Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

D-Vitaminmangel i solfylte land, hvordan er det mulig?

omnomnomnivore

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

jeg har en svigerinne i Brasil som er 35 år og lider av alvorlig D-vitaminmangel. Det fantes visst tre nivåer for mangel, og hun lå på det nederste nivået.

Hvordan er det i det hele tatt mulig? Hun bruker kun solfaktor i ansiktet for å hindre rynker, sier hun. Hun tar også tran.

Jeg tenker da slik at det må være noe mer alvorlig og systemisk som skjer for å hindre opptak av vitaminet.

Hun har noen andre symptomer i tillegg:

-Problem med thyroid (skjoldkjertel)

-Begynnende deformasjon av tenner/kjeve som hun må bruke regulering for

-Muskelproblemer (mistet helt følelsen i armen her om dagen)

For meg høres dette ut som om det kan være tidlige symptomer på rakitt.

Noen som har noen teorier? Hva kan fysisk hindre opptak av vitamin D når det både produseres i huden i store mengder samt gjennom inntak av fet fisk og tran?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manglende samtidig inntak av kalsium, hemmet kalsiumopptak, eller hypokalsemi. Ofte kan dårlig kalsiumopptak igjen skyldes lavt inntak av vitamin C.

K-vitamin-mangel.

Totteatrofi eller dårlig tarmopptak grunnet f. eks matvareallergi eller cøliaki.

Tyroid-problemer vil være en naturlig årsak, jeg har selv d-vitaminmangel i perioder hvor tyroksinverdiene er lave.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det er mulig å ta ganske høye doser med D vitaminer gjennom Omega 3, uten at en nødvendigvis kommer utenfor det som er normalt eller engang innenfor normalen.

Endret av festen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...