Gå til innhold

Oppgradere for videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei.

Har lyst til å oppgradere maskinen min, så jeg får redigert hd-opptakene fra videkamera mitt.

Har idag:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, GeForce 9400

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4GB CL5

Intel Core 2 Quad Q9400

 

Dette står i et htpc-kabinett. antec fusion tror jeg det heter.

 

Så, om jeg ønsker en oppdatert maskin. Kan jeg da bytte ut hk, cpu og ram til noe som er mer passende for dagens krav?

 

Og kan jeg bruke opp kabinett og psu?

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste prosessor alternativet er etter mitt skjønn AMD FX-8320 til 1250,-. Til denne må du ha et hovedkort med integrert skjermkort, eller kjøpe et separat skjermkort. Den neste prosessoren som er aktuell er Intel i5-3570K. Denne har integrert skjermkort HD 4000 som er ganske bra. Toppmodellen er Intel i7-3770 også med skjermkort HD 4000.

 

Alle disse bør bruke 8 GB ram - evt kan du øke det derom du ser behovet for det.

 

Skjermkort så kan du uansett vurdere et rimelig et feks GTX 630 som hjelper til i Videoredigering.

 

Valg av prosessor så mener jeg at det normale behovet vil dekkes av den rimeligste. Det beste kjøpet er nok i5-3570. I7-3770 er litt mere for proffe - og gir deg ikke noe ekstrem økning til normal bruk.

 

Hovedkort kan vi finne når du har bestemt prosessorvalget og om du vil ha et dedikert skjermkort.

 

EDIT: Strømforsyningen din på 430W er ok for dette, men det er fra 2008 og du bør vurdere å bytte det ut. Kjøper du i5-3570 trenger du ikke eget skjermkort - og det kan være en absolutt fordel i denne HTPCen.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ville absolutt gått for denne cpu'en http://www.komplett....aspx?sku=763508

Den har mye bedre intregrert grafikk enn det i5 3570 har.

 

Den jeg linker til har HD7660D mens intel sin har HD4000

 

Nå er disse to strengt tatt helt forskjellige integrerte kort fra to forskjellige produsenter. Intel bruker sin egenutviklede Intel graphics 4000, mens AMD bruker sitt HD7660D. Av disse to er faktisk Intel graphics 4000 det sterkeste.

Lenke til kommentar

Valiient: Som totalpakke er det ikke tvil om at A10-5800 er bedre enn Intel's tilsvarende integrerte. TS skulle ha det til Videoredigering og da valgte jeg den bort. 50-60 prosent bedre er de andre jeg har foreslått og da var valget lett. Til kun å spille og se Video hadde jeg valgt den AMD'en. Er det ikke allverdens redigering kan du ha rett - men det er ofte ganske tidkrevende.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Skal lese litt mer ikveld. Tydelig at det har skjedd mye siden sist jeg kjøpte komponenter. Så det er altså integrerte skjermkort på cpu nå om dagen, mens det tidligere var på HK?

 

Skal sjekk opp PSU også, kan faktisk ikke huske at det var med da jeg kjøpte kabinettet, men at jeg bestilte en PSU i tillegg...

Lenke til kommentar

Hei det er jo ikke sikkert at du bør oppgradere? Jeg synes kanskje du bør investere i en SSD først og se om det gjør noe med PCen din. Den Q9400 prosessoren er faktisk på høyde med den som er foreslått av Valiient - så du må kjøpe en i5-3570 om du virkelig vil få et løft. En SSD oppgraderer din PC mye mtp oppstart ol.

 

En annen sak er å vurdere et nytt skjermkort mye bedre skjermkort. Dette vil jo være noe avhengig av bruken din, men et moderne skjermkort bidrar også i videoredigeringen. Bruker du den til noe spill?

 

SSD så er intel, Samsung og Kingston hyper bra ihverfall.

Lenke til kommentar

Oppstart betyr fint lite. Spiller aldri.

 

Er forsåvidt interessert i å gjøre en bra oppgradering, så maskinen fremstår som en annen enn den jeg har nå. Ser vel helst for meg en i7-3770.

 

Maskinen brukes til bildebehandling og videoredigering av avchd-filer. Hvor mye vil et dedikert skjermkort gjøre i forskjell på oppsettet jeg har idag?

Lenke til kommentar

Et dedikert skjermkort vil utgjøre en massiv forskjell og pr nå er det GTX 650 som bør være det perfekte kjøp mtp på pris; som du kan se av denne testen. Bedre skjermkort gir bedre ytelse.

 

Videre kan du se av denne oversikten at en SSD til operativsystemet vil hjelpe på.

 

Enig med deg at en I7-3770 er riktig valg når du først skal bruke en del penger på dette. Du bør også minimum ha 16 GB ram når du først er i gang.

Lenke til kommentar

Er vel vel da avhengig av at redigeringsprogrammet jeg bruker (for tiden Pinnacle Studio 15), støtter bruk av dette skjermkortet med tanke på ytelsesendringene?

 

Men da kan jeg kanskje først kjøpe et skjermkort, teste det for å vurdere om jeg kan avvente oppgraderingen? For skjermkortet kan jeg vel likegodt bruke om jeg kjøper meg nytt oppsett? Eller er det integrerte skjermkortet like bra som det GTX 650?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg ville prøvd nytt skjermkort og det kan du uansett bruke videre. Nei det integrerte er ikke like bra.

 

Du har kanskje en liten minneutfordring også. Det vil være sløseri å kjøpe 4 GB DDR2 ram til dersom ikke det er noen flaskehals - for de kan du ikke bruke videre. Det beste hadde vært å teste ut først - så om du kan låne feks DDR2 4/8 GB av noen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...