Gå til innhold

Hva synes du om Drill og Musikkompaniet ved Garden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi har tidligere hatt store problemer med knær og senebetennelse tidligere, men vi har stor fokus på trening og forbyggende aktivitet. Dette har heldigvis redusert dette til et mer eller mindre vanlig nivå. Å drille slo daglig er jo en del av tjenesten ja, men vi jobber alle mot et felles mål. På denne måten klarer vi å prestere sammen og oppnå de resultatene som vi er kjent for.

 

Disiplinen som du referer til er nok en av de mytene som henger igjen fra gammelt av. Vi stiller krav til våre soldater, men det oppleves jo ikke urimelig av våre soldater. Vi er veldig lik andre avdelinger i hæren. Samarbeidet mellom soldat og befal er utrolig bra. Vi er alle avhengige av hverandre og jobber sammen.

 

Ganske flott for oss å se at soldatene ikke vil slutte ved avsluttet førstegangstjeneste.

 

Lurer du på tjeneste hos oss så prøv da vel. Det skader jo ikke.

Endret av 3.Gardekompani
Lenke til kommentar

I følge Knudsen, deres ATV og mange andre gardister som jeg kjenner (Er selv TMO i FAKT) så er det enda problemer med knær og senebetennelser pga dere bruker veldig gamle typer sko. Selvsagt har jo deres innkjøp av såler et fint tiltak, men er ikke til å unngå at dere enda har problemer med det.

 

Og angående fin tjeneste. Er ikke alle som er egnet for Kp. 3.

Men kred for dem som klarer presset.

Lenke til kommentar

Vi har selvfølgelig ikke blitt kvitt probleme med knær og bein nei, men det er på et normalt nivå. Da mener jeg på et likt nivå som andre kompanier i Garden. Problemene med bein og knær skylles dog ikke gamle sko, men at soldatene som møter til tjeneste ikke er så fysik aktive som før og at sluttet orden er en form for fysik aktivitet som man ikke er vant til eller har vært borti før.

 

Vi har heller ikke 12 timers dager med bare slo. Dette er en myte som ikke helt stemmer med hverdagen. vi har dog ganske mye slo, men en vanlig dag for musikktroppen består av fysik trening fra 0800 til 1000, musikkøvelse fra 1000 til 1200 og sluttet orden fra 1300 til 1530. Dette varierer jo selvfølgelig grunnet oppdrag som konserter og lignende.

 

Hvilke press er det du snakker om? At det alltid er høy aktivitet i kompaniet eller at vi stiller krav til soldatene. Er bare litt nyskjerrig

 

Lenke til kommentar

Er høyt press for selvdisiplin for å takle en slik tjeneste i Kp 3, for er ikke alle som er egnet for den type militær tjeneste. Heldigvis er forsvaret et stort mangfold der de aller fleste finner sin plass i forsvaret. En annen ting som jeg ville funnet vanskelig er fravær av familie grunnet geografisk lange distanser der HMKG har lite fritid grunnet mye vaktobjekter som dem må utføre, masse flotte øvelser og slikt.

 

Dere er tross alt unntatt Forsvarets nye fellesbestemmelser for lik tjenestetid (ny turnus ordning). Med 1 uke vakt, 1 uke grønn, 1 uke vakt og to dager fri (om det er dette dere opererer med?) Jeg hadde vært mer tilfrets med en fast fri uke i mnd om jeg var vaktgardist eller vaktsoldat, men nå er jeg da base og støttesoldat pga 100% stilling i TMO som gjør at jeg har helgefri og de 20 dagene jeg kan benytte på hjemreiser til min familie.

Lenke til kommentar

De andre kompaniene i Garden inklusiv kp 3 forholder seg til antall frie permisjonsreiser som soldatene har krav på. Turnusordning faller ikke vi under. Helgefri har vi selvfølgelig så lenge det ikke er oppdrag i helgene.

 

Selvdisipin er jo alltid bra uansett hvilke stilling man skal bekle. Da oppnår man jo mye. Soldatene i 3 gardekompani lever etter mottoet DET ER MEG DET KOMMER ANN PÅ

Lenke til kommentar

Ole Marius.. Jeg er selv soldat i 3. gardekompani, og har ikke hatt et eneste problem med verken sener eller knær. Nå er det jo drilltroppen som driver med mest slo i vårt kompani. Av 39 stk, så er det èn som har vært på sykestuen med senebetennelse så langt. Vi har fysisk fostring hver dag som skal forebygge nettopp skader som betennelser og lignende.

 

Og dette presset du prater så mye om. Det å sette krav til soldater vil jeg ikke kalle press. Vil heller kalle det en utfordring, og nødvendig for å utvikle seg som menneske på mange forskjellige nivå.

 

Alle kan søke seg inn i drilltroppen eller musikktroppen. Hva er det å være redd for da? redd for å bli en av verdens beste på det vi gjør?

Lenke til kommentar

Hva er det å være redd for da? redd for å bli en av verdens beste på det vi gjør?

 

For meg er min tjeneste som HTV FAKT langt mer givende og personutvikling enn hva en drillgardist kunne få.. :)

Har ingen ting i mot HMKG, er bare at HMKG ikke er for alle og det er jo et ærlig svar. Noen trives best oppe ved GSV, andre i sanitet.

Lenke til kommentar

Beundringsverdig til tusen! Det er helt vanlig, norsk ungdom som drar inn og blir, iløpet av kort tid, verdensledende i marsjering & våpeneksersis. Det er helt fantastisk å se på! Soldathjertet blir ikke direkte mindre, for å si det slik. Selvdisiplinen og motivasjonen dere holder er ikke annet enn magisk i mine øyne, det er helt rått å se hva dere får til. Å bære Kongens klær gir en slags samholdsfølelse jeg ikke klarer å sette ord på, men vit at i mine øyne er dere gjennomført fantastiske. Jeg angrer litt på at jeg ikke prøvde meg i drilltroppen ifjor, men sånn er da en gang livet.

 

Jeg ser frem til å se dere på Huseby om ikke mange månedene! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...