Gå til innhold

Hjelp med problematiske filer i CentOS 5.9


Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg sitter da her med et kinkig problem jeg tenger hjelp med.

Jeg har en server stående hjemme som jeg kjører CentOS 5.9 på, systemet ble lastet ned fra UIO sine sider tidligere i uka og alt så ut til og fungere greit den gang, men den gang ei.

Problemet jeg har omhandler et par filer spesielt save mappa til MC serveren jeg kjører fra maskina.

Problemet er rett og slett det at uansett hva jeg prøver nekter mappa og bli kopiert, jeg har prøvd alt jeg kan komme på og søkte rundt på nettet, men jeg fant ingen løsning til dette i CentOS eller andre operativsystem.

 

Problemet er litt rart ved at fila er ikke skrivebeskyttet som jeg kan se og den kopieres over til en annen plass greit som for eks en folder på Serveren eller ei minnepenn, men i det jeg forlater folderen eller trekker ut minnepennen og setter den inn igjen har filene som ble "kopiert" over forduftet fra mappa eller minnepennen. Det er som en snarvei blir kopiert og slettet kjapt etterpå.

 

Jeg testet cut og paste på ei MC save mappe jeg lagde og førte den over til minnepennen, dette ødela fila på Serveren og minnepennen permanent. Alle de viktige filene hoppet fra vanlig størrelse ned til 0KB.

Jeg har da prøvd som user og root, ingen av de får "lov" til og kopiere fila. Jeg har forandret permissions infoen på den midlertidig gjort brukeren root, men ingenting av det utgjorde en forskjell.

 

Man skulle nesten tro at fila fortsatt er i bruk av et program, men skulle ikke jeg fått en eller annen melding rundt det?

Jeg har sjekket kjørende prosesser og Java eller MC server programmet finnes ikke på lista

Minnepennen er formatert i Fat32 og har fungerer fint med Ubuntu 10.10

 

Har noen av dere en ide hva som kan være problemet her?

 

Takker for alle svar her da dette er smått plagsomt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

inne i mappen, hvor filene det gjelder ligger. skriv kommandoen:

ls -al
og se hvem som eier filene.

 

Hvis det er en annen prosess, bruker, brukergruppe som eier filene, så kan du prøve å gi eier rettigheter til alle og alle brukere med kommandoen:

chmod a+rwx /relevant_mappe/*

 

eller

 

chmod a+rw /relevant_mappe/*
slik at du ikke gjør alle filer executable ;) Endret av grim-beaper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...