Gå til innhold

Harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal tippe på at du har et nforce hovedkort... hvis så kan dette prob. løses lett :D

 

Jeg har samme oppsettet som deg, men jeg lurer på om dette er noe som gjelder for alle western disker. Ihvertfall nyere disker? :roll:

Rett meg hvis jeg tar feil noen..... :p

 

 

Det første jeg hadde gjordt feil, var at jeg hadde jumpet den feil. :roll:

 

For det andre, Hadde jeg feil kabel :roll:

 

For det tredje, hadde jeg gammel bios :roll:

 

DU KAN TRO JEG SLEIT NOE SÅ GROSALT FOR Å FINNE FEILENE!!!! :lol:

 

Så du kan jo prøve å gjøre det som jeg sa nå.

 

OBS! En liten ting til... For å løse det oppstarts problemet ditt...

 

SLå på maskinen SAMTIDIG som du holder inne "Insert" knappen ( ca. 15 sekunder ) på tastaurtet og deretter slå av, også på igjen. For da kjører du Cmosen på SAFE-Mode. :D Og da skal du få tilgang til Cmosen (BIOSEN) :yes:

 

Lykke til !! :D

Rett meg noen hvis jeg tar feil... men dette løste mitt problem :smile:

Lenke til kommentar

Den nye hardisken har jeg som MASTER nå på første controlleren, skal installere XP på den. Jeg har en XP installasjon på den gamle men den vil ikke boote. Så nå har jeg satt den gamle bootbare disken bak plextor brenneren som slave. Tok ut den nye hardisken men ingenting hendte. Jeg prøvde også og flashe bios eller hva det heter med den jumperen. Da jeg satte den i "flash" posiosjon fikk jeg ikke noe skjermbilde så jeg lot den stå en stund slik at den ble "flasha"?? Så når jeg boota med jumperen satt tilbake til normal skjer akkurat det samme igjen :(..

Lenke til kommentar

Først og fremst:

Det skal ikke ha noe å si for hvor du kobler på den nye disken. Dagens hovedkort er ikke designa slik at du må oppgradere alle enhetene på ide-kablene for at du skal kunne utnytte den ekstra gevinsten ved å gå fra en eldre ATA-standard til en nyere. Det er jo bare idiotisk, tenk over det i litt mer enn 0.1 sekund denne gangen.

 

CD-spillere og -brennere kan ikke 'kjøre' raskere enn ATA33. Noen gang prøvd å koble til en harddisk på samme kabelen? Går den da med ATA33-hastighet? NEI!

 

Setter du inn en ny harddisk, sørg for at den ikke er satt til å være master hvis din gamle disk er master. Det beste er egentlig å velge 'Cable select' på alle ide-enheter, for da er du sikker på at du ikke får problemer med at to enheter begge vil være master/slave.

Men hvis du faktisk har klart kunsten å sette en ide-kabel feil vei (trodde de var idiot-sikre jeg), så kan det godt hende at noe enten på harddisken eller på hovedkortet er fysisk ødelagt.

Men før du går og henger deg, så har du vel prøvd å resette bios?

 

Edit:

kraaka:

15 sekund på insert knappen, hvor i alle dager har du det fra? Det er nok en grunn til at hovedkortprodusentene ikke skriver det i manualene sine! For alt jeg vet så kan du jo ha hatt et spesi hovedkort en gang det noe slikt virkte, men jeg har iallefall aldri vært borti noe slikt.

 

har et nforce hovedkort og western disker.

WD har ingen ATA133-disker, tror du roter litt her.

Lenke til kommentar

Det der 15 sekund på insert knappen funka ikke, så jeg er egentlig like langt..

 

Har riktige kabler, de med blå ende :p.. Det går fint an å sette kabelen feil vei, og nei jeg ødela ingenting fysisk. Mer at jeg ikke satt den helt på plass kanskje. Jeg har prøvd og flashe BIOS men det står så dårlig forklart i manualen hva som skjer.. Skru av maskina, putte jumper i flash modus, skru på pc, og hva skjer nå? Til meg er det bare et sort skjermbilde hvertfall. Så skrur jeg den av igjen, setter jumperen tilbake til normal, men ingenting har skjedd da jeg skrur den på igjen etter dette. Er det ikke meninge at jeg skal kunne stille på bios instillinger med jumperen i flashmodus eller.no? Er jo også rart at ting henger når man egentlig skulle ha kunnet trykt F1 for å fortsette eller DEL for å gå inn i BIOS.. *føle seg lammet* :p

Lenke til kommentar

Flytte Jumper for å Flashe BIOS?? :roll:

 

Flashe Bios er å OPPGRADERE Biosen, ikke Resete

Hør her.....Det du gjør først:

 

1. Sett Hardiskene på Cable-Select, (Tror da er det ingen Jumper i Hardisken? )

 

2. Stikk på EPOX.org å Last ned ny bios, pakk ut å deretter lagre d på en disket. NB! KUN BIN (Det er det Bios filen blir kalt) FILEN!

 

3. Sett disketten inn i floppy, slå på maskinen og deretter trykk "Alt" + "F2"

fort som pokker! :yes: ...og da skal alt gå av seg selv! :woot:

Lenke til kommentar

Det går ikke fint an å sette i ide-kabelen feil vei, om du da ikke har kontakter som mangler den lille knotten midterst på den ene siden som skal forhindre nettopp dette.

Og med at det kunne være ødelagt fysisk mente jeg at feilen ikke bare var noe som en resetting av bios kunne fikse, men noe som du måtte kjøpe nytt hk for å kunne 'forbigå'.

 

Og når du bytter plass på den der jumperen på hovedkortet som det står 'Clear CMOS' eller lignende på:

Jumperen skal kortslutte strømtilførselen fra det lille knappebatteriet, slik at minnet i CMOS blir tømt. Dette tar mindre enn 5 sekunder.

Starter du maskina mens jumperen er på feil sted (i hånda di eller i kortslutning), så skal det stå i hovedkortmanualen din at hovedkortet kan bli skadet!

Altså, kort oppsummert:

Slå av pcen, flytt jumperen, vent 5 sek, flytt den tilbake, skru på pcen.

 

Og det er forresten ikke flashing av bios du driver med når du flytter på den jumperen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...