Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaring med kjøp av bil fra Tyskland?


publix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og min far har kjøpt en bil fra tyskland for noen år siden,alt gikk ganske greit untatt at vi fikk feil skilter på bilen da vi overtok bilen i tyskland,i stdet for røde skilt vi fikk gule skilt som betyr at bilen kan ikke forlate Tyskland,men likevel vi hadde flaks og kom oss til Norge.

Det viktigste ved kjøp av bil fra Tyskland er at du kan tysk eller kjenner noen som kan tysk i tilfelle selger kan ikke engelsk,for det andre kjøp bilen bare fra forhandlere og ikke fra private personer for det er stor sansynlighet å bli lurt.

Også det kan være pluss at selger av bilen er etnisk tysker og ikke tyrker(mange tyrkere i Tyskland) da er mindre sansynlighet å få bilen med feil km. stand.

Lenke til kommentar

Jeg og min far har kjøpt en bil fra tyskland for noen år siden,alt gikk ganske greit untatt at vi fikk feil skilter på bilen da vi overtok bilen i tyskland,i stdet for røde skilt vi fikk gule skilt som betyr at bilen kan ikke forlate Tyskland,men likevel vi hadde flaks og kom oss til Norge.

Det viktigste ved kjøp av bil fra Tyskland er at du kan tysk eller kjenner noen som kan tysk i tilfelle selger kan ikke engelsk,for det andre kjøp bilen bare fra forhandlere og ikke fra private personer for det er stor sansynlighet å bli lurt.

Også det kan være pluss at selger av bilen er etnisk tysker og ikke tyrker(mange tyrkere i Tyskland) da er mindre sansynlighet å få bilen med feil km. stand.

 

Kjøp Merc hos Mercedes, BMW hos BMW osv. Finn bilen på forhandlernes bruktbase. Få tak i noen som snakker tysk, bilselgerne er hyggelige men kan ofte lite engelsk. Kjøp nyere bruktbiler med garanti og momsrefusjon. De gule prøveskiltene må byttes med norske klistrelapper i Danmark, eller man må skaffe seg røde skilter (begge deler funker). Forhåndsbetal tysk 19% mva som dep. og få egen faktura, slik at du slipper å betale norsk mva oppå den tyske for så å måtte søke refundert mellomlegget etterpå (går j... treigt å få penger ut av den avgiftskåte staten vår).

 

Dersom det er et firma som tar inn bilen, (hvis du er næringsdrivende) må du hyre et spedisjonsfirma. Det koster kr. 1500-2000,-. Mange som skal ha bilen i næring som går på en smell der.

 

Husk å stoppe ved tollstasjon å få bilen "eksportert" fra EU slik at tysk mva refunderes. Somregel ved at en strekkode på dokumentasjonen forhandleren har laget til deg scannes og dok stemples. Dette tar 30 sec.

 

Sjekk nøye CO2en og dokumentasjonen. Den utgjør betydelige summer på avgiften.

 

Kjøper en hos en stor forhandler som har erfaring med eksport. Gå gjerne sammen flere og kjøp mange biler samtidig av handleren og prut litt. F.eks. to 1 år gamle e-klasser å få en lyseblå A klasse med sveivevinduer på kjøpet. Det er mulig men funker ikke hver gang. Felger, deler og tilbehør er betydelig billigere enn hos norske handlere, så bare å fylle bagasjerommet.

 

Det er mest å spare på 1 år gamle biler som ny i Norge koster minst kr. 500.000,- fra forhandler. Biler rundt en mill sparer en opptil ca 20% på i forhold til tilsvarende nyere bruktbil i Norge. Dyre modeller som er på vei ut til fordel for ny modell er ofte svært gunstige. Dette er dessuten de beste bilene.

 

Noen importerer Polo også, men her er maginene mye mindre, og proffe bruktimportører oppnår bedre maginer pga volum. Man kan derfor ofte få samme pris hos en bruktimportør her i Norge.

 

Unngå Svinesund (lang kø og dårlig service), og vurder om du skal sette bort jobben til autolink e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...