Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bedre fokusering


marius.f

Anbefalte innlegg

God kveld (:

 

Er en kar på 22 år som går første året på høgskole. Har bestemt at denne helga skal gå til studering, og jeg har holdt på ganske lenge, men har et litt irriterende problem som jeg igrunn alltid har hatt. Veldig ofte når jeg leser noe som ikke er alt for spennende, 'faller' hodet mitt ut mens jeg fortsetter å lese. Etter et par linjer går det opp for meg at jeg ikke følger med i det hele tatt, og må begynne på nytt igjen. Er ikke veldig uvanlig blant studenter, men det er forferdelig irriterende og ikke minst tidkrevende. Det samme skjer igrunn på skolen, og det jeg ikke får med meg der, straffer seg på oppgaver som skal leveres da jeg må bruke masse tid på å søke opp eller spørre om ting.

 

Er dette en uvane, eller er det rett og slett en slags mild 'sykdom' jeg kan gå til doktor for? Eller har noen kanskje noen festlige kjerringråd? :) Drikker ikke kaffe, kanskje det kunne vært et alternativ å prøve :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du kan jobbe med selve teknikken for lesing. Hvis du leser i snakkehastighet, bokstav for bokstav, kan det være at hjernen din har en mer effektiv måte å tenke på, enn det du utnytter når du leser. Hvis du greier å øke hastigheten på lesingen kanskje det blir vanskeligere for deg og vandre. (når du leser fort nok kobler du på en måte ut det at det ligner høyt lesing), og aktiviteten sentreres i det visuelle området i hjernen (hvor jeg tipper du rømmer uansett, når du mister konsentrasjonen, og du kobler heller røde tråder på en slags visuell måte, istedet for vanlig treg lesing i hastighet med høyt lesing).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...