Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Corde/Sabel i familien, lokalisert i Tyskland - Hvordan få til Norge, lovlig?


Flaskekork

Anbefalte innlegg

Farmoren min i Tyskland eier en Sabel/Corde som jeg trolig vil datere tilbake til 17/1800.

Jeg ønsker veldig gjerne å få den hjem til Norge, men hvordan kan jeg få gjort dette lovlig.

 

Det må jo regnes som et våpen? Hvor og hva må jeg forholde meg etter? Kan det bli sendt i posten? burde jeg dra til Tyskland og hente det? I så fall hvordan? Er det mulig å få tatt det med flyet (selvfølgelig ikke i håndbaggasjen)? Ta buss? bil? Må det fortolles? hva må jeg forholde meg etter?

 

Dette er jo noe jeg muligens kommer til å arve(kanskje til og med få, hun har til det antydet det), og som historiestudent ønsker jeg utrolig masse å fått den hengende på veggen.

 

Spørsmålet mitt er, hvordan gjør jeg dette?

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt har en skattmessig side og en lovmessighetsside.

 

Det er adgang til å inføre våpenet ditt uten at du trenger tillatelse av politi. Se blant annet her:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233878&epslanguage=no

 

og her:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=256217&epslanguage=no

 

Det skattemessige spørsmålet er arveavgiften.

 

Det skal betales arveavgift til tyskland.

 

Når det gjelder merverdiavgift gir tolloven §5-1 et unntak for merverdiavgift på arv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det skattemessige spørsmålet er arveavgiften.

 

Det skal betales arveavgift til tyskland.

 

 

Først og fremst, takk for det oppklarende svaret med masse info!

 

Men det vil da si at dersom dette sverdet da blir en gave, så vil det ikke være nødvendig å betale arveavgift, men kun merverdiavgift? Problemet med merverdigavgift er at det er uklart hvor mye dette sverdet har i verdi.

 

Min farfar fant dette sverdet (antageligvis) blant ruinene etter bombingen av Dresden. Det er noe uklart om opphavet og jeg skal personlig finne mer ut om historien av dette sverdet. --> Sverdet er, ut i fra det jeg vet, ikke kjøpt. Jeg har dermed ikke en verdi å gå ut i fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...