Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Latterlig skolesystem?


Anbefalte innlegg

Hei

 

NB! Det er forskjellig fra skole til skole, men jeg har venner fra 4 forskjellige skoler som også går yrkes linjer og som mener det samme.

 

 

- Dårlig utvalg for utdanning innen IT (ved VG).

- Yrkesfag linjene anser jeg som utrolig sløve.

- Yrkesfag linjene setter ikke fokus på det som virkelig trengs å lære.

 

Dårlig utvalg for utdanning innen IT på VG

 

Dette kan diskuteres, men jeg føler at det er store begrensninger for de som har lyst på en utdanning, der man lærer om programmering og nettverk. Det ser ut som at man ikke kan forvente noe med programmering før høgskolen eller universitet.

 

Sløve yrkesfaglinker

 

Jeg har selv gått en yrkesfaglig linje og de årene har vært utrolig sløve og utdanningsprogrammet er dårlig tilrettelagt. Jeg skal gi dere et eksempel på hva jeg mener med det: Da jeg var utplassert på en supplybåt følte jeg meg som en idiot, da kunnskapen jeg hadde fått fra skolen, ikke strakk til. Vi hadde lært om navigasjon og lastelære i et halvt år, men det kom ikke nyttig inn, for alt innen det ble gjort på data. Vi hadde lært det med penn og papir. Når det kom til mer praktiske ting, så hadde vi ikke fått den opplæringen som vi burde ha hatt. Jeg følte meg ikke som en matros, der jeg stod og ikke klarte å utføre det arbeidet som jeg fikk.

 

 

Jeg driver med selvlæring av programmering på fritiden og føler selv at jeg får mye mer ut av det, sammenlignet med det jeg lærer på skolen. Det er tungt å lese seg igjennom "ebooks" på over 500 sider, men man får ihvertfall noe ut av det i motsetning til det man gjør på skolen! P:S Det krever en del med selvdisplin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si at dersom du føler at skolen ikke tilfredstiller ditt behov for kunnskap, så skal du vite at det er en rekke ting du kan gjøre med det. Ingen har sagt at din opplæring skal være begrenset til skoleopplæringen. Du har frihet til kjøpe/låne bøker og lese deg opp for å skaffe deg en bedre forståelse. Det finnes kurs, det finnes fag (IT 2 på allmen har en del programmering) og du kan skaffe deg bøker som de bruker som pensum på høyskoler, etc.

 

Jeg skal ikke ta på meg oppgaven å si noe om yrkesfaglinjene på grunnlag av det du skriver om "sløve yrkesfaglinker", for helt oppriktig er du ikke veldig konkret når det kommer til hva du egentlig vil med denne tråden. Dersom du mener at skolesystemet er feil lagt opp i forhold til pensumlisten, og at dette får negative konsekvenser for deg som elev, så råder jeg deg til å skrive et klagebrev til skolen. Det finnes tiltak man kan sette i verk for å forsøke å endre skolemiljøet.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Når det man lærer på en yrkesfagrettet skole er utdatert og ikke bruktbart i yrkeslivet før man engang er ferdig på skolen, så er det noe galt. Litt usikker på hvordan man kan få gjort noe med dette best mulig. Her burde jo de stedene som gir praksisplasser kunne prøve å kommunisere med skolene. De hadde jo fått mye bedre nytte av de på praksisplass hvis de kunne jobben sin bedre før de begynte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...