligheten bruker PIO (PIO = treg). Det du da må gjøre er; sett alle slave/master på Primary og secondary harddisk-kontroller til PIO -> Reboot -> Sett alle til DMA -> Reboot => Nå bør det funke fett.

Skrevet

Det høres ut som at du ikke har skrudd på DMA. (eller at det har blitt skrudd av ved en feiltagelse) Windows kan finne på å skru det av hvis det er mange feil med overføringen. :-? Det nedsetter ytelsen drastisk i mange situasjoner.

For å skru det på:

Device manager -> IDE/ATAPI controllers -> Primary / Secondary IDE channel (avhengig av hvor disken står) -> Advanced -> Transfer mode: Sett til 'DMA if availabe'.

Hvis alternativet ikke finnes, så sjekk at det ikke er disabled i BIOS. Prøv eventuelt å ta ut CDrom-en, starte maskinen en gang, skru den av, og sett inn CDrom-en igjen

Edit: Ufo var visst ute før meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...