Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtaler gjort på Facebook bindende?


rolfen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg annonserte min vare til salgs på en av de utallige "Kjøp-Salg"-gruppene på Facebook og lanserte en budrunde med annonsert sluttdato og tid.

Han som vant budrunden trakk seg, dvs. han blokkerte meg uten å gi meg noen annen grunn.

Han oppga en pris han ville gi, fikk bekreftelse fra meg på at prisen var godtatt og at han hadde fått tilslaget.

Har jeg dermed krav på at han står ved kjøpet, og dermed er forpliktet til å betale?

Ifølge AVTALELOVEN så er alle avtaler bindende, til og med om de er gjort muntlig. Eneste er om en avtale er urimelig, eller ikke følger krav satt i andre lover, (husleiekontrakter, arbeidskontrakter og lignende har definert minsterettigheter, og krav til hva avtalen skal inneholde). Noen avtaler, som å gå en ulovlig handling, (en skriftlig kontrakt på å drepe noen, er ikke gjeldende/bindende, iføle ).

 

Auksjoner er bindende avtale om kjøp og er vanlig at blir tvunget i retten, Det har vært personer som har blitt skyldig ekstreme beløp fordi de trodde de skulle slippe å betale det den summen budet var på fordi de ikke planla å vinne. Noen formelle auksjonsoner har regler om at en vinner kan trekke seg etter å ha vunnet, og et det da går nedover til den som bød nest høyest osv. ned til minsteprisen selger har satt. Var det ikke satt noen regler rundt auksjonen er den som er budvinner, og annerkjenner kjøpet, forpliktet til å gjennomføre avtalen. Det er da gjennom domstolene det må gå for å fullbyrdes; men da er det ikke vits i å ta det opp i domstolene med mindre det er noe dyrt, (hus/bil/båt), for er tvisten om en pengeverdi under 100'000, må du betale dine egne saksomkostninger selv om du vinner, og taper du må du betale dine, den andre partens, og domstolenes saksomkostninger.

 

Håper dette var et mer oppklarende svar enn mange andre usaklige svar.

 

Men jeg vil anbefale deg at du forsøker å selge det til noen andre, og ikke bry deg noe særlig.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...