Gå til innhold

Trenger et minimalistisk CMS


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg kjenner CMS plattformen drupal, blog plattformen Wordpress og forum programvaren phpBB ganske godt. Men nå trenger jeg noe mye enklere som kan brukes av en som ikke kan HTML, CSS etc. Krav

  1. Norsk tekst.
  2. php drevet.
  3. Innhold: tekst, bilder, videoer.
  4. Dermed er det en fordel, men ikke et absolutt krav at systemet har en brukbar innebygd HTML editor.
  5. Systemet kan gjerne bruke http://www.sqlite.org/

Det må være lett å redigere, slette og legge inn nytt innhold. Inholdet bør også kunne organiseres på en intuitiv og god måte.

 

Jeg kunne brukt drupal, men det blir etter min mening som å skyte en spurv med kanon. Samtidig krever drupal uforholdsmessig mye serverkraft for et slikt minimalistisk system. Wordpress og phpBB er mye mindre ressurskrevende i så henseende. Der er en minimalistisk (ikke kjernen) installasjon av drupal som jeg ikke har prøvd. Det hadde vært interessant å høre om noen har erfaring med den versjonen av drupal og hvor rask den er å konfigurere. Programvaren bør være fri på tilsvarende måte som andre kjente CMSer.

 

Det er en fordel om man kan vise et eksempel på en site som er implementert med systemet.

 

Det er lett å finne informasjon som denne

 

http://www.cmsmadesimple.org/

 

http://simplecmsphp.com/ (any language support for the content of the pages - den virker litt interessant - noen erfaringer?)

 

http://webdesignledg...t-cms-solutions

 

Erfaring fra dere kan være bedre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med norsk tekst? Skal admin-interfacet være på norsk?

 

De to første cmsene du linker til burde fungere greit. Om det er feil språk kan du bare oversette de til norsk selv. Det er neppe en stor jobb i en så liten platform.

 

Tviiiiler på at du finner veldig mye mer som har støtte for norsk, om jeg har forstått spørsmålet ditt korrekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Norsk tekst i administrasjonspanelet kan jeg leve uten. Det er dog bra om en eventuell editor etc støtter norsk, men det gjør vel de fleste moderne editorer. Drupel 7 kommer for eksempel uten en HTML editor, så jeg installerte CKEditor som vil være defauilt editor i drupal 8. I drupal er det lett å installerer moduler som utvider systemtes funksjonalitet.

 

Får se hva jeg faller ned på til slutt. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Personlig misliker jeg Drupal sterkt.

 

Greitt nok det. Jeg synes drupal er glimrende. I drupal 7.20 instllerer du for eksempel el (multi) blogg med et par museklikk. Det samme med et forum. Der er utallige moduler som utvider drupal sin funksjonalitet. Man har for eksempel drupal commerce, hvor man kan lage en eHandelssite. Det er lett å integrere drupal med sosiale media siter som for eksempel FaceBook, LinkedIN, Twiter etc. Det man poster på disse sitene kan automatisk eksporteres til din drupal site og det du poster på dine siter kan automatisk eksporteres til de sosiale medie sitene. Drupal er med andre ord sterkt på integrering av web tjenester, der man kan konsumere andre nettjenster eller produsere egne. Det er vel ikke uten grunn Det Hvite Hus bruker drupal. Nå har også universitetet i Bergen valgt drupal som CMS system. Men noen ganger blir det for kompakt.

 

Skal du bruke et ordentlig CMS burde du titte på Modx, men dette krever at du lager designet, markup, parsere osv. selv.

Modx er definetivt det kraftigste rammeverket der ute.

 

Det er ukjent for meg. Rart at jeg ikke har hørt om det.

Lenke til kommentar

Har brukt PHP-fusion i mange år, og har altid vært like fornøyd. Er veldig lett å jobbe med, samt ikke for avansert, språkpakker for 10-talls land, inkl Norsk. Lightweight, men utrolig bra etter min erfaring.

 

 

Modx som er nevnt tidligere er et råtøft rammeverk, og annbefales også av meg.

 

Også jeg missliker Drupal, og har aldri hent meg at jeg har annbefalt drupal.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Greitt nok det. Jeg synes drupal er glimrende. I drupal 7.20 instllerer du for eksempel el (multi) blogg med et par museklikk. Det samme med et forum. Der er utallige moduler som utvider drupal sin funksjonalitet. Man har for eksempel drupal commerce, hvor man kan lage en eHandelssite. Det er lett å integrere drupal med sosiale media siter som for eksempel FaceBook, LinkedIN, Twiter etc. Det man poster på disse sitene kan automatisk eksporteres til din drupal site og det du poster på dine siter kan automatisk eksporteres til de sosiale medie sitene. Drupal er med andre ord sterkt på integrering av web tjenester, der man kan konsumere andre nettjenster eller produsere egne. Det er vel ikke uten grunn Det Hvite Hus bruker drupal. Nå har også universitetet i Bergen valgt drupal som CMS system. Men noen ganger blir det for kompakt.

Tja, har man peiling på programmering er det du lister opp der strengt tatt ikke noe problem hvilke CMS man bruker. Det er bare et spørsmål om brukervennelighet og funksjonaliter. Og der syntes jeg Drupal er helt elendig.

 

Nå er det riktignok noen år siden jeg så på Drupal sist, men å utvikle egne komponenter til det var pain in the ass, og jeg endte opp med å hacke systemet fordi de påkrevde funksjonene ville at jeg skulle gjøre ting på veldig tungvinne måter. Jeg liker så mye frihet som overhode mulig.

 

Trådstarter spør etter et CMS, ikke et rammeverk.

 

Apropo topp moderne PHP rammeverk, kan jeg anbefale Laravel.

Modx er et CMF, Content Management Framework, men kalles ofte for CMS også, da det kan fungere flott om dette også. Det krever riktignok en del mer utvikling, men det er titusen ganger bedre enn alternativene.

 

Testet forresten Laravel til å lage REST-api her for noen dager siden, og det var et krøkkete og tomt system med få funksjoner og forvirrende dokumentasjon.

 

My two cents.

Endret av TheClown
Lenke til kommentar
Testet forresten Laravel til å lage REST-api her for noen dager siden, og det var et krøkkete og tomt system med få funksjoner og forvirrende dokumentasjon.
Nå vet jeg ikke om du satt deg særlig inn i Laravel før du trakk konklusjonen.

http://net.tutsplus.com/tutorials/php/laravel-4-a-start-at-a-restful-api

Dokumentasjonen og rammeverket kan virke forvirrende når man ikke har satt seg noe særlig inn i det. Funksjoner har du mer enn nok av, enten i kjernen eller som bundles, mens Laravel 4 er fullstendig Composer-basert, og følger også PSR-1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...