Gå til innhold

Hvilken tjeneste?


aa123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt litt hvor jeg har lyst til å tjenestegjøre i forsvaret hvis jeg

kommer inn:) blant annet har jeg tenkt mye på kystjeger som jeg da har lyst å jobbe som hvis jeg klarer opptaket. men her er det vel ikke så mye SIBO trening eller (rappelere ned fra helikopter).

 

så det jeg lurer på er.

 

- Hvilke grener i forsvaret er det som driver mer enn vanlig SIBO trening og samtidig er grønn tjeneste. og samtidig er utfordrende og ikke er så vanlig.

 

Jeg vet at HJK/FSK faller under disse kategoriene, men der kommer jeg ikke inn uansett.

 

- Og er det noen andre grener i forsvaret enn HJK/FSK som får lov til å rappelerer ned fra helikopter:)?

 

Eller hvis noen andre vet om tjenester som man kan jobbe i som faller under disse kategoriene: SIBO trening, grønn tjeneste, krevende, ikke vanlig.

Virker nok kanskje som et teit innlegg, men men. Setter pris på alle innspill:)

Endret av aa123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har tenkt litt hvor jeg har lyst til å tjenestegjøre i forsvaret hvis jeg

kommer inn:) blant annet har jeg tenkt mye på kystjeger som jeg da har lyst å jobbe som hvis jeg klarer opptaket. men her er det vel ikke så mye SIBO trening eller (rappelere ned fra helikopter).

 

så det jeg lurer på er.

 

- Hvilke grener i forsvaret er det som driver mer enn vanlig SIBO trening og samtidig er grønn tjeneste. og samtidig er utfordrende og ikke er så vanlig.

 

Jeg vet at HJK/FSK faller under disse kategoriene, men der kommer jeg ikke inn uansett.

 

- Og er det noen andre grener i forsvaret enn HJK/FSK som får lov til å rappelerer ned fra helikopter:)?

 

Eller hvis noen andre vet om tjenester som man kan jobbe i som faller under disse kategoriene: SIBO trening, grønn tjeneste, krevende, ikke vanlig.

Virker nok kanskje som et teit innlegg, men men. Setter pris på alle innspill:)

 

Dude bare søk kystjeger du får mer enn nok SIBO og grønn tjeneste. Du vil få mer enn nok i alle grener der man jobber bak fiendens linjer om man søker seg, til kjk, fsk/hjk, mjk, evt etteretning, artilleri jeger osv. har alle SIBO de har alle grønn tjeneste etc.

Men for å ta det sånn om man har innstillingen at man ikke klarer fallskjermjeger men tror man greier kystjeger fordi det ikke er ekte special forces kan man jo bare gi opp, mulig rekrutteringa til KJK ikke er like tøff som MJK men jeg ville regne med den er like tøff som fallskjermjeger etc.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dude bare søk kystjeger du får mer enn nok SIBO og grønn tjeneste. Du vil få mer enn nok i alle grener der man jobber bak fiendens linjer om man søker seg, til kjk, fsk/hjk, mjk, evt etteretning, artilleri jeger osv. har alle SIBO de har alle grønn tjeneste etc.

Men for å ta det sånn om man har innstillingen at man ikke klarer fallskjermjeger men tror man greier kystjeger fordi det ikke er ekte special forces kan man jo bare gi opp, mulig rekrutteringa til KJK ikke er like tøff som MJK men jeg ville regne med den er like tøff som fallskjermjeger etc.

 

Tusen takk for innspillet ditt:) nå fikk jeg enda mer motivasjon. Jeg vet at kystjeger virker sykt hardt når det står at man må svømme 400m på 10 min og de første 25m skal være under vann. men hvis jeg skulle klare opptaket så kan jeg jobbe som kystjeger i lengre tid. noe jeg ikke kan som fallskjermjeger;)

 

lurte på noe annet også. Går KJK og fjernoppklaring under NORSOF?

Endret av aa123
Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for innspillet ditt:) nå fikk jeg enda mer motivasjon. Jeg vet at kystjeger virker sykt hardt når det står at man må svømme 400m på 10 min og de første 25m skal være under vann. men hvis jeg skulle klare opptaket så kan jeg jobbe som kystjeger i lengre tid. noe jeg ikke kan som fallskjermjeger;)

 

lurte på noe annet også. Går KJK og fjernoppklaring under NORSOF?

 

KJK er ingen SOF styrke nei ;)

Lenke til kommentar

I Stormesk 4 i Panser i 10/11 da jeg var der, hadde vi en periode med mye sibo (rundt 1 måned), hvor vi blant annet hadde en kompanioperasjon på SIBObyen i Rena. I tillegg finner du omtrent ikke mer grønn tjeneste enn i storm.

 

Men selvfølgelig ingen rappelering fra helikopter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for innspillet ditt:) nå fikk jeg enda mer motivasjon. Jeg vet at kystjeger virker sykt hardt når det står at man må svømme 400m på 10 min og de første 25m skal være under vann. men hvis jeg skulle klare opptaket så kan jeg jobbe som kystjeger i lengre tid. noe jeg ikke kan som fallskjermjeger;)

 

lurte på noe annet også. Går KJK og fjernoppklaring under NORSOF?

 

Tren for det verste og ikke si at noe er umulig da har du tapt halve kampen. Disse kravene skal du jo selvsag greie men det er for å sjekke om du i det hele tatt er fysisk skikket for helvete etterpå. Løytnanten min var lånt ut til KJK for mange år siden da KJK grunnla hundeavdelingen i kjk(han var da lånt ut ifra forsvarets hundeskole for å hjelpe til i oppstartsfasen), og han sa de hadde f.eks en øvelse for å se om man kunne sile ut folk der man kjørte i gummi båter nedover norskekysten fult etter av en CB90N (en stridslettbåt som ikke er åpen kan du si) samtlige hadde forfrosset et eller annet på turen ned fra nordnorge til Bergen. Det er ikke noe du gjør nå pga. faren for frostkskader, men det er stayer evnen de er ute etter selv om de ikke er i NORSOF, man kommer til å måtte løse vanskelige oppdrag også som KJK soldat og det å være en stayer er det alle spesialiserte enheter ser etter.

Endret av Zimmerh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at kystjeger virker sykt hardt når det står at man må svømme 400m på 10 min og de første 25m skal være under vann.

Kan du svømme så bør det gå ganske lett, ingen av de fysiske kravene er vanskelige med litt trening i forkant.

Siden du virker ganske låst på å leke i helikopter så drev ihvertfall Fjernoppklaring med det før, vet ikke om de holder på med det fremdeles. Men ser ingen grunn til at de plutselig skal ha sluttet med det. Åpner opp ganske mange nye muligheter for innsetning/uthenting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...