Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg arbeider med en oppgave om utviklingen av den norske velferden, og har blitt fortalt av læreren min at Einar Gerhardsen burde jeg ta en titt på fordi han var veldig sentral etter at krigen tok slutt. Uheldigvis har jeg ikke fått noe napp da jeg søkte på Google, og dermed bestemte meg at dere fremragende kloke mennesker her kunne gitt meg en hjelpende hånd.

 

Hvilke reformer etter krigen var Einar Gerhardsen sentral i? Alle hans fire regjeringer er med i oppgaven, om noen kunne tilbudt hjelp, hadde jeg satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den norske velferden (i moderne tid), er et stort spørsmål og kan ikke knyttes til en person. Og kan etter min mening deles opp i tre faser. Og den viktigste var etter min mening, den russiske revlusjonen, som påvirket oss her i vesteuropa, med store opptøyer i de fleste land, værst var kanskje revlusjonen i Frankrike. Det var opptøyer og demostrasjoner over alt. I Norge var fagforeningene drivkraften. Flere ganger ble både politi og militæret utkomandert og i Drammen ble flere demonstranter drept. Og bl.a. Markus Tranemel fengslet. Men sosialiseringen førte gravis til bedre kår for folk flest også her i landet. Så etter min meningvar kanskje dette den viktigste forskjellen og dreining av fordeling av "godene" til folket og ikke bare til noen få personer. Omveltningen førte til en sterk fagbevegelse og sosialisme (Ap). Fagforeningene kjempet frem (med noe hjelp av Ap), de fleste lover som i dag folk tar som en selvfølge. I arbeidslivet, er den viktigste Arbeidsmiljøloven. Og dernest Pensjonsfondet (kun arbeidere og ikke snikere). Pensjonsfondet ble forøvrig "stjålet" av en Høyre regjering og de utarbeidet Pensjonsreformen (1967) og innførte Folketrygdfondet. Pengene fra Pensjonsfondet, ble tilført Folkretrygdfondet og skulle nå betale pensjon/trygd til alle mennesker i Norge. Også de som aldri hadde arbeidet, alle som ble uføre, m.m., som tidligere var Statens oppgave/utgifter. Eks. da jeg begynte å arbeide i 1966, betalte jeg penger til egen pensjon, ikke til andres.

 

Einar Gerhardsen var "tilfeldigvis" Statsminister, under gjennoppbygging av landet etter krigen og gjorde en god jobb. Og har fått mye av æren, for "velferden". Men det viktigste hans regjering gjorde var bygging av nye hus i Finnmark (som var delvis nedbrendt) og resten av det som var ødelagt. Endringer ellers i samfundet, var det stort sett fagforeningene som presset frem, selv om båndene til Ap, var sterkt. Selvfølgelig var det Ap, som fikk laget, eller tilpasset lovene. Kan nevne at så seint som på begynnelsen av 70-tallet måtte fagorganiserte ha "hemmelige valg" på Tillitsmann, på byggeplassene. Etterhvert (mange ble "sparket") ble dette akseptert, da fagforeningene i skipsindustrien gikk forran og Tillitsmann ble akseptert. Noen år kjempet vi samme kampen, når det gjaldt Værneombud. Så mye hendte også så seint som 70- og 80-tallet.

 

For oss i dag, er vel oljen som fikk størst betydning (etter 1967). Og som løftet oss opp, til å bli en av verdes rikeste land. Og som har ført til en gennerell økt levestandard. Men også større forskjeller mellom "fattige" og mellomklassen/rike. Og den er dramatisk!

 

Her var noen av mine meninger og tanker. Så er det opp til deg. :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...