Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utgangsdør går ikke i lås


Anbefalte innlegg

I går fikk jeg problemer med att utgangsdør ikke ville gå i "lås", Det er mulig å låse den med nøkkel men låsen på dørhåntaket sitter fast inne i døren og spretter ikke ut igjen slik den skal. Døren er bare 3-4 år gammel så det er rart den alt har gått i stykker. Noen tips? Har sprayet litt olje inni der og vermet opp låsen med hårføner tilfelle is men den sitter fortsatt fast inne i dørkarmen. Får heller ikke lirket den ut med skrutrekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som defekt fjær på slåen. Ta ut låsen og åpne den, eller kontakt forhandler.

 

Er det komplisert å tå fra hverandre en slik sak? Går ut i fra att låse sylinder og dørvrider må tas av før man tar ut selve låse opplegget som sitter inne i døra?

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

Du kan uansett reklamere på dette! Er det er firma som har montert den nye døren, kontakt dem. Er det du/bekjente, som har montert døren blir det litt anderledes. Da må låskassa ut og gå til forhandler.

 

Jeg er litt usikker på, hvor pressis du er i beskrivelsen og hva som egentlig er problemet. Har forstått at sluttstykket ikke kommer ut (for å holde døren på plass i karmen). Er det slik at sluttstykket forblir inne i låskassen også når døren er åpen? I så tilfelle må du reklamere. Ikke noe poeng å rote med å åpne ei slik låskasse, da du kan reklamere.

 

Men hvis sluttstykket kommer ut, når døren er åpen, har du et justeringsproblem. Er du heldig, er det bare å justere på en justerbar del i "stolpen" (beslag i karm), som regulerer hvor tett døren lukker, i karmen. Dette finnes på de fleste moderne dører.

 

Men det er ikke uvanlig at moderne tunge ytterdører siger, enten på hengslene, eller at karmen ikke er godt nok sikret (kiler, eller karmskruer m/justeringshylse). Eller at karmen har sunket på en side, grunnet manglende, eller feil tilpasset kiler under terskel/karm.

 

Svar først på om dette med sluttstykket, så tar vi det derfra.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Bra informasjon geco5, men vil bare rette litt på deg. Sluttstykket står i karmen, ikke i låskassa. Du prater om låsreile. Låsreilen kommer ut av låskassa og griper tak i sluttstykket i karmen.

Du har rett! :) Jeg blandet i sammen begrepene her. Takk for korrigeringen, så blir det mer riktig for de som har behov for infoen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ser tråden er gammel og du har sikkert ordnet dette nå, men for fremtidig referanse kommer det et svar.

 

Ut ifra det du skriver høres det ut som fallen (reilen som er skjært på skrå og holder døren lukket når den er ulåst) sitter fast inni låskassa, på nyere trioving låskasser er dette et vanlig problem som kommer av en fjær som knekker, om dette er tilfellet må låskassen byttes (ingen låssmeder som bryr seg med å reparere dette). Om jeg skulle gjette ville jeg sagt det er en Trioving 410 som står i døra di.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...