Gå til innhold

2 Player Bartop Arkademaskin (MAME ++)


Anbefalte innlegg

Dette er mitt første forsøk på å bygge et kabinett og på å lage en arbeidslogg, så vær overbærende med meg

:hm:

Tror det er linket til større bilder på alle bildene.

 

KOMMENTARTRÅDEN er her.

 

Har i lengre tid hatt lyst til å lage meg en arkademaskin for kunne spille klassikere fra 80- og 90-tallet. Har tenkte å kjøre Hyperspin som frontend for flere emulatorer som feks MAME, C64, Sega og NES.

 

Pga at begrenset plass hjemme, og ikke mulighet til å ha et fullsize kabinett på stua, så har jeg bestemt meg for å lage en bartop-utgave basert på denne designen: I64XArcade

 

Min blir en 2 player løsning, med en 19" 4:3-skjerm. Resten av HW som skal inn er ikke bestemt 100% ennå.

 

Startet med å lage meg noen skisser, men disse ble nesten ubrukelige. Oppdaget det når jeg forsøkte å lage en pappmodell av kabinettet basert på tegningen. Så jeg legger ikke ut tegningen, men her ser dere pappmodellen som er den jeg kommer til å lage kabinettet ut ifra.

1%2520Cardboard%2520Mockup.jpg

 

Arkadedeler ble bestilt, og kom fra UK etter ca 1 uke. Joysticks, knapper, mikrobrytere, iPac-2 keyboardkontroller og kabler.

2%2520Arcade%2520Parts.jpg

 

Måtte teste knappelayout med en gang, og laget denne midlertidige mockup'en :

4%2520Testmounting%2520CP%2520different%2520angle.jpg

Ser at det ble litt for trangt, så jeg må endre litt på det når jeg lager det kontrollpanelet jeg skal ha. Flytter kanskje player 1, 2 og coin-knappen foran kontrollpanelet (på den biten som kommer opp fra bordet). Så skal jeg se om jeg får plass til esc, pause og select under skjermen, evt så blir de stående som på bildet.

 

Har tenkt å lage kabinettet i MDF, og fikk tak i noen 11mm MDF-plater som jeg nå har startet å bygge med. Var litt redd for at de ble litt tynne, men ser veldig bra ut så langt.

 

Laget meg først en mal i tynnere MDF, sånn at jeg bruker den for å kopifrese de delene jeg skal ha. Da har jeg jo også malen hvis jeg vil lage meg flere senere :)

6%2520Finished%2520Template.jpg

 

Så grovkuttet jeg 2 deler, og brukte en kopifres for å lage de identiske med malen min.

9%2520Ready%2520to%2520route%2520first%2520arcade%2520side.jpg

 

Voila, så har jeg 2 like sider.

 

10%2520Both%2520Arcade%2520sides%2520finished%2520routed.jpg

 

Det siste jeg gjorde i går kveld var å kappe til lister for å feste sammen kabinettet med. Jeg skal ikke ha så mange synlige skruer på utsiden. Blir trolig kun 4 stk som jeg skal feste kontrollpanelet med. Må nesten være servicevennlig :dremel: . I bakpanelet blir det montert en nøkkel-lås i, sånn at jeg kommer til innmaten fra den siden.

11%2520Panel%2520supports%2520mountet.jpg

 

Det var alt for denne gang. I dag så skal jeg ut å handle litt deler og verktøy, så er ikke sikker på når det blir videre fremdrift. Men legger ut her, så snart jeg har nå å vise frem.

 

Neste nå er å kappe og tilpasse platene som skal "rundt".

 

 

Endret av -=SnaXen=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var å handlet litt deler og verktøy i går. Her ser dere litt av det jeg kom hjem med.

Bought%2520som%2520parts%2520and%2520tools.jpg

 

Tips/erfaringer til bøying av plexiglass fra Biltema mottas gjerne i

kommentartråden.

 

Måtte jobbe bittelitt også. Så jeg kappet og tilpasset bunnplaten. Grovkuttet også en topp-plate, sånn at jeg kunne se hvordan det blir seende ut. På bildet (litt uskarpt dessverre) nedenfor så har jeg støttet dette opp mot en hylle, men nå får man iallefall et inntrykk av hvordan den blir.

Bottom%2520plate%2520cut%2520and%2520testfitted..jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her en kort update med bilder på det lille jeg gjorde på fredagskvelden.

 

Kappet til noen av panelene på baksiden. Kun midterste delen som står igjen der nå. Men den tar jeg senere. Den skal ikke fastmonteres, men være mulig å åpne.

 

Så pr nå så ser arkademaskina sånn ut :

 

2013-02-08%252018.55.02.jpg

 

Håper på å få gjort en del på søndag, men vi får se.

Har noen andre prosjekter som jeg må bruke tid på også

:hmm:

 

Endret av -=SnaXen=-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke hatt så mye tid som jeg ønsket i snekkerboden, men litt har jeg fått gjort. Så her kommer noen bilder med kommentarer.

 

Kuttet ut for skjerm og konstruert feste for skjermen.

thumb2013-03-09+15.16.27.jpg

 

Her med skjerm prøvemontert.

thumb2013-03-09+16.56.04.jpg

 

Kontrollpanel med ferdige hull.

thumb2013-03-26+22.26.04.jpg

 

Freset ut for islagsmuttrer. Skal montere joystick fra undersiden, og vil ikke ha synlig muttrer.

thumb2013-03-29+14.58.18.jpg

 

Fyllt over muttrene med PP100, og pusset.

thumb2013-03-29+16.27.24.jpg

 

Her ser dere status pr i dag :

thumb2013-03-29+17.41.05.jpg

 

Bakveggen/luka er også ferdig, men den er ikke med på bildene.

Som dere også ser så har jeg kuttet ut til høytalere, og så har jeg montert høytalerne på en plate sånn at jeg kan montere dem etter at kabinettet er lakkert. Har ingen gode bilder av dette, så det får bli ved en senere update.

 

Har ennå ikke turt å starte med bøying av plexiglass for kontrollpanelet, men må nok starte med det snart også

:)

 

Er ikke så lenge før jeg kan starte med en lang og kjedelig sparkel-pusse-sparkle-pusse-prime-pusse-prime-pusse-lakke-pusse-lakke-puss-lakke-puss-jobb.

 

Håper det ikke blir så alt for lenge til jeg kommer med en ny update, men det er vanskelig å finne tid til prosjektet i hverdagen, så det blir litt rykk og napp.

 

Endret av -=SnaXen=-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er kabinettet ENDELIG klar for pussing, grunning og lakkering.

Flere strøk av hver med pussing i mellom.

 

Gikk over all forventning å kutte og bøye plexiglass fra Biltema. Bare å bruke god tid på å varme opp jevnt over hele arbeidsstykket. Varmet først på undersiden, og så på oversiden.

 

På hullene i plexiglasset så bruke jeg en stegbor for å lage et stort nok hull sånn at det ble god plass til kopifresen inni. Og så brukte jeg kopifresen for å få hullet i plexiglassen til å passe 100% med hullet i mdf'en.

 

Så nå er det bare å håpe på fint vær, og tid til å få ferdig resten.

 

Ser at alt tar lengre tid en jeg trodde, og at det er vanskelig å finne nok tid til å holde på.

 

Her er noen statusbilder pr. nå. Klikk på bildene for å se store bilder.

 

thumb2013-05-13+20.11.42.jpg

 

thumb2013-05-12+12.33.57.jpg

 

thumb2013-06-03+22.17.23.jpg

 

Her er et bilde av bøyingen av plexiglasset.

thumb2013-05-13+21.49.57.jpg

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...