Gå til innhold

[Løst] Oppgradere startpakke gitar


matjam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er, er det verdt å oppgradere den?

 

Svaret er vel helt avhengig av hvor mye du betalte for denne gitaren og hvor godt du liker lyden :wee:

Evt, hva er det med gitaren / lyden du ikke liker.

 

På grunn av lav dollar-kurs får du gode, komplette gitarer svært billig for tiden,

http://www.4sound.no...06&artno=299877

 

Gode gitar-deler, derimot, holder seg overraskende godt i pris.

En god pick-up koster gjerne rundt 800 kr / stk, og så får du arbeidet med mekanisk & elektrisk tilpasning i tillegg.

http://www.gitarhuse...an-custom-ssl-5

 

Dersom halsen er boltet i kroppen, kan du naturligvis vurdere et hals-bytte også. En god hals koster fort ca 1500 kr. Vet ikke om en fender hals passer direkte i en Behringer kropp. Det må du sjekke.

http://www.gitarist....l-fender-halser

 

Lyden du har i dag farges naturligvis også mye av forsterkeren. Har du vurdert bytte / oppgradering av den?

 

Forsøk på konklusjon:

Tror ikke at det vil være verdt å 'oppgradere' en billig gitar-pakke med enkelt-komponenter som du heller ikke vet vil passe helt.

Sats heller på å oppgradere gitar (1 stk) og forsterker (1 stk) :yes:

 

beste hilsen,

GAu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom frem til at jeg skal bytte ut gitaren i seg selv med en SG580 jeg får kjøpe med en kompis for drøye 1/4 av prisen.

 

Forsterkeren jeg har er, flaut nok, behringer fortsterkeren jeg fikk med i gitarpakken. Den er mildt sagt crap, og skal byttes ut med FX så snart jeg har økonomi. :)

 

Takker for svar, fikk på en måte svar på spørsmålet mitt, selv om jeg fant alternative løsninger.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Jeg er helt amatør når det kommer til el gitarer, fyi.

 

Er det stor forskjell mellom Morgans SG'er og Gibsons?

 

Regner med du prater om pickupene, Humbuckere vs Single coil, som jeg har null og nada peiling på.

 

Men jeg ser ikke poenget ditt? Er det bortkastet å kjøpe en Morgan SG til fire tusen for en tusenlapp?

Lenke til kommentar

Ja, det er stor forskjell mellom morgan og gibson. Sannsynligvis er ikke den opplevde kvaliteten mye større fra el toro til sg580. Du burde heller starte med hva du er misfornøyd med pakken du allerede har? Er lyden for dårlig, kjøper du en rimelig stand-alone forsterker (line6 spider 15, fender mustang I, peavey vypyr 15, cube 20xl) istedenfor tusingen du bruker på en morgan gitar.

 

Er gitaren dårlig, har du to alternativ: du kan spare litt og kjøpe en god gitar. Et billig alternativ som jeg nevnte for deg tidligere er melody maker serien til gibson, litt over 2 lapper for en ny gitar av god kvalitet. Det andre alternativet er mulig justering av hals på din nåværende gitar, gitt at den du har ikke er justert korrekt. Det kan gi en (alt etter nåværende fatning) vesentlig bedre spillbarhet (om strengene ligger høyt over hals) og evt. Fjerne ulyder fra bånd (om strengene ligger lavt over hals).

 

Jeg hadde ikke kjøpt sg580 for 1000,-

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker angående stratocasteren min er aller først at strengene ligger rimelig høyt oppe, føler jeg. Når jeg spiller høye toner så føles det som jeg presser dem ned et veldig godt stykke og at der går an å "skli" av strengen under forsøket. Ellers er det at når jeg slår lav E, vibrerer den kraftig og treffer fretter, og lager en utrolig forjævlig lyd.

 

Skal se på alternativene og svare i morgen, akkurat nå skal jeg sove =)

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell mellom Morgans SG'er og Gibsons?

 

Ser ikke poenget ditt? Er det bortkastet å kjøpe en Morgan SG til fire tusen for en tusenlapp?

Hei igjen,

  • Ja, d er nok ganske stor forskjell på Gibson og enhver annen produsent når d gjelder SG gitarer. Gibson er den opprinnelige (originale) produsenten av disse. Alt annet er kopier :yes:

Om valget hadde stått mellom en fullpris Morgan (4000? kr) og en ny original Gibson SG (5400 kr), hadde ikke jeg vært i tvil.
  • 'Bortkastet' er et sterkt ord, som jeg ikke vil bruke. Kjenner jo ikke tilstanden på den konkrete gitaren d er snakk om. Håper du har prøvd den grundig, slik at du ikke ender opp med noe du blir misfornøyd med en gang til.

Har du sjekket 'brukt' priser på andre gitarer? (spurt i lokal gitar-sjappe, eller prøvd via nettet). Sjansen for at du finner noe interessant er absolutt god. Kanskje t.o.m. en Stratocaster, om dette er en lyd du liker.

Hvis du først skal kjøpe en SG-kopi, ville jeg ha lett etter en Epiphone (Gibsons eget billig-merke) Her kan du få mye for pengene. Men husk -- PRØV gitaren!
  • Min bemerkning om humbucker vs single coil går helt riktig på pick-up'ene:

En Strat har vanligvis 3 x single coil PUs. Det gir en klar, distinkt lyd med noe støy.

En SG har vanligvis 2 x humbucker PUs. Det gir en fyldigere, kraftig lyd uten støy.

 

Prøver ikke å si noe om hva som er best / dårligst. Dette blir en smaksak. Vær bare klar over forskjellene
:)

 

beste hilsen,

GAu

Lenke til kommentar

Har planer om å spille tung gitar, f.eks mye distortion eller djent etc, derfor vil jeg heller ha en SG eller LP.

Men jeg driver jo fortsatt å lære meg å spille, så igrunn kan jeg ta hva som helst så lenge det har bra lyd.

Vil gjerne ha en støyfri lyd ut av utstyret, burde jeg da gå for en SG? isofall så beholder jeg stratocasteren min og sparer en del. Tenker en 5-6 tusen kroner ville vært min "final" pris for en gitar.

 

Noe gode forslag?

 

Takk for alle svar sålangt :)

Lenke til kommentar

Hvordan liker du halsene?

 

Personlig er jeg stor fan av ibanez på grunn av lettspiltheten og den tynne halsen. Nå har jeg riktignok ikke så mye erfaring med de "billigste" modellene deres, men tør likevel anbefale de framfor en behringer-strat eller morgan sg.

 

Humbuckerne i billige gitarer er så som så, så det går an å bytte ut. Ikke er det så dyrt heller (alt fra 800 +), så jeg ville heller funnet en gitar som du liker å spille på og deretter bytte ut pickups om du ikke liker lyden.

 

Jeg ville iallefall ikke spandert 6000 kroner på en gitar til 1500 for å få den til å låte bedre. Da er det bedre å kjøpe en ny til 5 og så bytte pickups når du finner noen du "må ha".

 

Og ja, unngå floyd rose når du ikke har lært deg å spille enda. Det kan fort bli for mye styr å vedlikeholde :)

Lenke til kommentar

Personlig liker ikke jeg fretboardet og halsen på straten min, tror jeg ville vært mer fornøyd med en hver annen. Og jeg har komt til konklusjonen: Å spare til en relativt god gitar, deretter oppgradere som du sa. Nå er spørsmålet bare, hvilken gitar? :) Har lyst på kanskje en ML-1 eller 2, men er usikker. Hva burde jeg skaffe om jeg liker tyngre musikk som djent? 7 strenger kanskje? Daemoness? Noen tips? :)

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Først og fremst, du må spille den musikken du liker. Det er ikke slik at du må lære deg "alt" før du kan gå egne veier. Likevel, jeg ville absolutt anbefalt deg å lese litt om hvordan gitarer er konstruert, og hvordan du selv kan gjøre gitaren bedre å spille på.

 

Når det er sagt, den gitaren du har er langt nede på stigen over potensiell kvalitet. Det finnes grenser for hva du kan forvente til den prisen. Det er en fin gitar som er grei nok til å lære seg grep, skalaer, fingerspill etc, hva som helst som du vil lære, og en del annet som mange nok mener at du uansett bør ha vært innom uten at du egentlig behøver å få bruk for det. Å spille gitar er på mange måter en gåte, helt til du ser sammenhenger mellom skalaer og akkorder. Da har du større mulighet til å åpne opp for en musikalsk verden hvor det å plukke låter blir mye enklere. Det vil gå tregere i starten, men alt du tar med deg vil kunne gi deg en stor fordel senere.

 

Angående gitarer som kan passe for deg. Aller helst bør du prøve gitarene du vurderer. Halsen er forskjellig på de ulike modellene. Håndstilling på kroppen er forskjellig avhengig av hvilken stol som sitter på gitaren. Humbucker vs single coil gir lyd av ulike karakter. Dette er ting du kan lese deg til, men det er mye lettere å prøve selv. Gjerne etter at du har lest deg til kunnskap om hva som er hva. Har du en musikkbutikk med gitarer i nærheten kan det være lurt å spørre de om litt veiledning og hjelp. Det kan komme godt med senere. Mange som spiller gitar gjør det i flere tiår, og da er det ikke dumt å ha gode venner i musikkbutikken.

 

Har du ingen musikkbutikk i nærheten kan det være litt verre å prøve ting. Jeg ville vært tålmodig og brukt ferier og andre muligheter til å planlegge et besøk for å se på ulike gitarer. Gitaren bør være god å spille på, men det er også viktig at du liker utseendet og at gitaren får deg til å ville spille mest mulig.

 

Personlig har jeg ikke mange råd og tips, men jeg vil si følgende når det gjelder kjøp av gitar. Kjøp brukt! Setter du deg godt inn i hvilken modell du vil ha har du større muligheter for å gjøre et godt kjøpt. Du slipper også å ta den store verdireduksjonen selv, og kan i beste fall selge gitaren med en liten fortjeneste, selv om det ikke er noe du kan forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker angående stratocasteren min er aller først at strengene ligger rimelig høyt oppe, føler jeg. Når jeg spiller høye toner så føles det som jeg presser dem ned et veldig godt stykke og at der går an å "skli" av strengen under forsøket. Ellers er det at når jeg slår lav E, vibrerer den kraftig og treffer fretter, og lager en utrolig forjævlig lyd.

 

Høres ut som en utrivelig (vanskelig) kombinasjon :hmm:

Fretbuzz skyldes ofte at strengen(e) har for lav høyde, men samtidig synes jo du at høyden er for stor.

Allikevel en del ting du kan sjekke / gjøre:

  • (ved bolt-on neck) Sjekk at hals-festet er godt tilskrudd.
  • Sjekk om halsen er rak eller evt hvilken veg den krummer.
  • Sjekk evt forskjell i strengehøyde ved stol og oversadel.

Slakk strengene og prøv et skrujern i halsboltene. Det skal ikke være noen 'løse' bolter. Prøv å fest med samme moment (tilskruing) på alle bolter.

 

En hals som ikke er rak, og som ikke krummer mer enn en veg, kan fixes ved å justere på truss-rod (metall-stanga inne i halsen). Google etter 'truss rod adjustment' så får du mange gode tips. NB: ikke forsøk å justere for mye i slengen.

Dersom halsen bukter seg som en slange (krummer mer enn en veg), er ikke dette en jobb for amatører. En gitarmaker bør sjekke om det overhodet lar seg fixe (er verdt innsatsen), eller om det er best å avskrive instrumentet.

 

Når halsen er relativt rak, sjekker du forskjellen i strengehøyde ved stol og oversadel. Stoler kan ofte høydejusteres (skruing), og oversadler kan files slik at en høydeforskjell blir minimal.

 

Innsatsen du vil legge i alt dette 'håndtverket', blir gjerne avhengig av hvor god du synes gitaren er, eller hvor mye den er verdt. Om du drar inn proffer (og kostnader), finner du fort et økonomisk balansepunkt.

 

----

 

Etter min mening er både SG og LP gode modeller for tung rock (subjektivt dette). En SG blir oftest en billigere løsning enn en LP fordi det er mindre håndarbeid i produksjonen. Det finnes dog noen LP modeller med 'flat-top' som f.ex: Junior og noen Special, som ikke koster skjorta.

 

______

GAu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ha meg en tur på den lokale musikksjappa og få den optimalisert.

Har komt frem til at jeg beholder den frem til videre, til jeg finner en gitar jeg liker å spille på.

 

Svarene så langt har hjulpet meg utrolig mye, takk for det :)

Skal virkelig gå inn for dette og lese mer om emnet og undersøke, ikke minst øve på gitar!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...