Gå til innhold

Mac begynner å bli treg


Anbefalte innlegg

Hei. Min skole-Mac begynner å bli ganske treg. Det kan stoppe opp når jeg redigerer, og ting generelt går tregt. Hva slags "counter-measures" kan jeg bruke? På Windows vet jeg mye, men når det kommer til Mac så er jeg helt grønn på hva jeg kan gjøre for å holde liv i maskinen. Har lagt inn CCleaner og kjører en runde med den en gang om dagen, men er det andre ting jeg kan gjøre?

 

Og noen ganger når jeg har våknet Macen fra hvilemodus, funker ikke lyden lenger, og må restarte Macen for å få lyden tilbake. Som jeg har hørt så er det et kjent problem (?), er noe jeg kan gjøre som fikser lyden uten å måtte restarte Macen?

 

Takk på forhånd.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meeen, dette strider jo med argumentet om at Mac aldri blir tregere, slik mange hevder er fordelen over Windows...

 

Hvor gammel er Mac'en din? Installert mye rart på den?

 

Min Macbook Pro Retina, et snaut halvt år gammel, ble tregere og tregere etter jul. Jeg kunne ikke fatte hvordan det skulle skje, for ikke var SSD'en full, ikke har jeg gått berserk med installering av minnestjelende programmer. Fra jeg åpnet lokket til jeg kunne bekrefte passord tok det over 20 sekunder. Fra jeg koblet til en USB-dings/ekstern harddisk etc til Mac'en var brukbar igjen (maskina gikk fullstendig i frys når jeg koblet til disse), tok det også ca 20 sekunder. Den hang seg støtt og stadig opp under lett videoredigering. Bildevisning i Aperture var et mareritt. Og ellers gikk etterhvert det meste i sirupsmodus. Selv en 11 år gammel bærbar PC var raskere.

 

Det endte med at jeg måtte formatere og reinstallere. Nå flyter programmene stort sett som normalt. Men oppstart fra dvalemodus tar fremdeles 10 sekunder i batterimodus. Og tilkobling av USB-enheter medfører fremdeles en fullstendig frys av maskina i ca 10 sekunder. Hvilket er svært irriterende på en tilnærmet splitter ny Macbook til 18000 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg har en MacBook Pro fra tidlig 2011 og har fremdeles ikke merket noe markant tegn på at maskinen går tregere nå enn når jeg fikk den. Er dønn stabil og bare fungerer som en drøm.

 

Har installert og avinstallert en masse oppgjennom tiden, det eneste jeg passer på å gjøre fra tid til annen er å kjøre et ryddeprogram for å slette temp filer og annet som fyller opp og tar unødvendig plass.

Lenke til kommentar

Meeen, dette strider jo med argumentet om at Mac aldri blir tregere, slik mange hevder er fordelen over Windows...

 

Hvor gammel er Mac'en din? Installert mye rart på den?

 

Det er vel kanskje hovedproblemet, jeg synes mappesystemet er så rotete at jeg gidder ikke å finne fram og slette filer. Jeg laster ned, importerer videoer/bilder, men ingenting blir slettet. Så kanskje jeg skal kjøre en real ryddeprossess på harddisken.

 

Er en 13" Macbook Pro fra 2012.

 

Ser også at kun rundt 1/1,5gb RAM (ut av 4gb) er ledig til nesten alle tider, enda jeg ikke kjører noe krevende programmer, kan dette også vær en årsak?

Lenke til kommentar

kast macen i restavfallet

 

Gjerne det, men da må jeg mest sannsynlig ut med mange tusenlapper. Neida.. jeg er ikke en slik windows-fanboy som syns at alt som heter Mac er dritt, jeg liker å gi ting en sjanse.

 

 

Forsøk å verifisere disken i diskverktøy. Jeg hadde problemer med at den var noe treg og ustabil, fant ut at det var noen sektorer som ikke var som de skulle.

 

Det skal jeg prøve, takk for tipset.

Lenke til kommentar

snip

 

Jeg hører mange her nevner problemer med at det tar lang tid å få maskinen ut av dvale, når man lukker opp lokket på maskinen. Det kan komme av noe Apple kaller "Deep sleep". Det er en form for dvalemodus som bruker noen sekunder på å starte opp. Jeg har skrudd av denne funksjonen, jeg synes vanlig hvilemodus fungerer mer enn bra nok, og jeg orker ikke vente i de sekundene det tar.

 

Åpne terminal og skriv inn: sudo pmset -a standby 0

 

Det skal løse problemet om det er deep sleep som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Jeg hører mange her nevner problemer med at det tar lang tid å få maskinen ut av dvale, når man lukker opp lokket på maskinen. Det kan komme av noe Apple kaller "Deep sleep". Det er en form for dvalemodus som bruker noen sekunder på å starte opp. Jeg har skrudd av denne funksjonen, jeg synes vanlig hvilemodus fungerer mer enn bra nok, og jeg orker ikke vente i de sekundene det tar.

 

Åpne terminal og skriv inn: sudo pmset -a standby 0

 

Det skal løse problemet om det er deep sleep som forårsaker det.

 

Takk for tipset, Macen bruker å gå i deep sleep om den står for lenge i hvilemodus virker det som, eller når den har lite strøm, og da går det såå siiiinnsykt tregt fra den våkner til det går an å bruke Macen.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Åpne terminal og skriv inn: sudo pmset -a standby 0

 

Det skal løse problemet om det er deep sleep som forårsaker det.

 

Hjalp ikke for meg. Fikk beskjed om å taste passord. Passende nok har jeg ikke noe passord, så jeg får bare feilmelding om at jeg har tastet feil passord... Så da må jeg vel bare leve med en udugelig treg oppstart fra dvale. Ingen annen måte å få deaktivert dette Deep Sleep-spetakkelet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...