Gå til innhold

Pc kobler ikke til nettverket selv om passord er riktig


Sa95

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk i dag en laptop fra en venn og problemet er at den ikke kobler ser til nettverket hos meg. Laptoppen viser nettverket, men når jeg skriver inn passordet og trykker koble til, sier den at passordet er feil. Har prøvd 10-20 ganger så har helt utelukket feilskriving av passord. Jeg har prøvd meg litt fram og kommet fram til at det sannsynligvis har med sikkerhetsinnstillingene i ruteren å gjøre.

Har i tillegg prøvd forskjellige kanaler til intet nytte. Ruteren er Jensen Scandinavia Airlink89300. Det sitter i tillegg en usb fra Jensen Scandinavia som fungerer som et nettverkskort.

 

Noen som vet hvordan dette kan fikses?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av personlig erfaring så kan det være 1 av 2 ting (selv om det i bunn går ut på samme sak)

 

1. Krypteringen på nettverket, Dvs valg av TKIP eller AES, har hatt mye tull med AES krypteringen

på mange av mine maskiner, hvorfor det var valgt AES i utgangspunktet er jeg ikke sikker på.

 

2. WPA/WPA2/WPA2 Professional er alltid noe som går igjen, alt skal jo i teorien fungere knirkefritt,

sjelden det gjør det. lek med innstillingene, prøv det ut.. kan ikke gå så mye gale ;)

(Dette går også ut på kryptering, en og samme sak, bare annet navn på kjært barn)

 

Du kan forøvrig gå inn på ruteren og se at krypteringen så er stilt inn der også passer

overens med hva datamaskinen lagrer av innstillinger når du "lagrer" nettverket,

også en veldig kjent feil / tabbe.

 

-Cyph

Endret av Cypheria
Lenke til kommentar

Bruker du USB-adapteret fra Jensen i et forsøk på å koble til, eller er det med det interne nettverkskortet i PC'en? Er det et Intel WLAN-kort i maskinen, og Intel PROSet/Wireless er installert, så er det stor sannsynlighet for at sistnevnte er synderen. Trykk i så fall på ikonet og velg at Windows skal kontrollere det trådløse nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Av personlig erfaring så kan det være 1 av 2 ting (selv om det i bunn går ut på samme sak)

 

1. Krypteringen på nettverket, Dvs valg av TKIP eller AES, har hatt mye tull med AES krypteringen

på mange av mine maskiner, hvorfor det var valgt AES i utgangspunktet er jeg ikke sikker på.

 

2. WPA/WPA2/WPA2 Professional er alltid noe som går igjen, alt skal jo i teorien fungere knirkefritt,

sjelden det gjør det. lek med innstillingene, prøv det ut.. kan ikke gå så mye gale ;)

(Dette går også ut på kryptering, en og samme sak, bare annet navn på kjært barn)

 

Du kan forøvrig gå inn på ruteren og se at krypteringen så er stilt inn der også passer

overens med hva datamaskinen lagrer av innstillinger når du "lagrer" nettverket,

også en veldig kjent feil / tabbe.

 

-Cyph

 

Takk for at du svarte :) Sikkerhetsinnstillingene på ruteren har jeg satt så enkelt som mulig hvor krypteringen er WPA med koden jeg fikk da jeg kjøpte ruteren og det er satt opp som "WPA(TKIP)". Er litt usikker på om det er mulig å gjøre det enklere for pcen å koble seg til enn dette :/ Maskinen har ikke koblet seg opp mot ruteren noen gang, så det er ingen innstillinger lagret, vil jeg tro.

 

 

Bruker du USB-adapteret fra Jensen i et forsøk på å koble til, eller er det med det interne nettverkskortet i PC'en? Er det et Intel WLAN-kort i maskinen, og Intel PROSet/Wireless er installert, så er det stor sannsynlighet for at sistnevnte er synderen. Trykk i så fall på ikonet og velg at Windows skal kontrollere det trådløse nettverkskortet.

 

Jeg har to scenarioer:

Den ene er at jeg unplugger USB og dermed bruker den innebygde Intel Wireless Pro... kortet, men da klarer den ikke å finne NOEN nettverk. Troubleshooting sier at jeg må slå på trådløst på pcen gjennom Fn + F10, men da skjer det ingenting. Laptoppen har en annen knapp for WiFi, men skjer heller ingenting selv om jeg trykker på det.

 

Den andre er at jeg bruker USB-nettverkskortet hvor jeg får opp nettverk, men får ikke koblet meg opp mot dem. Når jeg tar bort kryptering, altså gjør nettverket åpen, da klarer den å koble til og fungere normalt, men det er intet løsning.... :/

Lenke til kommentar

Se om du finner det interne nettverkskortet i Enhetsbehandling, og at det ikke er noen meldinger der om at det ikke virker som det skal. Så finner du ikonet for Intel PROSet/Wireless (dersom det er installert), trykker på det og velger at Windows skal administrere det trådløse adapteret.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Se om du finner det interne nettverkskortet i Enhetsbehandling, og at det ikke er noen meldinger der om at det ikke virker som det skal. Så finner du ikonet for Intel PROSet/Wireless (dersom det er installert), trykker på det og velger at Windows skal administrere det trådløse adapteret.

 

Hmmm... klarer ikke å finne det siste. Går jeg inn på egenskaper eller bør det komme opp når jeg høyreklikker på kortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...