Gå til innhold

[Løst] Disken vises ikke når jeg installerer windows


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Beklager hvis dette har vært tatt opp før, men jeg finner ikke noe når jeg søker.

 

 

Jeg har funnet frem igjen en gammel stasjonærmaskin som jeg skal prøve å få liv i etter den ble satt vekk pga defekt harddisk.

Nå har jeg montert i en formatert harddisk, og prøver å få installert windows 7 på den. Når det kommer til det punktet jeg skal velge partisjon, er det ingen som vises.

 

Jeg har prøvd å laste ned driverne til hovedkortet på en usb-pinne, og prøver å installere de, men uten hell.

 

Hvilke(n) driver(e) er det egentlig jeg skal installere?

Er det noen annen måte jeg kan få installert windows på denne harddisken?

 

 

Jeg har et usb-kabinett som jeg kan koble til laptopene vi har hvis det kan hjelpe, men finner bare artiklere om at det ikke går an å installere windows på en usb-disk.

 

 

Håper noen av dere smarte hjerner der ute kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du HDD i bios? og for å hjelpe må man nesten ha merke og modell av HK.

 

Hovedkortet er et gigabyte GA-K8N-SLI.

 

Jeg har egentlig veldig lite peiling på akkurat dette, og utifra det jeg kan se, finner jeg den ikke når jeg går inn på "hard disk boot priority" i bios, men når jeg åpner "raid-utility" vises den der.

 

HDD er en WD Caviar Green WD20EARX.

Lenke til kommentar

Goodie er ikkje så gammel som eg frykta det HK, Skal være nok å disable alle raid alternativ du finner i "integrated Peripherals" delen av Bios. Forhåpentligvis skal den hdd komme opp under hard disk boot priority. eventuelt du kan også gå inn på "Standard" CMOS feature og gå igjennom lista der og velge alt til auto detect. Channel2,3,4,5 er SATA tilkoblingene på HK, hovedsaklig dei du må sjekke om er ok, og det skal komme opp disken din der, også kan være lurt med restart og gå inn på bios igjen etter du har satt til auto.

Lenke til kommentar

Som dolten er inne på, så må HDD-en først oppdages og gjennkjennes av BIOS.

 

Installering av Windows 7 trenger sjeldent å laste inn ekstra drivere, unntaket er som oftest RAID (og noe du ikke har tenkt å kjøre antar jeg).

 

Kan også være et tips å se etter BIOS-oppdatering på produktsiden. Og kanskje prøve alternativene "Load optimal settings" eller "Load safemode settings" i BIOS.

 

Det skal være mulig å sette SATA-mode i BIOS, denne burde stå til ACHI for best ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...