Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av første tungsykkel, stor fører..


Anbefalte innlegg

Litt om meg:

~187cm høy, vekt 115kg. Alder 21.

Tidligere mc erfaringer: kjørte moped fra jeg var 16-18. Ellers har det blitt ca. 1000km totalt med kjøring med lett motorsykkel og bare et titalls mil med tung.

Tok i fjor høst førerkort for tung mc.

Lærer fort og er flink til å kjøre det meste jeg prøver, kjører ansvarlig selv om jeg er litt glad i akselerasjon.

 

Har prøvd følgende tungsykler:

Kawasaki Ninja zx 6-r og zx 7-r (disse ble litt for små, og følte at vekta og størrelsen min ikke ytte sykkelen rettferdighet)

 

Yamaha FJ1200, den føltes også feil. Fikk fort vondt i håndleddene av å kjøre den, styret føltes for lavt og for nærme.

 

Bmw 850GS, denne likte jeg rett og slett ikke, dette var kjøreskolesykkelen..

 

'98 Honda CB500, likte godt å kjøre denne, lettkjørt men for tam og føltes en smule for liten.

 

Honda cb 1100xx super blackbird, elsket sykkelen! Helt fantastisk! men med de 160hk som motoren yter så tror jeg ikke det er ideelt å starte med denne, er ikke så glad i fart men er veldig glad i akselerasjon så tror ikke det blir så lurt å starte med denne. Ellers passet sykkelen meg perfekt, god å sitte på og veldig god å kjøre. Men litt uegnet til mitt bruk da jeg syns den var fantastisk å cruise i 100 km/t med, men plagsom å ligge i 80 km/t.

 

Budsjettet er rundt 50 tusen, kan godt også være lavere om jeg får en god sykkel, eller strekkes litt opp...

Tenkte hovedsakelig på en touring med god futt i, men ikke for mye.

Rundt 110-130hk passer bra.

Skal også ikke være "for spinkel", skal helst kunne kjøre med fruen bakpå og. Langturer er ikke aktuelt.

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående 1100xx Superblackbird så viser det seg vanskelig å få den forsikra på meg til en overkommelig pris. De fleste selskapene ville ikke forsikre den på meg i det hele tatt, fikk beskjed at det var 28 års aldersgrense på den sykkelen da, og at det heller ikke ville gå å forsikre den på faren min da forsikringen ikke vil gjelde for noen under 28 år.

Lenke til kommentar

Jeg har suzuki intruder / typisk 25000kr.

Det er drag i chopper, har hatt honda shadow også og den tok 0-100 på 4,22 sek.

Det er lav vekt på 600/700 osv VS 1800.

 

Ett punkt i forsikringen er under eller over 200kg.

God sittestilling, godt drag, billig pga ekte ganstere vil ha HD eller racer.

Nå liker jeg at det er 2000Rpm og fri eksos så det høres ut som et helikopter når man kommer og ikke så fan av racer med 19000RPM-lyd når man drar på.

 

Har du ingen chopper-venner du kan prøve hos?

Jeg veier mellom 103 og 90 hele året og det å ligge over bensintanken med føttene bakerst ble jeg lei etter 1 uke. På en chopper kan man sovne om man har forhvilere fremme, 100 ganger med behagelig synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har et par kamerater som er i din størrelse, og det virker ikke som at det er så mye begresninger for hva de synes er artig å kjøre. Han ene kjører nå en Thundercat fra 90-tallet, han andre har hatt 1 F650 GS Dakar, en Aprilia Shiver og kjører nå en hevet XT600Tenere.

 

Personlig har jeg skikkelig sansen for adventuresykler, da det er digg å kunne ta seg en tur i skauen med den uten å sette seg fast. Ikke er det så ille galt å kjøre på knastedekk i byen heller, sjelden jeg bruker 100% av veigrepet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...