Gå til innhold

Avslutte årsregnskap


Anbefalte innlegg

Holder på å avslutte årsregnskapet for et mindre AS.

 

Har desverre litt for lite kunnskap om dette, men jeg vil gi det et forsøk før jeg engasjerer ekstern regnskapsfører.

 

Bruker Uni Micro til regnskapet, noe som til tider kan være ganske forvirrende.

 

Hva er vanlige rutiner for avslutting av et årsregnskap? Har hørt så mye forskjellig at jeg bare blir forvirret. Når jeg velger regnskapsresultat og balanseresultat i rapportmenyen, får jeg opp korrekte resultat, men jeg forstår ikke helt oppbyggingen av balanseresultatet. For eksempel står summen av alle fakturaer som er betalt oppført som leverandørgjeld, og bankbalansen er mye høyere enn den faktisk er.

 

Går ut i fra jeg må gjøre noen posteringer e.l. for å ordne dette, men spørsmålet er hva.

 

For det andre så er resultatene invertert, dvs negativt resultat vises med positivt tall. Skal dette være slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes du bør engasjere noen som kan dette. Dette er helt grunnleggende regnskapsføring. Hvis du er usikker her, vil jeg ikke råde deg til å forsøke å løse dette selv. Du kan spare mye penger på å oppdage feil nå, fremfor at skatteetaten oppdager dem senere.

 

Kontakt din lokale Høgskole eller Universitet, og se hvilke tilbud de har til kveldskurs i regnskapsføring og/eller grunnleggende bedriftsøkonomi. Jeg tror du vil få svært mye ut av et sånt kurs.

 

Eventuelt kan du kjøpe noen bøker, Kjell Gunnar Hoff sin bok "Grunnleggende bedritsøkonomisk analyse" og "Finansregnskap med analyse" av Baksaas og Hansen, samt boka "Grunnleggende regnskap". Husker ikke forfatter, men boka er turkis.

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å tømme leverandørreskontroen din - du har korrekt nok ført varekjøp mot kredit leverandør. Det du har glemt er at når du betaler regningen må du føre debet leverandør og kredit bank.

 

Da tenker jeg både bankkontoen og leverandørreskontroen ser litt bedre ut.

 

Jeg støtter alle som er villig til å lære seg regnskap, men jeg tror som nevnt over her at du kanskje har tatt deg vann over hodet. Du snakker om et aksjeselskap, og da må det lages årsregnskap og ligningspapirer (håper du har revisor som kan hjelpe med dette, ellers bør du garantert ikke prøve selv - iallefall ikke uten kompetent hjelp lett tilgjengelig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...